עכשיו הם מכריעים את חיזבאללה…

[כותרת המאמר בישראל היום, 5/9/17, ע' 9. לכתבה המלאה לחצו כאן]

בעידן שבו יועצי תדמית נוטעים בנו את האמונה שהכל מיתוג, ובהבל פה ניתן לעשות הכל, סידר לנו מישהו 'ספין תקשורתי' חדש: "מכריעים את החיזבאללה" (ראו את הכתבה למעלה). במקביל, פרסם אותו גורם גם את "אמצעי הלחימה של העתיד", ורמז, שהאמצעים הללו נוטלים חלק בתרגיל הצה"לי הגדול בצפון (ראו את הכתבה למטה):

[לכתבה המלאה ב'ישראל היום', לחצו כאן]

תהיה אשר תהיה הסיבה ל 'ספין התקשורתי' הזה, היא איננה קשורה להכרעה, וגם לא לחיזבאללה....

אז מכריעים את החיזבאללה?

הכרעה (Operational Decision) היא פגיעה ביכולתו של האויב (בכוחו וברצונו) לפעול ביעילות נגדנו, על ידי יצירת מצב שמתקיימים בו (להערכת המחליט) התנאים להשגת המשימה שנקבעה. מצב ההכרעה ניכר בכך שהאויב איבד את יכולתו לפעול נגדנו ביעילות (Efficiency), תוך אכיפת רצוננו עליו. ההכרעה תלוית הקשר ותחומה בזמן (מח' תו"ל, 2006, ע' 1; יחזקאלי, 2001, ע' 4).

להכריע? חזרנו לעולם הליניארי, שבו כל מה שצריך זה לתת לצה"ל לנצח? הנה לכם הוכחה נוספת שמדובר בספין תקשורתי, שהרי ססמאות חד ממדיות כאלה היו מאז ומעולם האהובות ביותר על יוצרי הספינים, שבטוחים שהציבור מטומטם...

כדאי גם לזכור שכבר מזמן לא מדובר במלחמה בין צבאות. היום לכל אזרח יש רובה וחייל לעולם לא ידע מאיפה תבוא הרעה (כדאי שגם אנחנו נבין את זה, ונתחיל לחמש באופן מסיבי יותר אוכלוסיה אזרחית בגבולות עימות...).

[משמאל: כריכת החוברת, בין הכרעה לניצחון בהוצאת המכללה לביטחון לאומי, צה"ל אוניברסיטת חיפה. להורדת החוברת לחצו כאן]

עם סיסמאות לא מכריעים מלחמות. אבל מה לעשות, שהעולם, ברובו, איננו ליניארי? הכרעת החיזבאללה הייתה אולי מטרה שישראל הייתה יכולה להציב במלחמת לבנון השנייה, הכושלת ההיא (השקט בגבול הצפון הוא במידה רבה תולדה של הישאבות החיזבאללה ל'מלחמת הכל בכל' ממזרח, ולא של הישגי המלחמה, אבל זה נושא למאמר אחר...)

אז בקיץ 2006, היה חיזבאללה מבודד. אבל היום הוא הפך בסוריה ל'שליח' (Proxy) של האיראנים והרוסים. הוא ה'עוגן' שלהם בקרקע והוא המפתח לשימור הישגיהם (מי יחזיק את כל השטחים שסוריה של אסד החזירה לעצמה?). נראה למישהו, שהם יסכנו את כל מה שהשיגו עד היום, ויאפשרו הכרעה ישראלית?

אבל העוגנים הללו - שכובלים את ישראל למציאות החדשה של איפוק והיעדר שליטה אווירית מעבר לגבול - פועלים גם על חיזבאללה: הרוסים והאיראנים - שבונים מאחזים קרקעיים, אוויריים וימיים בסוריה - אינם מעוניינים לסכן את ההישג הזה במלחמה, שעלולה עוד להעיר את האמריקנים שעלולים להבין את מחיר הפקרת סוריה ועיראק, ולנסות לחזור דרכה לתמונה. אז נכון שהחיים דינאמיים, והתמונה הזו עוד תשתנה, אבל עוד חזון לעתיד...

[על 'מלחמה בידי שליח', לחצו כאן]

יוצא מכך, שקיימים מייצבים משמעותיים ביותר להמשך המצב הקיים, וגם ישראל וגם חיזבאללה ייאלצו להתנהג בהתאם לסדר החדש הזה.

אבל מי הם שיכתיבו לנו?

לאלה שטרם עיכלו מדוע צריך להתנהג בהתאם, מוקדשת הטבלה הבאה, שמשווה בין מדינות רלוונטיות בשני גורמים משפיעים עיקריים: אוכלוסיה ו- קמ"ר:

המדינה אוכלוסייה שטח (קמ"ר)
רוסיה 142,470,272 נפש 17,098,242 קמ"ר
איראן 80,840,713 נפש 1,648,195 קמ"ר 
לבנון 5,882,562 נפש  10,400 קמ"ר
ישראל 7,821,850 נפש 22,072 קמ"ר

לא הכנסנו להשוואה הזו את הטכנולוגיה, אבל גם בתחום זה לא נראה שהיתרון הישראלי - המצטמצם והולך - יכול לספק הכרעה...

מכאן שאם היה מדובר בלבנון לבדה - כמו במלחמת לבנון השנייה - מרחב התמרון של ישראל יכול היה, לפחות לכאורה, לאפשר הכרעהאבל היום?

לסיכום: ספין. למה עכשיו? אילו ידיעות אחרות מנסים לטאטא לקרן זווית? הניחושים שלי טובים כמו שלכם...

מקורות והעשרה

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *