אלעד רזניק: התרגיל של ולדימיר פוטין

[מקור התמונה המקורית: פייסבוק]

באסטנה שבקזחסטן הגיעו הצדדים המעורבים ללחימה בסוריה, להסכם להקמת אזורים אסורים לטיסה (no-fly zones) בסוריה. מדוע? בסוריה מתנהל מרוץ, המרוץ לדיר א-זור. באזור זה קיווה דאעש המובס לשרוד בזכות הנפט, המרחב המדברי ותמיכה מסוימת מהאוכלוסייה. אולם, הצדדים המעורבים מתחרים ביניהם - מסיבות אסטרטגיות - על כיבושו. 

  • בציר הצפוני שולטים הכורדים - מה שיוצר בעיה אסטרטגית ממשית עבור הטורקים. 
  • בציר המרכזי - שכרגע בשליטת דאעש - מתקדמים כוחות ציר הרס"א (רוסיה סוריה איראן) שהגיעו עד לתדמור לפני כחודש, ומאז הם מתקשים לעכלה... 
  • בציר הדרומי מתקדמים בשבועיים האחרונים כוחות המורדים, בתמיכת ערב הסעודית ירדן והאמריקאים, שהצליחו להגיע עד לאזור הגבול באל-קיעם. 

דיר א-זור, המצויה במעין צוואר בקבוק (ראו את המפה למטה) שנוצר במזרח סוריה ומאיים לסגור על כוחות רס"א ולאטום את סוריה בגבולות עיינים מכל סביבותיה, למעט מובלעת לאורך כ- 35 ק"מ בערך, בגבול עם ירדן.

התקדמות כוחות המורדים צפון-מזרחה; והתקדמות כוחות הכורדים דרום מזרחה, מנתקת למעשה את סוריה משכנותיה והגבול הבינלאומי היחידי שברשות ציר הרס"א יהיה  ההחלטה הרוסית להקמת אזורים אסורים לטיסה (no-fly zones) בסוריה באה למנוע את התבססות הכורדים לאורך הגבול הטורקי, ואת ניתוק סוריה משכנותיה. 

[המפה: דיר א-זור כצוואר בקבוק, המנתק את סוריה משכנותיה. למפה המקורית לחץ כאן]

האמריקנים לא אמרו כן!

בניגוד למדווח על שיחת הטלפון בין טראמפ לפוטין, האמריקאים לא אמרו כן להצעה הרוסית וללא הסכמה אמריקאית, אין להסכם באסטנה / קזחסטן כל ערך.

אבל ההצעה הזאת בהחלט מצביעה על כך, שהלחץ האמריקאי והפעולות האמריקאיות בצפון סוריה ובדרומה מלחיצות גם את ארדואן גם את פוטין וגם את האיראנים. 

בעידן של אחרי אובאמה האמריקאים עובדים עם שכל!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *