פנחס יחזקאלי: עבאס זכי ומורכבות התחכום הפוליטי הפלסטיני

[בתמונה: זכי עבאס. המקור: התקשורת הערבית. לחצו כאן]

[בתמונה: עבאס זכי. המקור: התקשורת הערבית. לחצו כאן]

עבאס זכי: "... אם הם (היהודים) לא ייסוגו מן מאדמות 1967, ישראל תהפוך לעובדה בשטח, ואנו נגמור, בסופו של דבר, כמובלעות קטנות, שתעלמנה עם הזמן... היהודים רואים ביהודה ושומרון את החלום ההיסטורי שלהם. אם הם יעזבו את המקומות האלה, הרעיון הציוני יתחיל להתמוטט... יתחיל לקרוס לתוך עצמו. אז נוכל להתקדם... ".

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע' אודות ירושלים, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 31 במאי 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחרי שמאסנו לעייפה מההתנהלות המדינית - חסרת המעוף והתחכום, הפשטנית והנאיבית - של מנהיגינו בעשרות השנים האחרונות, כדאי להעיף מבט על 'הצד השני של הגבעה' וללמוד...

את המאמר הזה אני חייב לאלוף במיל' גרשון הכהן (ראו תמונה משמאל למטה) שהפנה אותי לתמלול הריאיון הטלוויזיוני של עבאס זכי הידוע גם בשם אבו משעל: פוליטיקאי פלסטיני, חבר הוועד המרכזי של פתח והאחראי על יחסי הוועד עם מדינות ערב. לשעבר נציג אש"ף בלבנון (ראו תמונה בראש המאמר; ותמונה נוספת למטה). 

הריאיון הזה - שנתן זכי לרשת ANB TV, ב- 7 במאי 2009 - נותן לנו הצצה למורכבות ולתבונה של החשיבה המדינית הפלסטינית. זכי מדבר בו בשבחו של הסדר קבע של הפלסטינים עם ישראל, המבוסס על רעיון שתי המדינות - שאליו חותרת היום הנהגת הרשות הפלסטינית - ומלמד כמה רחוקים מנהיגינו העכשוויים מאיכותם של מנהיגי אויבנו:

[להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן]

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

"מה שדרוש לנו הוא הסדר, לא הודנה [שביתת נשק]. אחרי 45 שנות מאבק, יש לנו את הזכות להגיע לסיום הסכסוך הזה, ולא להרחבת ההודנה, שאפשרה לישראל להתפשט על בסיס יומי. עצתי היא: אנחנו לא צריכים לתת לישראל הודנה, כי בכל פעם שלישראל ניתנת הודנה, זה מחזק את עמדתה ומאפשר לה לחזק את שורשיה בשטח. למה לא הודנה (ולמה צריך הסכם קבע)? אם הם לא ייסוגו מן מאדמות 1967, ישראל תהפוך לעובדה בשטח, ואנו נגמור, בסופו של דבר, כמובלעות קטנות, שתעלמנה עם הזמן...".

[בתמונה משמאל: תודה לאלוף גרשון הכהן המקור: אוסף התמונות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל]

"... לכן, הגיע זמן למצוא פתרון סופי ומקיף. הערבים מדברים על פתרון מקיף ויוזמות נוכחיות, והעולם מדבר על פתרון, אבל אנחנו אומרים: ... בואו ניצמד להודנה. לא חברים. אני אישית הצטרפתי לפתח קצת באיחור, בשנת 1962. חשבו כמה שנים עברו. האם כדאי לנו להאריך את ההודנא? בלתי אפשרי. אנחנו רוצים פתרון עכשיו.

הם (הישראלים) מדברים על שתי מדינות לשני עמים, וכשזה יושג ... אפילו אחמדינג'אד (הנשיא האיראני לשעבר, פ.י.), מנהיג הקיצונים באזור, אמר שיתמוך בכך. אף אחד לא משלה אף אחד.

עם פתרון שתי המדינות, לדעתי, ישראל תקרוס, כי אם הם יצאו מירושלים, מה יהא על כל הדיבורים על הארץ המובטחת והעם הנבחר? מה יהא על כל הקורבנות שהם הקריבו? - רק כדי שיגידו להם לעזוב? הם נותנים לירושלים מעמד רוחני. היהודים רואים ביהודה ושומרון את החלום ההיסטורי שלהם. אם היהודים יעזבו את המקומות האלה, הרעיון הציוני יתחיל להתמוטט... יתחיל לקרוס לתוך עצמו. אז נוכל להתקדם... ".

אתם הבנתם את זה?

[בתמונה: עבאס זכי. המקור: התקשורת הערבית]

[בתמונה: עבאס זכי. המקור: התקשורת הערבית. לחץ כאן]

[לקובץ המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע' אודות ירושלים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: עבאס זכי ומורכבות התחכום הפוליטי הפלסטיני

  1. נו באמת.
    קשה להאמין שבין שלל המאמרים הרציניים שמתפרסמים פה (בין אם מסכימים או לא מסכימים עם תוכנם), מצאתם מקום לקישקוש הזה ועוד לומר עליו ש "הדברים מסבירים היטב עד כמה פתרון שתי המדינות איננו ישים יותר".
    תקצר היריעה מלדון פה במכלול הסיבות והתימוכין העומדים מאחורי פתרון א או פתרון ב' (צריך לפחות שבוע. השארתי במב"ל CD מלא בנושא הזה…), אבל לא כדאי להישען על משענות קנה רצוץ כאלו.
    רק דוגמית אחת:
    יש סיבות רבות לחשוב שפתרון שתי המדינות אינו ישים (ויש גם סיבות טובות לחשוב אותו דבר על חזון הבלהה השני ואפילו לחשוב שאין פתרון בכלל בדורות הקרובים, במיוחד עם בני השיח המעוניינים רק ב"פתרון סופי"), אבל לא שמעתי ולא קראתי בשום מקום שהמציעים את פתרון שתי המדינות מציעים אגב כך "לצאת מירושלים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *