פנחס יחזקאלי: כשמערכת האכיפה בוגדת באזרחים, חוקי המערב הפרוע עדיפים על אנרכיה!

תפקיד המשטרה בגרמניה...

[התמונה מתוך האתר: Business Insider UK. הצלם: REUTERS/Wolfgang Rattay]

[לקובץ המאמרים בנושא 'חקלאות וביטחון לאומי', לחצו כאן]

[רק בינואר 2016 צחקנו על המשטרה הגרמנית המפקירה את אזרחיה על מזבח הפוליטיקלי קורקט... עתה, שימו על שולחן האונס את המגזר הכפרי בישראל. האם מערכת אכיפת החוק שלנו נוהגת אחרת?]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

זה לא מאמר נחמד, הכתוב באיפוק, אבל חוששתני שאין זה הזמן לאיפוק! אבן שהפיל אדם לבור, אלף חכמים ממנו לא יוציאו... מפקד משטרה חכם בפרשת הירי במושב בית אליעזרי - כמו במקרה של קודמו, שי דרומי - היה מביא למצב שהתיק היה נסגר מאין אשמה באותו לילה, והמהומה לא הייתה מתעוררת. הוא היה דואג שהעדות תיגבה נכון, ושכל האלמנטים הנכונים יהיו בה (כי החיים והמוות ביד הלשון), וסוגר עניין.

אבל משטרת ישראל לא מקדמת כמדיניות מפקדים חכמים (זה קורה לעתים מהסיבות הלא נכונות...). היא מקדמת מפקדים נאמנים. לא לאזרח חלילה אלא  למפקדיהם. והנאמנות לעצמם ולמפקדיהם הופכת אותם לכסת"חיסתים. התוצאה, הם מתנהגים כאילו הם מהאו"ם. פוחדים לגעת, להתקרב ולהשפיע, ומבעירים מדינה שלמה!

עכשיו לך תצא מהפלונטר, והוא רק מתחיל...

פנחס יחזקאלי על תפקוד המשטרה בירי בבית אליעזרי

הנה חזרנו שוב לבסיס של יחסי אזרח-משטרה במדינה דמוקרטית: בניגוד לשב"כ ולצבא, המשטרה אינה שייכת לשלטון. היא שייכת לאזרחים, שבסוג של אמנה חברתית, הם מפקידים בידיה חלק מזכויות האזרח שלהם, והיא אמורה לדאוג בעבורם לשמירת אורח החיים התקין!

אבל, מה קורה כשהמשטרה נוטלת את הסמכויות ומחליטה לא לספק את הסחורה? כשהיא בוגדת בבעלי הבית שלה? לשם מה הפקידו החקלאים את ביטחונם בידי המשטרה? הרי ממילא היא איננה שם כדי להגן עליהם... אוכלוסיות שלמות חיות בתוך אנרכיה, וכשהם כבר רואים משטרה, אלה אינם שוטרים אמתיים, אלא חיילים מהאו"ם...

לאחרונה 'רץ' בפייסבוק, כבדיחה כמובן, המאמר שלמטה: "הלקוח הוא הציבור". במאמר זה קובע תת ניצב שאול גורדון, היועץ המשפטי של המשטרה (ליתר הפנינים נוסח "יש לנו משטרה מדהימה" נתייחס בפעם אחרת...).

13912572_10154388646224641_3242051267143353020_n

"לקוח"? אם תתי ניצבים כושלים בהבנת אמיתות בסיסיות בתורת אכיפת החוק מה יגידו השוטרים?

האזרחים הנורמטיביים אינם הלקוחות של המשטרה. הם הבעלים שלה! האזרחים הוא אלה שהיא חייבת להם דין וחשבון! מילת המפתח בתחום זה היא אחריותיות משטרתית - Police Accuntability.

איפה אחריותיות? איפה דין וחשבון? המשטרה לא הודיעה לאיש שהיא לא מקיימת שיטור במגזר הכפרי. היא עשתה זאת מתחת לרדאר, והרגילה את החקלאים להיות מופקרים לגורלם. האינטרס הזה - למרבה התדהמה (שהרי חקלאות היא ביטחון לאומי) - משותף גם לגורמי ממשלה אחרים, שהיו שמחים לצמצם את ה'בעיה' הזו (של חקלאים ומגזר כפרי) למינימום, והנה התוצאה.

המצב הזה חמור עשרות מונים בגלל הקשר שבין טרור לפשיעה. הפשיעה הזו אינה פשיעה 'נקייה'. החיכוך היום יומי של העבריינים עם השטח יוצר היכרות מעולה עם הדרכים האפקטיביות ביותר להתגבר על כל מכשול. בשל כך, בהגיע יום פקודה, הופכים העבריינים הללו לטרוריסטים האפקטיביים ביותר. ראינו את זה היטב במאבק המזוין עם הפלסטינים בשנים 2004-2000.

הנה לכם טירוף מערכות: בגידה של ממש ותקיעת סכין בגבם של בעלי הבית האמתיים של מערכת אכיפת החוק, תוך הצבת הצדק לצד הגנב, שהוא טרוריסט פוטנציאלי. ה'כלב' שכח מיהו בעליו, ולעירוניים - שמרגישים מוגנים יחסית - ממש לא אכפת. מידי פעם, כמו בימים כאלה, הם רק מגלים קצת סמפטיה (תשאלו את תושבי שדירות. הם הכירו את התופעה הזו על גבם 12 שנים תמימות...).

חוקי המערב הפרוע אינם מצב רצוי במדינה דמוקרטית. אולם, אנרכיה וחוק שמשרת עבריינים; וטרוריסטים ומערכת אכיפה מהאו"ם, גרועים מהם עשרות מונים.

חוקי המערב הפרוע עדיפים על אנרכיה

אם המדינה אינה יודעת - או אינה רוצה - להשרות ביטחון במגזר הכפרי, שתתכבד ותאפשר סוף סוף לחקלאים לעשות זאת בעצמם!

[לקובץ המאמרים בנושא 'חקלאות וביטחון לאומי', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

3 thoughts on “פנחס יחזקאלי: כשמערכת האכיפה בוגדת באזרחים, חוקי המערב הפרוע עדיפים על אנרכיה!

  1. Joseph Atar מאמר מחכים, קלעת במעט מילים לרגשותיהם של כל נפגעי המשטרה ו/או חוקריה. חבורה של עצלנים חסרי כל תבונה. או כפי שנאמר "חכמים הם להרע" ובמיוחד למי שזקוק לעזרתם. ואני תוהה מה קרה למשטרתנו ואיך הגענו למצב כזה.איך קרה שהשוטרים מפתחים את תסמונת הראש הקטן? וחבל!

    • זו כרזה שלועגת לפוליטיקלי קורקט. לכן היא בוטה כל כך… אחרי מקרי האונס הרבים בלילה אחד בקלן – לא הייתי מתחא מאחורי הגזע. יש אחרים שמדובר בהם בליל האונס הזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *