התוצאה הבלתי צפויה של גואל האדמות שנשכח…

גואל הקרקעות

[להורדת הספר לחץ כאן: Rom_screen]

ספר מיוחד במינו יצא לאחרונה בהוצאה פרטית. הוא מתעד דמות מיוחדת במינה של גואל קרקעות, שפעל מתחת לרדאר בגאולה מסיבית של קרקעות, כולל פדיית קברי הסנהדרין. זהו הרב דוד צבי אריה שניאורסון, שדמותו מעטרת את כריכת הספר (ראו בתמונה למעלה).

האתוס הציוני בנוי על גאולת קרקעות, וגואלי הקרקעות הפכו ברובם לדמויות מוכרות: יוסף ויתקין, מנחם אוסישקים, וכמובן, והושע חנקין. נפקד רק שמו של הרב צבי אריה שניאורסון (הרדצ"א), איש חב"ד, מצאצאי "בעל התניא", שהוא מייסד חסידות חב"ד במאה ה- 18. האם זה בגלל היותו חרדי, עובדה שסתרה את האתוס של הציוני החדש, האתאיסט? מי ידע? כך או כך, הוא נשכח מהתודעה הציבורית עד שבא הספר הזה - הכולל תיעוד נדיר של תעודות ושטרי רכישה מקוריים, מימי השלטון התורכי בארץ ישראל - והציג את העובדות.

תוצאה בלתי צפויה שהצילה ממוות: שיער הראש הפך לבן ברגע אחד...

אבל לא בגאולת הקרקעות ברצוני לעסוק כאן אלא בקוריוז - באירוע בודד אחד שאירע לשניאורסון - שבמהלכו הלבין שיער ראשו ברגע אחד. מבט על דמותו של האיש הנשקפת אלינו מבעד לתצלום שלמעלה, משקפת איש צעיר יחסית, שופע שיער, שכל כולו לבן. הכיצד?

בעקבות מעורבותו בעסקאות נדל"ן ורכישת אדמות ערבים באזור ירושלים, נערכו ניסיונות לחסלו. במקרה אחד, כשנמלט ממבקשי נפשו ברחובות העיר העתיקה, השיגו אותו שניים מהרודפים, אך משום מה לא זיהו אותו. הם שאלוהו, האם ראה במקרה את הרב שניאורסון. הוא לא התבלבל ו'זרם' איתם: הצביע מיד לכיוון מסוים ואף התנדב ללוותם בחיפושים. כשחזר הביתה בסוף היום והביט במראה, הבין מדוע לא זוהה: שערו הלבין ברגע, עובדה שכפי הנראה הצילה את חייו...

על המחבר

מחבר הספר הייחודי ורב הערך הזה הינו יוסקה רום (ראו בתמונה למטה משמאל), 'צבר' יליד 1926, איש הפלמ"ח והפלי"ם, בוגר המחלקה הערבית בפלוגה ז', קורס חובלים וחבר החוליה לחבלה ימית בפלוגה י' בפלי"ם, בפיקודו של יוחאי בן נון.

יוסקה רום

[בתמונה: המחבר ונשוא כתיבתו]

רום היה מראשוני אנשי חיל הים הישראלי, ובהמשך, ארכיטקט ימי, מהנדס מכונות, קצין טכני בכיר לצוללות, וראש הצוות הטכני לרכש הצוללות הראשונות לחיל הים.

לאחר השחרור מצה"ל בדרגת סגן אלוף, שימש בתפקידים בכירים בשוק הציבורי והאזרחי, וביניהם, קונסול לענייני כלכלה בארצות הברית ובקנדה.

אשתו הראשונה עליזה ז"ל - שלה הקדיש רום את הספר - הייתה נכדתו של גיבור סיפורנו, הרב צבי אריה שניאורסון (הרדצ"א).

*  *  *

הספר: יוסקה רום (2016), אל מול פני המדרגות, ירושלים: הוצאת כרטא.

[להורדת הספר לחץ כאן: Rom_screen]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *