אלעד רזניק: המאמץ הדיפלומטי לבלימת תוכנית הטילים הבליסטית האיראנית

אירן והטילים הבליסטיים

[לאוסף המאמרים על טילים בליסטיים ופגעיהם, לחצו כאן]

'הגמל הלועס' הוא תמונת העט של הכותב: אלעד רזניק

לאור ביקורו (המתנהל כרגע) של אובאמה בערב הסעודית מצורפת סקירה קצרה המתייחסת למאמץ הדיפלומטי לבלימת תוכנית הטילים הבליסטית האיראנית.

במהלך תשעת החודשים האחרונים , ממשל אובמה טען כי החלטת מועצת הביטחון 2231 UNSCR (שהתקבלה ב 20 ביוני 2015 כחלק מעסקת הגרעין) מהווה מסמך משפטי מחייב, האוסר על איראן להמשיך ולפתח את תוכנית הטילים הבליסטיים שלה. [2]

במהלך שימוע [3] שנערך ב 23 ביולי לפני וועדת החוץ של הסנאט, הצהיר מזכיר המדינה קרי, שנוסח החלטה 2231 זהה להחלטת מועה"ב UNSCR 1929 משנת 2010.

בדיעבד נוסח החלטה 2231 שונה מהותית מנוסח החלטה 1929. בהחלטה 1929 נאמר, שהממשל האיראני לא יפעל לקידום תוכנית הטילים הבליסטיים שלו, בעוד שבהחלטה 2231 נאמר שהאו"ם והמעצמות קוראים לאיראן להימנע מפעילות שכזאת. הניסוח של ההחלטה מרמז, שלאיראן אין מחויבות משפטית להיענות לבקשת האו"ם בנושא, בניגוד מוחלט להצהרות ממשל אובאמה.

למרות ההבדלים הבולטים בין החלטת מועה"ב 2231 והחלטת מועה"ב 1929 הן חופפות בחלקן.

בהחלטה 2231 נכתב שההגבלות על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן שהוגדרו בהחלטת מועה"ב 1929 יישארו בתוקף. זאת, עד למועד יום היישום (Implementation Day), שנקבע ל- 16 בינואר 2016.

משמעות הדבר היא ששני הניסויים הבליסטיים שביצעה איראן במהלך החודשים [5] [6] אוקטובר ונובמבר 2015, הפרו את החלטות מועה"ב 1929 ו- 2231.

למרות זאת מועה"ב בגיבוי הממשל האמריקאי (שחשש לאבד את מה שהוא מחשיב כאחד מהישגי מדיניות החוץ הגדולים של תקופת נשיאותו) לא הגיב להפרות אלו.

יום לאחר יום היישום, ממשל אובאמה הכריז על סבב חדש של סנקציות חד צדדיות על חברות איראניות [7]. סבב הסנקציות היה הצהרתי בלבד, כיוון שכלל החברות והאנשים שנכללו בסבב הסנקציות הזה נכללו בסבבים קודמים.

למעשה בהופעתו בחודש פברואר לפני וועדת התקציב של הסנאט [8] אמר מזכיר המדינה האמריקאי לחברי הסנאט, שהוא מתנגד להטלת סנקציות נוספות על איראן: "אני מתנגד לחקיקה של הקונגרס כרגע לנוכח ההפרות האיראניות. הזהרנו את האיראנים שהמשך הניסויים יאלץ את ארה"ב להטיל סבב חדש של סנקציות, ובאם נגיע לזה אז יהיה מקום לחקיקה על ידי הקונגרס"

File photo of Iranian-made missiles at Holy Defence Museum in Tehran September 23, 2015. REUTERS/Raheb Homavandi/TIMA

File photo of Iranian-made missiles at Holy Defence Museum in Tehran September 23, 2015. REUTERS/Raheb Homavandi/TIMA

קריאתו  של מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, להסכם חדש עם טהרן שתכליתו עצירת תוכנית הטילים הבליסטית האיראנית, הינה לא פחות מהודאה שהסכם הגרעין שנחתם בין איראן ומדינות ה P5+1 בחסות האו"ם כשל בחלקו ולא הצליח להביא לשינוי המצופה בהתנהלותה הבינלאומית של איראן. [1]

במקום להציע הישגים נוספים לאיראן במסגרת המו"ם הצפוי, על הבית הלבן להטמיע סבב חדש ומחוזק של סנקציות כלכליות שמטרתם להביא לכך שאיראן תמלא אחר הדרישות הבינלאומיות.

[לאוסף המאמרים על טילים בליסטיים ופגעיהם, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

[1] https://www.yahoo.com/…/bahrain-kerry-treads-carefully-huma…

[2] https://www.iaea.org/…/d…/files/unsc_resolution2231-2015.pdf

[3] http://www.foreign.senate.gov/hearings/072315

[4] https://www.iaea.org/si…/default/files/unsc_res1929-2010.pdf

[5] http://www.nbcnews.com/…/iran-test-fires-new-precision-guid…

[6] http://www.reuters.com/…/us-iran-missiles-usa-idUSKBN0TR2G9…

[7. http://bigstory.ap.org/…/us-imposes-new-iran-sanctions-ball…

8] http://www.appropriations.senate.gov/…/state-foreign-operat…

[fbcomments]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *