אוי, נהלי המשטרה…

מינוי משה ברקת לממז שי

[הצילום: אתר משטרת ישראל ללא ציון שם הצלם]

תחילת הסיפור בהצדעה לניצב שנכנס לתפקידו (מזל טוב משה, מעומק הלב). ואז - בלי קשר לברכות - שלף עורך הדין פיני פישלר שפן מהכובע: למה הם לא חובשים כובע שם בטקס?

נפלתי בפח והשבתי: למה כובע? הרי הם בתוך מבנה והפרוטוקול לא מבקש... ופיני שלנו, יסודי כתמיד, שלח לי את הנוהל:

נוהל חבישת כובע

אז הנה. קיבלנו דוגמה מצוינת על מה שמכונה שלטון הנהלים. הנוהל הטוב שלנו מבקש שנשים את ה'עציצים' על הראש במבנה סגור. למה? ככה!

נהלים נוצרו בעיקר לשני צרכים עיקריים:

לצורך מהותי: אלה הם נהלי הציות שנועדו למשל בתעשייה להבטיח מפני כשלים ותאונות; או בארגונים מפוקחים כמו בנקים, להבטיח שהנחיות הרגולטור יתמלאו.

לצורך ביורוקרטי: להסדיר, לכאורה, את תהליכי העבודה.

פה הגענו למאבק העוצמה בארגון: נהלים משרתים בארגון את בעלי העוצמה, ובארגון ביורוקרטי, כמו המשטרה, בעל העוצמה הוא המטה הענק (שלושים אחוזים מהמשטרה בהערכות אופטימיות) שמסבך כל דבר, כדי שיזדקקו לו.

לכן, הוא מייצר נהלים שמתווים את דרך העבודה "הנכונה והראויה" (מה שמכונה בלעז, Best Practice). רק שהטוב והראוי תלוי בהקשר הרלוונטי ומתעלם מהאילוצים. במקום לסייע, מחשקים הנהלים הללו את השטח ומסבכים אותו, והכל לצורך השגת המטרות הלא נכונות.

כך תופחים להם הנהלים עוד ועוד... כמותם והסתירות שביניהם לא ניתנים ללימוד ולשליטה, והם רק כלי בידיהם של קצינים, ועדות בודקות ומבקר המדינה, שניזונים מהפער הטבעי שבין הנוהל למציאות.

הפעם נפלו השר, המפכ"ל והניצב הטרי קרבן לטיפשות הביורוקרטית הזו!

איך אני יודע שהנהלים מיותרים?

כי בארגונים שבהם העוצמה מצויה בידי גורם אחר, משמשים הנהלים למטרות אחרות: שם מונהגים נהלי מינימום, שמשמשים את העובדים במאבקם נגד ההנהלה: בכל פעם שהם מבקשים ללחוץ על ההנהלה, הם "עובדים על פי הנוהל", מה שמכונה "שביתה איטלקית": 

שביתה איטלקית (Italian Strike) או עבודה לפי הספר היא שביתת האטה. מקור המושג (ומשם נלקח שמו) בתקופת הפשיזם באיטליה. כיוון שהמשטר הפשיסטי ביטל את זכותם של איגודים מקצועיים להתקיים ואסר על העובדים לקיים שביתות, העובדים המשיכו לעבוד, אבל לאט... לאחר מכן, בארגונים שבהם שלטו ועדים חזקים, קובעו הנורמות הירודות הללו כנהלים, לצורך לחץ על ההנהלה.

אז מי צריך נהלים כאלה, שממילא מיועדים להשיג מטרות שונות מאלו המוצהרות? המשטרה בטח לא. היא צריכה ספרות מקצועית, היא צריכה שיקול דעת בריא, אבל לא נהלים.

בעבר הצעתי להמיר את הנהלים המשטרתיים בנוהל קצר אחד:

 "השוטר יפעל תוך הפעלת שיקול דעת סביר בנסיבות העניין, ובהסתמך על עקרונות עבודה וספרות מקצועית הקיימת בתחום פעולתו, על פי החוק, כללי האתיקה המקצועית, על פי ניסיונו, ומתוך הבנה שבמציאות דינמית, המשתנה במהירות, יש צורך להתאים את עקרונות הפעולה לנסיבות המשתנות בשטח" (יחזקאלי, 2009).

אבל אז, מניין ישאב המטה את כוחו?

ושוב, תודה לעו"ד פיני פישלר, שהביאנו עד הלום...

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *