אלעד רזניק: ג'ון קרי, והדיביזיות של האפיפיור…

הדיביזיות של האפיפיור

במהלך השיחות האסטרטגיות (העקרות) בין צרפת לרוסיה על הקמת ברית אסטרטגית לפני מלחמת העולם השנייה, ביקש שר החוץ הצרפתי מרודן ברית המועצות, יוסיף סטלין להקל את הלחץ שהפעיל על הכנסייה הקתולית הרוסית. כשסטלין שאל מדוע, השיב הצרפתי שהדבר יעזור לו אצל האפיפיור. האפיפיור? השיב סטלין בבוז, כמה דיביזיות יש לו? (מתוך כתבי צ’רצ’יל- The Gathering Storm – ע' 117).

נזכרתי ב'דיביזיות של האפיפיור' כששמעתי את דברי מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ב- 5 לפברואר 2016, על כך שהפצצות הרוסים בסוריה, שאינן חסות על האזרחים הבלתי מעורבים, מחבלות בסיכוי להשגת הסכם שלום. הוא טען כי רוסיה משתמשת בפצצות טיפשות, זה לא נשק מונחה. באזורי התקיפה ישנם אזרחים, כולל נשים וילדים .שנהרגים במספרים גדולים כתוצאה מההפצצות הרוסיות, הדבר חייב להיפסק... 

ב- 24 השעות שחלפו מאז אמר קרי את דבריו, נהרגו בסוריה 248 איש, כולל 80 נשים וילדים. פוטין, בשקט, שיחק בתסריט שכתב בשבילו ג'ו סטאלין 80 שנה קודם לכן...

אבל המציאות אף פעם לא חוזרת בדיוק על עצמה, וארצות הברית איננה האפיפיור... פוטין עשוי להיות מופתע כשייגלה שלאפיפיור (או לקרי במקרה הזה) יש כמה דיביזיות, למרות שהן בכלל לא שלו. כמה ממדינות האזור עשויות לשלוח בקרוב כוחות קרקעיים לסוריה, שיפעלו תחת הקואליציה הבינלנאומית שהוקמה למלחמה בדאעש. דיווחים מטורקיה, אינדונזיה, ערב הסעודית, מצרים, מלזיה, והמפרציות מעיד על כוונתם להקמת כוח צבאי גדול, שיפעל תחת פיקוד מאוחד ותחת חסות כוחות האוויר של הקואליציה, ויישלח לסוריה, על מנת להשמיד את כוחות דאע"ש.

מזכיר ההגנה האמריקאי אש קרטר אמר ב-4 לפברואר, שערב הסעודית אותתה על רצונה לקחת על עצמה תפקיד משמעותי יותר, כחלק מהקואליציה למלחמה בדאעש. קרטר אמר את הדברים בשיחה עם כתבים בבסיס חיל האוויר בנליס:

"בארה"ב קיים רצון אמתי להאיץ ולהגדיל את היקף הלחימה בדאעש, ויהיה לנו קל יותר להשיג את המטרה הזאת, אם מדינות אחרות החברות בקואליציה יגדילו את חלקן אף הן". קרטר, שיצא לבריסל כמה ימים לאחר מכן, הוסיף ואמר שהוא מצפה לדיון פורה עם הסעודים ועם 25 מדינות אחרות ששותפות לתהליך, ותקוותו היא שמאמץ והיקף הלחימה בדאעש יגדלו משמעותית.

הצהרתו של מזכיר המדינה האמריקאי הגיעה ימים ספורים לאחר שאחד מיועציו הבכירים של שר ההגנה הסעודי אמר, שערב הסעודית נכונה להשתתף בכל מבצע קרקעי שתידרש אליו בסוריה, אם הקואליציה תחליט שזה מה שנדרש. בחריין ואיחוד האמירוית הודיעו על נכונות דומה אף הן.

הזירה הסורית

[מפת הזירה הסורית הועלתה לויקיפדיה ע"י Evhap. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

הטיעון של המדינות הסוניות פשוט: ארה"ב מובילה קואליציה בינלאומית בה הן חברות. אם לטובת המטרה עדיף, שכוחות סונים יהיו אלו שילחמו על הקרקע, המדינות הסוניות יספקו את הכוחות הללו. הטיעון הזה הוא טיעון משכנע, בעיקר לאור הפעילות הרוסית, שהוצגה כפעילות שנועדה להשמדת איום הטרור הדאעשי, אך בפועל התמקדה בארגוני האופוזיציה הסורים ולא בדאעש (להוציא מספר תקיפות מצומצם).

החתימה ביום חמישי על הסכם להפסקת פעולות האיבה בסוריה, תאפשר את פעילותם הקרקעית של הכוחות הסונים, תחת מטרית האו"ם, ותספק מטרייה חוקית לפעילות הכוחות.

בדומה לרוסים, למדינות הסוניות אינטרס שונה במקצת, מעבר למאבק בדאעש: להגן על ארגוני האופזיציה, ולמנוע מהרוסים ובעלי בריתם מלהשמידם ולשמר את ממשל אסד. צעד זה יאפשר להגיע לפשרה דיפלומטית בהתייחס לזהות ולהרכב ממשלת המעבר הסורית, ויאפשר את סיום הלחימה. אם הכוחות הסונים לא ייכנסו לסוריה, הכורדים ישלימו את השתלטותם על כלל אזורי הגבול הגובלים בטורקיה, ויהפכו לכוח היחיד הזמין לטובת הלחימה הקרקעית מול דאעש. מיצוב הכורדים ככוח העיקרי, יסבך את הדברים אף יותר (בגלל הטורקים).

התגובה הסורית-רוסית לנכונות הסונית לשלוח כוחות קרקעיים לא איחרה לבוא. דובר משרד ההגנה הרוסי אמר ב-5 לפברואר: "יש לנו יסוד סביר לחשוד, שטורקיה מכינה כוח צבאי שיפלוש לשטחה הריבוני של סוריה". ב-6 לפברואר אמר שר החוץ הסורי את הדברים הבאים: "כל כוח תוקפן, סעודי או טורקי או אחר, שיתקוף את סוריה, יחזור למקום ממנו הוא הגיע בארון. כל כוח קרקעי שיפעל בסוריה - ללא הזמנת ממשלת סוריה - יחשב ככוח תוקפן, וכלל האזרחים הסורים יראו בהתנגדות לו את חובתם העליונה".

התגובה הטורקית הגיע מהר אף היא: ב-7 לחודש אמר נשיא טורקיה ארדואן: "מעורבות צבאית בסוריה? על איזה מעורבות צבאית מדברים הרוסים? אנחנו לא רואים כזאת".

חילופי הדברים הללו מצד השחקנים העיקריים בזירה, נועדו להזהיר את כלל הצדדים המעורבים צבאית שכולם רואים הכל....

סיכום ביניים - יהיה מעניין, מאוד מעניין...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *