מפת דרכים למפכ"ל החדש…

מפת דרכים למפכל

[מקור התמונה]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

למפכל החדש (שטרם מונה) שלום,

לכשתמונה לבטח תחוש גאווה גדולה (בצדק) בצד חשש גדול (גם כן בצדק) שהארגון הכבד והבוגדני הזה יתהפך עליך, ושכמו האיש שאתה מחליף - יוחנן דנינו - שנכנס לתפקיד עם רצון וחזון ואמביציה גדולה, תמצא עצמך מסיים את הדרך עם ערימת פלקטים היתוליים ההופכים אותך ואת ארגונך לבדיחה, או במקרה הגרוע יותר, שתמצא עצמך מתגונן בוועדת חקירה כלשהי על פרשייה שפרצה פתאום, והשאירה אותך חסר אונים בצד הדרך.

מחד גיסא, מפתה מאוד להצהיר הצהרות ולא לעשות שינוי אמתי, מקיף ומהותי, "מחוץ לקופסה". כך עשו קודמיך. אבל עתה, אינני בטוח שיש לך את המותרות לבחור בהימור הזה. זה יכול להיות מסוכן מידי עבורך! מאידך גיסא, לעשות שינוי אמתי מסובך מאוד. במקרה הטוב, אתה תהיה מוקף בהרבה אנשים טובים וחרוצים, אך לא מתאימים לסיטואציה. אנשים שהם חובבי עמימות, נוטים לקחת סיכונים ויודעים לחשוב אחרת, כבר מזמן לא איתך. המנגנון דואג לאתר אותם ולהיפטר מהם בשלב מוקדם יחסית של ה"משחק". במקרה הרע תגלה באיחור, שכמעט כל מי שהיה לצידך, ולכאורה מילא את פקודותיך, ניסה להכשילך כשעמד על כוונותיך ליצור שינוי מהותי!

דיאגנוזה

הארגון שלך חולה אנוש במחלה סופנית. שמה הארגוני הוא "שלטון הביורוקרטיה". בישראל, ארגונים ציבוריים רבים חולים במחלה הזאת, אבל אין ארגון שהוא חולה אנוש כמוהו! כמות הפקידים שלובשים מדי משטרה ואינם פוגשים עבריין ו/או מתלונן היא מטורפת! כמות ההיררכיות אינה פרופורציונלית לגודל הארגון. היא חונקת אותו. המנגנון מחזיק את העוצמה הארגונית ואת זכויות היתר, והוא יעשה הכל על מנת לשמור אותן בידיו, כמו גידול סופני שיתפח ויתפח עד שימות ביחד עם הגוף שנשא אותו. כדי שהשטח לא יערער על זכויות היתר הללו, המנגנון דואג שהארגון שלך יימצא כל העת בקיפאון. משמע, מערכותיו מסויידות, קשרי הגומלין שבו סתומים ומנגנון ההיזון החוזר - שהוא תנאי הכרחי להצלחה - אינו פועל מזה זמן.

הסימפטומים העיקריים של המחלה הם:

  • "שלטון הנהלים": הכל מאוד מסובך. האחריות בשטח והסמכות במטה, והנהלים פשוט עובדים נגד מטרות הארגון.
  • אנטי אינטלקטואליזם: בלי סקרנות אין מצוינות, וסקרנות אין! שוטריך חושבים תמיד כמו המפקדים שלהם, ואם יתחלף המפקד ישתנו השקפותיהם ברגע. תחשוב מתי לאחרונה מישהו מהניצבים כתב בעצמו מאמר על תחומים מקצועיים.
  • האתיקה הארגונית היא "עלה תאנה" המחייב רק בדרגות הנמוכות. היא מעניינת את הבכירים, רק כדי לדעת (או לחשוב שהם יודעים...) לא לחצות את הרף הפלילי, כשהם נתפסים בקלקלתם...
  • המטה והתחנות הן שתי משטרות שונות. לאחת אין יום ואין לילה ואין חג ואין שבת. לאחרת יש קייטנה, שאין בה מתלונן ואין בה עבריין, ושהיא ממציאה עבודה לעצמה.
  • השוטרים והקצינים אינם מקשה אחת. הפערים בין הבכירים לשוטרים מזעזעים. הפיקוד כבר מזמן לא משמש כוועד שוטרים כמו בימי יעקב טרנר כראש אכ"א. וועד שוטרים אחד לא יספיק היום למשטרה. אני יכול למנות ארבע קבוצות אוכלוסיה עם ניגודי אינטרסים בולטים ביניהן, שזקוקות היום לארבעה וועדים שונים... פערים יוצרים ניכור וחוסר אמון. אל תאמין לסקרים אופטימיים. זה המצב השורר היום בין שוטרי השטח לבכירים!

מה מקבע את המחלה?

המחלה של ארגונך מונצחת בעזרת התרבות הארגונית, שבכל ארגון וגם כאן, היא כלי בידי בעלי העוצמה לשמר את עוצמתם. זו בעיית הבעיות של המשטרה, וללא הקרסתה, לא תצליח במשימתך! מאפייניה הם "תרבות של שקר", "קוד נאמנות" לארגון, ובעיקר למפקד הישיר, ואימפוטנציה של השטח מול האזרחים הטובים, משלמי המיסים. התחנות אינן רלוונטיות לאזרח כי הן לא עובדות בשבילו. הן עובדות בשביל המנגנון. כשבן הזוג אימפוטנט פונים לתחליפים. לכן, המשטרות העירוניות משגשגות. לכן, אין ארגון כמו המשטרה שאיבד כל כך הרבה תחומי עיסוק לאחרים בשלושים השנים האחרונות.

מה לא ניתן לעשות?

מפתה להתמודד עם הבעיה ישירות: ארגון של שלושים אלף איש צריך 300 עובדי מנגנון. כל היתר אמורים לעסוק במתלונן ובעבריין (זה כולל גופי חקירות, מעבדות, יחידות סדר ציבורי וכדומה). אז לכאורה, מה הבעיה? תחתוך! תעיף את המטות! מבנה ארגוני רזה יוצר תרבות ארגונית שונה לחלוטין.

הבעיה היא שהעולם איננו ליניארי ואם תנסה לחתוך לא תצליח, המנגנון יתיש אותך, יעקוף אותך ויעשה הכל להיפטר ממך. המפכ"ל לשעבר אסף חפץ נכנס לסדנה אסטרטגית כדי להקטין את המטה הארצי בחצי. בסופה הוא הקים שני אגפים חדשים.... כדי לנצח את המנגנון, תהיה חייב לנקוט באסטרטגיה של גישה עקיפה!

אז מה לעשות?

תיאלץ לבצע צעדים שימוטטו את התרבות הארגונית. רק אז תהיה לך משטרה אחרת, ותוכל להתמודד ולשפר לפי ההתפתחויות בשטח. איך עושים זאת? בעזרת ארבעה צעדים שייעשו בהסכמה מראש עם השר הממונה, מבחוץ, בלי שהמנגנון יוכל לסכלם. הרציונל - הפשטת המנגנון משני התחומים העיקריים שדרכם הוא יוצר דומיננטיות - הכסף והיכולת למנות; והעברת המשטרה לפיקוח אזרחי: ש

  • שינוי שיטת המינויים ויצירת וועדות מינויים לא תלויות, חיצוניות למשטרה. זה לא שיטת מינויים טובה יותר. יש לה בעיות רבות, אבל זו שיטה שמצמיחה מפקדים אחרים, ותרבות ארגונית שונה!
  • מתן עצמאות כלכלית לתחנות וניתוקן מהעול של המנגנון. ניהול אמתי הוא ניהול עם תקציב, ולהפך. כשמישהו אחר (המנגנון) מנהל עבורך את התקציב אתה סוג של בובה על חוט. מנהלי / מפקדי התחנות חייבים לנהל תקציב לא תלוי משלהם (ולא כמו היום, מתן כסף קטן על יעילות וחיסכון...)
  • מתן עצמאות בהגדרת יעדים לתחנות וניתוקן מהעול של המנגנון. המנגנון ידאג למנהלות, אבל היעדים ייקבעו בכל עיר בנפרד, ביחד עם ראשי הערים. הם נבחרים מידי מספר שנים ונמדדים באיכות חיי תושביהם. היעדים הקיימים רק מנציחים ומהדקים את תלות התחנות במנגנון, ומרחיקים את מפקדי התחנות מהבעיות האמתיות בשטח. גופי החקירות יעברו מהתחנות לדרג המרחבי ויישארו בפול הארצי. המפכ"ל יחזיק כוחות עתודה ויתגבר תחנות לפי הצורך (יספרו לך שראשי הערים מושחתים. נכון. אבל תזכור, שהדג תמיד מסריח יותר מהראש. השלטון המרכזי מושחת הרבה יותר. רק הנראות שלו שונה!).
  • דירקטוריונים אזרחיים לכל יחידה ולכל רמה משטרתית: כל יחידה משטרתית - מתחנה בשטח ועד אגף במטה הארצי תבוקר על ידי דירקטוריון אזרחי המייצר היזון חוזר בזמן אמת, ואחראי שהמערכת לא תסטה. גם המפכ"ל יבוקר ע"י יו"ר דירקטוריון שהוא אזרח, ולא רק ע"י דרג פוליטי. משטרה אינה צבא. היא משרתת אזרחים. היא חייבת לחוש, הלכה למעשה, את כפיפותה לאזרחים. לא לממשלה! היא לא אמורה לשרת את השלטון.

אם כל זה יבוצע, עדיין לא הגעת למנוחה ולנחלה. למען האמת, אף פעם לא תגיע למנוחה ולנחלה. במציאות דינאמית, משתנה במהירות, תהיה חייב לנווט כל העת, להתמודד עם תוצאות בלתי צפויות ולוודא שאתה בכיוון הנכון.

אבל, תהיה לנו סוף סוף, משטרה אחרת. משטרה שבה השוטר שווה יותר מהקצין. שבה התחנה שווה יותר מהמטה. שבה מוסר איננו מילה גסה. שבה שירות לאזרח איננו אגדה...

הצחקתי? אני מקווה מאוד שלא, למען כולנו!

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

8 thoughts on “מפת דרכים למפכ"ל החדש…

  1. כתוב נפלא!
    מי בדיוק לדעתך יכול לממש???…..
    חוץ מזה, האם התכוונת שהמפכ"ל הבא יהיה נצ"מ? תחליף את הדרגות בציור…

  2. ציפי גיספן כתבה בפייסבוק:
    ש לנו רק משטרה אחת!
    אירוע רודף אירוע ובימים אלו כאשר קבלנו הצצה תכופה לתוך רוכסניהם של ניצבים במשטרה, אחרי פרשת הרב פינטו והקצינים החשודים, אחרי מאות סרטוני יוטיוב שמהם עולה התנהלות עבריינית חמורה של שוטרים, בין אם אלימות ברוטאלית ובין עם חניה במקומות אסורים, עבירות תנועה, עיוות הדין, תפירת תיקים, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט, כן תעצרו לרגע! אל תמשיכו לקרוא!
    תעצרו רק לרגע, שבו ותעברו שוב על הרשימה מלמעלה ותפנימו היטב, מדובר במשטרה, זו לא קלישאה או פרסומת בחירות, מדובר בגוף אכיפה, מי שאמור לשמור על הסדר הציבורי, על הקניין הרכושי והנפשי.
    אם לא הפנמתם עד לכאן, חזרו על הרשימה.
    אבל כול זה הרע במיעוטו, מה שחמור שבעתיים הוא שאין אף פוליטיקאי שיקום וידרוש ועדת חקירה ולנוכח מסעות הבחירות של הפוליטיקאים המבטיחים דירות ורווחה ותהליך מדיני ועוד ועוד, הבטחות שיעלו הרבה כסף למדינה ומניסיוננו אנו יודעים שכול מערכת בחירות היא אשליה מחודשת בפני עצמה.
    למותר להסביר מהן ההשלכות של התנהלות כזאת מצד הפוליטיקאים, העובדה שאף הם שומרים על שתיקה לנוכח מה שקורה במשטרה צריכה לצלצל חזק באוזני האזרחים שרצים מי לטובת פוליטיקאי זה או אחר ומנסים לשכנע שפלוני יותר טוב מחברו.
    השאלה הפשוטה היא איך הם יחלקו דירות, קוטג' ומילקי לאזרחים, דברים שעולים הרבה כסף, אם הם לא יכולים לקום ולדרוש ועדת חקירה על מה שקורה במשטרה?
    ואם אתם רוצים לראות את הפנים האמיתיות של הפוליטיקאים שלנו אז תסתכלו על הכותרת של הפוסט, ואני שואל, האם בגלל שיש כאן רק משטרה אחת (כמו בכול מדינה) אז אנחנו צריכים לאכול מה ששמים לנו בצלחת?
    ותעצרו שוב ותחשבו מה היה קורה אילו אמא של עבריין הייתה אומרת לשופט בביהמ"ש "כבוד השופט, יש לי רק בן אחד, אל תכניס אותו לכלא בגלל שהוא רצח ואנס…"
    אז לפני שאתם רצים לבנות את הבית החדש שלכם שימומן ע"י הפוליטיקאי הבא על האדמה שתקבלו ממנהל מקרקעי ישראל, ותיכנסו לשם עם ריהוט של איקאה מתקציב משרד הרווחה ותאכלו קוטג' זול מאוד ביחד עם הילד שילך לגן במסגרת חינוך חינם, תבקשו מהפוליטיקאים לעשות מה שהם היו חייבים לעשות כבר אתמול.
    קודם תחליפו את המשטרה!

  3. צביה שוורץ כתבה בפייסבוק:
    וואו פיני….מפחיד ועצוב כמה שאתה צודק…..ודבריך נכונים גם לרמת השטח הזוטרה יותר, לא רק לפיקוד העליון….אהבתי את הפתרונות שהצעת.א ב ל ….אתה חושב שיש איזשהו סיכוי שזה יקרה???

  4. מוטי קליינמן כתב בפייסבוק:
    פיני היקר, אתה מהווה דוגמה חיה ובועטת, לדרך שבה נוהגת מ"י להרחיק את הטובים שבקציניה. מקווה שדבריך החכמים והנכוחים יופצו ויגיעו לאוזניים קשובות ולראשים פתוחים של הדור שיוביל את המשטרה בתקופת פוסט-דנינו. קביעת יעדים ופיקוח ע"י הציבור, הם כוונים שרק מנהיגים אמיצים וחכמים יוכלו לנווט בהם. או, כפי שאמרה הקיסרית שרה: "צריך לארוז כל ביצה בנפרד"…

  5. חגית טל כתבה בפייסבוק:
    מאמר מעניין ומרחיק לכת…נראה שאלה חלומות באיספמיה…אתה מכיר מישהו במשטרה שמסוגל לעשות שינוי שכזה ? ואם יימצא האיש האמיץ , כמה זמן ידרש עד להכלתו על כלל המשטרה ? אגב לגבי גודל מנגנון של 300 איש אני סקפטית…. הרעיון של העברת גופי החקירה מהתחנות למרחבים יהפוך את המרחבים לסוג של מוקד 100…יחידות חקירה ספציפיות לכל תחנה במרחב…רק שקיים ריחוק גאוגרפי בין המרחבים לתחנות , זמן רב בדרכים….או שיחידות החקירה יישארו בתחנות ויהיו כפופות אך ורק למרחבים… בזמנו אביגדור קהלני הגה תוכנית לפצל בין המשטרה הקלאסיומשטרה לבטחון פנים…אהבתי את הרעיון….ואין כל קשר לנושא התרבות האירגונית והשינוי שדיברת עליו…סתם נזכרתי שיהיה יום מקסים וט"ו בשבט שמח.

  6. המפכ"ל הבא,
    לצערי, אני מסכים עם הניתוח הציני והחד להפליא.
    התרבות הארגונית אשר איבדה בדרך נאמנות לערכי השליחות הלאומית, האזרחית והארגונית, תמורת "נאמנות לבוס", "נאמנות להכול אישי", "נאמנות למי שתומך בי".
    הקצינים המפקדים חיפשו,תדיר סוס טוב שידאג לצרכיו, שידאג לקיצורי דרך בקידום, בדרגה ובתפקיד, חיפשו את הניצב שירים אצבע בספ""כ. באותה נשימה עוצרת, גרמה ליצירת שוטרים ומפקדים, מתוסכלים וממורמרים, לואויבים בפוטנציה, אשר לא נוצרה בקרבם מחויבות ונאמנות, לא למעשה המשטרתי, לא לאכיפת החוק, ובסופו של יום, גם לא לפיקוד האסטרטגי של הארגון.

    המפכ"ל הבא – יש מה לעשות.
    יש בארגון קצינים ומפקדים רציניים, בעלי ידע וניסיון מקצועי,
    צריך מיד להחזיר תקווה ואימון בתוך הארגון, באמצעות שקיפות מוחלטת, להפסיק את הפוליטיקה הארגונית והמפלגתית ( כן יש לי על מה לסמוך).
    לפעול באמת ובתמים למען הציבור, לחדול ממניפולציות וריצה לתקשורת,
    משטרת ישראל ביסודה טובה – והשוטרים ימצאו דרך טובה, ללב הציבור שאנו שלוחיו ומשרתיו.

    הצעה 1- בטקס הפרידה לפורשים במעמד המפכ"ל יוחנן דנינו והספ"כ בדצמבר 2014, הצעתי להקים נבחרת פורשים בכירים (שאינם פוליטיקאים בפועל) אשר הצליחו בתפקידם במשטרה ועתה הם באקדמיה, בעסקים, בייעוץ אסטרטגי,,ועוד, אשר יהוו נבחרת דירקטורים ללמידה וייעוץ, חניכה ובקרה למפקד הצעיר במשטרת ישראל . כמובן ללא שכר וטובות הנאה ושאין ניגוד עניינים כלל.
    הלשעברים הללו – אינם שותפים יותר למשחק המקדים בארגון, "של שמור לי ואשמור לך".

    הצעה 2- בהיותי מדריך במכללה לביטחון פנים יזמתי פעמיים הצעה בפני שני המפכ"לים , דודי כהן ויוחנן דנינו, וגם השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ, לקיים סמינר תלת יומי לביטחון פנים לאומי, במתכונת כנס הרצליה.
    מטרת הכנס להציג את העשייה המשטרתית ושאר גופי החירום כולל כב"א והצלה, שב"ס, והרשויות השונות, בצירוף האקדמיה ומכוני המחקר העוסקים בקרימינולוגיה ,משפט וחברה אזרחית, על פני רצף של שנים "ולמנוע מהמפקדים (ואג"ת) לעסוק בסטטיסטיקה פנימית, ולארגן את הנתונים כל פעם מחדש" כפי שצריך או נדרש.
    לאפשר מסד נתונים ייחודי, המאפשרות לגזור, הערכת מצב פשיעה וחירום לאומי על בסיס רחב ונקי משיקולים זרים, לאפשר למקבל ההחלטות הלאומי והארגוני, מסקנות והמלצות, לחלוקה משאבית צודקת וטובה יותר, לאפשר , הבנה רחבה ועמוקה יותר על מהות המקצוע המשטרתי, בערוץ הביטחוני החברתי והכלכלי.
    לאפשר הפעלה כוללת וסינרגטית של כלל הגופים, כולל השלטון המוניציפלי והמרכזי בתיאום ,שיתוף פעולה ושותפויות,
    צריך לזכור שלמשטרת ישראל, יש משימת ביטחון פנים וחירום, החל משנת 1974, אשר אין למשטרות אחרות בדומה. ובמיוחד על רקע המצב הגיאואסטרטגי של מדינת ישראל וסביבתה האזורית.
    סמוך ובטוח אני שסמינר זה היה גורם להעברת משאבים לאומיים, לתחום ביטחון הפנים ומסתבר היה שהעברת תקציב למשטרת ישראל והגופים האחרים תוך, שינוי ארגוני עמוק של קיצוץ בתקני מנהלה והעברתם לאלתר לשטח במתכונת ההצעה למעלה, הייתה יוצרת השקעה לאומית ושכרה בצידה, החל בשיפור תדמיתה של משטרת ישראל, בעיני הציבור ובכלל זה הציבור הערבי , שיפור מהותי בביטחון האישי, השקעה נכונה בתאונות הדרכים, ומיגור הלבנת הון שחור,, ועוד.

    המדינה והעם ראויים למשטרה נקיית כפיים וטובה- אז קדימה המפכ"ל הבא , בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *