פנחס יחזקאלי: למה הוחזר השגריר הירדני לתל אביב?

המלך עבדאללה

[מקור התמונה: התקשורת הערבית]

[לאוסף המאמרים על יחסי ישראל-ירדן, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בעיצומה של מערכת בחירות שוצפת וייצרית בישראל, החליט המלך עבדאללה להחזיר את השגריר הירדני לתל אביב. "למה הוא עושה את זה..." שח לי בכאב אחד מחברי הטובים, שפעיל באחת ממפלגות המרכז. "הוא לא מבין שהוא עוזר לנתניהו"?

ובכן, הוא בהחלט עוזר לנתניהו (אמת ידועה היא, שמנהיגים שחתומים איתנו על הסכמי שלום באזור מעדיפים את שלטון הימין בישראל, וזה כבר שייך לפוסט אחר...). אבל "אין ארוחות חינם". הוא עושה זאת כיוון שברגע זה, הוא זקוק לנתניהו מאוד.

לפני מספר ימים פרסם דאעש את "הקלטת הירדנית" שלה: דווקא לשבוי המוסלמי סידר הארגון את המוות האיום והאכזרי מכולם, משתי סיבות עיקריות:

סיבה ראשונה היא לבלום את המאמץ האמריקני, לשכנע את המדינות הסוניות כי מדובר במאבק גורלי, המצדיק את השתתפותן בלחימה. מטרה זו הושגה: בעקבות הקלטת, הפסיקה איחוד האמירויות את התקיפות נגד יעדי הארגון מחשש לחיי טייסיה (חורי, 2015).

הסיבה השנייה חשובה יותר: דאעש -שבנוי בבסיסו על השבטים הבדואים - סימן את המלך עבדאללה כיעדו הבא: המלך - שנשא לו כלה פלסטינית; שהפקיע אדמות בדואים לצרכי פיתוח כלכלי; ושאורח החיים של אשתו מנקר את עיני הבדואים, שהם המשענת העיקרית של שלטונו - מאותגר היום מבפנים. יש גורם חדש ב"שכונה" התובע נאמנות מראשי השבטים, שרבים מהם סבורים כי המלך כבר אינו מייצג את האינטרסים שלהם. אם הם יסירו את נאמנותם מהשלטון ההאשמי, הוא עלול לקרוס.

לא בכדי הפסיק המלך עבדאללה את ביקורו בארצות הברית וחזר מיד לממלכה, לא לפני שנשא נאום תקיף ממרחקים, להבהיר כי הוא מבין את האתגר ולא יירתע מלהתמודד עימו. ירדן גם הגיבה מיידית בהוצאתם להורג של שני שבויי דאעש שבידיה, והפציץ יעדי דאעש בסוריה ובעיראק. רשת "אל-ערבייה" דווחה, שמטוסי חיל האוויר הירדני תקפו יעדים של דאעש בעיר א-רקה, ושבסיום משימתם טסו מעל כרכ, עיר הולדתו של הטייס שנרצח, כדי לעשות לו כבוד.

.

כשפניו של עבדאללה למלחמה במזרח ובצפון, מי ישמור על אגפיו? הרוב הפלסטיני בתוך ממלכתו? המוני הפליטים מעיראק ומסוריה, המהווים גורם חתרני חי ותוסס? משטר אסד, שכבר ניסה לפלוש לירדן בעבר? המורדים בסוריה? הרשות הפלסטינית, עימהיש למשפחתו חשבון דמים?

במלחמה על עתיד השושלת שלו, זקוק עבדאללה לבעל הברית היציב היחידי שהוא יכול לסמוך עליו באזור - לישראל, שהיחסים עימה מהווים אבן מפתח בתורת הביטחון הירדנית. ב-1970 הייתה זו ישראל שנחלצה לטובת הירדנים נגד סוריה, כשגייסה מילואים ומנעה פלישה סורית לירדן.

בימים אלה, בהם הפרטנר האמריקני כמעט ואיננו רלוונטי יותר מבחינה צבאית, מהווה ישראל צוק איתן שלא יאפשר את קריסת בית המלוכה. אז...

ברוך הבא כבוד השגריר. תנעם לך שהייתך אצלנו!

[לאוסף המאמרים על יחסי ישראל-ירדן, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *