האם הקוסם יהפוך ליצן? כחלון ותסמונת הצלחת היתר

כחלון ומהפכת הסלולר
[התצלום מתוך האתר, "כאן נעים", 13/2/11]

[לתופעת הצלחת היתר באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

נתחיל עם העובדות: משה כחלון שינה לתמיד את שוק הסלולר, ושוק הסלולר שינה את חייו. הצלחת היתר שלו גרמה לבנימין נתניהו להריח מתחרה פוטנציאלי, ולדחוק אותו אל מחוץ לליכוד. כחלון רץ היום על תקן האחד שגילה את הנוסחה להתמודד עם הטייקונים והמונופולים. הבעיה היא שהסממנים של הצלחת היתר חורצים סדקים גדלים והולכים בהצלחה הגדולה ביותר שלו - שוק הסלולאר. השוק נסחף לכאוס ולאבדן שליטה, ואם לא ימציא את עצמו מחדש (מה שמכונה בתורת הכאוס "כאורדר"), יכול כחלון לגלות, שהדיבידנד שהוא נושא עמו הופך לשלילי. הקוסם עלול למצוא את עצמו, בערבו של יום, בתפקיד הליצן.

נתחיל מהתחלה: כחלון מונה במרץ 2009 לשר התקשורת בממשלת נתניהו השנייה. שוק הסלולאר היה באותה עת שוק בקיפאון. ההשקעות בשוק נעלמו. החברות חילקו ביניהן את הלקוחות, והשתמשו בהם כפרה חולבת למימון מינופים והתעשרויות של יזמים ובעלי הון. כחלון זיהה הזדמנות היסטורית להיות האחד ש"יעשה את ההבדל". רפורמת הסלולאר הייתה, מה שמכונה בתורות המורכבות, רעיון מחולל: רעיון מעצב מציאות. המנפץ פרדיגמות קיימות ומשנה דברים מן היסוד. הוא "דחף" את השוק ממציאות אחת ("מושך" בשפת תורות המורכבות) לאחרת.

הבעיה היא שבמערכות מורכבות"אין ארוחות חינם"! שכשמבצעים "דחיפה", ניתן להבטיח שמה שהיה לא יהיה. אבל, לא ניתן להבטיח מה כן יהיה. הלקוחות עדיין בשמיים, מסנוורים ממחירים של 20 ש"ח למנוי, אבל בלי להרגיש, כבר שילמנו בריבית את המחירים הנמוכים במקום אחר: את קריסת ערך חברות הסלולאר בשוק ההון שילמנו בקופות הגמל והפנסיה ובקרנות ההשתלמות שלנו; הממשלה, שהפסידה כשני מיליארד ש"ח מאבדן מיסים (מע"ם, מס הכנסה ומס קנייה) נאלצה להעלות מסים אחרים. עובדים רבים של החברות הללו שילמו במשרתם, ורבים אחרים בסכנת פיטורין. שיא המחזה עלול עדיין להיות לפנינו, והוא תסריט בלהות שנקווה שלא יתממש: אם תקרוס אחת מחברות הסלולאר, זו יכולה להיות אבן הדומינו שתקריס את המודל הנוכחי כולו, ותישא אותנו שוב למציאות חדשה, של מספר חברות סלולר קטן יותר, ומחירים גבוהים הרבה יותר...

מורכבות כבר אמרנו?

[לתופעת הצלחת היתר באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

העשרה

5 thoughts on “האם הקוסם יהפוך ליצן? כחלון ותסמונת הצלחת היתר

  1. איני מסכים עם הטעונים של אין ארוחות חינם
    1- זה שאבא שלי שילם בירדית ערך הפנסיה שלו זה לא אומר שאני צריך לשלם מאות שקלים כל חודש מההכנסיה הפנויה שלי ולאחר שנים גם לשלם בפנסיה שלי.
    2- אובדן מיסים מע"מ מה קרה? אנשים הפסיקו לצרוך הם מוציאים את הכסף על מוצרים אחרים כנראה מועילים יותר שגם שם המדינה מרוויחה מיסים ואל לנו לשכוח שיש הרבה יתרונות לאוכלסיה שחוסכת ובעלת נכסים כן גם לאנשים הקטנים מגיע נכס בבעלותם.
    3- לגבי העובדים העובדים ששילמו במשרתם אלו אנשים שהיו עסוקים בלעשוק קשישים בלסבן אזרחים ולשווק מוצרים שאינם מועילים ולפעמים אינם קיימים ראו ערך חברת אקיוטק שגבתה מילארדים מאזרחים על כלום בליווי ותמיכה של חברות הסלולר ועובדיה.
    4- קריסה של חברת סלולר וותיקה תקח אותנו ממושך אחד של תרבות עסקית של עושק למושך אחר לתרבות עסקית מועילה לעסקים למדינה וליצרנים.

  2. הטענה הזאת שהגברת תחרות ומניעת ניצול לקוחות )קישוריית( פוגעת בהכנסות המדינה. היא חלקית. גם העלמת מיסים. הון שחור. תרגילי התחמקות בחסות פרצות בחוק גורמים לאובדן הכנסות אולי עדיף כדאי להתחיל משם. בהעלמות מס מדובר על עשרות מיליארדים. 2 מיליארד זה כסף קטן לעומת אלו. ולגבי מפוטרים. זה לא מצדיק המשך ניצול לקוחות. גם הפחתת משכורות העתק של מנכלים ללא קשר לביצועים יכולה לתקן את מצב החברות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *