פנחס יחזקאלי: כת – תסמונת של התנהגות קולקטיבית

תקציר: כת (cult) היא קבוצה סגורה בעלת מאפיינים טוטליים, דתיים לכאורה, ששואבת את עוצמתה ממנהיג כריזמטי הנושא עימו תורה רעיונית. קבוצה זו מופרדת מן החברה שבתוכה היא חיה. חבריה מקבלים זהות חדשה, מאמצים מנהגים וסדר יום ייחודיים, ועוברים תהליכים ההופכים אותם לקבוצה בעלת התנהגות קולקטיבית / עדרית, צייתנית וכנועה בתוך הכת פנימה, תוך הצגת מצג מטעה לסביבה החיצונית, וגם למועמדים פוטנציאלים להצטרף אליה.[בתמונה: כת... תמונה חופשית שהועלתה על ידי xvire1969 לאתר flickr]

[בתמונה: כת... תמונה חופשית שהועלתה על ידי xvire1969 לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התנהגות קולקטיבית של קבוצה, לחצו כאן]

עודכן ב- 18 במרץ 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בספטמבר 2022 ביצעה משטרת מקסיקו - בשיתוף משרד החוץ הישראלי וצוות פרטי ששכרו המשפחות - מבצע רחב היקף כנגד חברי כת לב טהור, במקום מושבה בדרום מקסיקו. במסגרת הפשיטה נמצאו במתחם 26 מחברי הכת, בהם גם אזרחים ישראלים בעלי אזרחויות נוספות. שניים ממנהיגי הכת, יואל רוזנר ומנחם מנדל אלטר, נעצרו בחשד לסחר בבני אדם ועבירות מין קשות. וצפויים להישפט במקסיקו לעונשי מאסר ארוכים.

כתלב טהורהיא קהילה המונה כארבעים משפחות הפועלת כחצר חסידית. מייסדה ומנהיגה הרוחני היה שלמה הלברנץ, שטבע למוות בעת טבילה בנהר במקסיקו, ב-8 ביולי 2017. עד סוף 2013 שכנה הקהילה בעיירה סנט אגט בפרובינציית קוויבק שבקנדה. ב-2013 עברו אנשי הקהילה לגואטמלה, ובאמצע 2017 עברו חלקם למקסיקו.

לאחר מעצרם, כמה מחברי הכת שנעצרו בפשיטה הפעילו אלימות קשה נגד גורמי האכיפה במקום וכמה מהם הצליחו להימלט מהמתקן הממשלתי בו הוחזקו. הסאגה נמשכת...

כת מהי? המשגה

כת (cult) היא קבוצה סגורה בעלת מאפיינים טוטליים, דתיים לכאורה, ששואבת את עוצמתה ממנהיג כריזמטי הנושא עימו תורה רעיונית. קבוצה זו מופרדת מן החברה שבתוכה היא חיה. חבריה מקבלים זהות חדשה, מאמצים מנהגים וסדר יום ייחודיים, ועוברים תהליכים ההופכים אותם לקבוצה בעלת התנהגות קולקטיבית / עדרית, צייתנית וכנועה בתוך הכת פנימה, תוך הצגת מצג מטעה לסביבה החיצונית, וגם למועמדים פוטנציאלים להצטרף אליה [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'התנהגות קולקטיבית' לחצו כאן].

המנהיג הינו מושא הערצה, ובו - באיש עצמו, בכתביו וברעיונותיו, ולעתים גם בחפצים הקשורים בו - מתמקדים, בדרך כלל, טקסי הפולחן.

עובדה זו מקנה למנהיג הכת יכולת לנצל ולשעבד את המאמינים לתועלתו האישית בתחומים שונים: שיגעון גדלות, כסף, כבוד, מין, וכדומה, תוך עשיית שימוש בערמה ובמניפולציה.

[בתמונה: כת... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[בתמונה: כת... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

איך כתות מצליחות לשעבד מאמינים באפקטיביות כזו?

[בתמונה: אדווין סאתרלנד. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש נאות]

תאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית (Differential Association Theory) - שגובשה על ידי הסוציולוג האמריקאי אדווין סאתרלנד (Sutherland; ראו תמונה משמאל) - מסבירה כי סטייה חברתית היא התנהגות נרכשת, הניתנת ללמידה; על הערכים, העמדות, הטכניקות, והמניעים שלה. כשם שאדם לומד להיות קונפורמי ונורמטיבי, הוא יכול, למשל, ללמוד להפוך לחבר בכת, ולסגל לעצמו מערכת התנהגות אחרת [להרחבה בנושא 'תאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית של סאתרלנד', לחצו כאן].

[בתמונה משמאל: אדווין סאתרלנד. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש נאות]

סביבת הגידול והפעולה שלנו - והקשר החברתי של האדם עם גורמים בתוכה - ייקבעו, על פי סאתרלנד, אם אדם ייטה לקונפורמיות או לסטייה. שסיבה שמעודדת שמירה על נורמות תיצור אנשים קונפורמיים וצייתנים; סביבה עבריינית תיצור עבריינים חדשים; והסביבה הייחודית של חברי כת תייצר חברים נאמנים לה ולמנהיגה.

כתות מצליחות לשעבד אנשים בקלות יחסית, כי הן מטמיעות היטב את הקריטריונים לאפקטיביות הלימוד וההטמעה שבתיאוריה של סאתרלנד, ומיישמות אותן באופן אופטימלי. לכן הן מצליחות לייצר 'שטיפת מוח' משמעותית לאנשיה בפרק זמן קצר יחסית:

  • דמויות, שקל להזדהות עימן: דמות המנהיג כנושא הערצה ופולחן המנהיגות שלו הופכים אותו לדמות שחברי הכת מבקשים להזדהות עימה.
  • דגש חזק על עידוד מוטיבציה: הפעלת שיטות פסיכולוגיות מתוחכמות, על מנת למשוך את אותם אנשים שבהם הכת מעוניינת, בדגש על העיתוי הנכון בחייהם של אנשים. על מנת למנוע 'רעשים מיותרים', ניתן דגש לניתוק מוחלט של האדם מסביבתו החיצונית ומן השגרה הקודמת שלו, והחלפתה בשגרה שונה.
  • למידה ישירה, קרובה ואינטימית: יצירת מקום חם ומפצה על בדידות, עד אבדן וכדומה; למידה בקבוצות קטנות של אנשים מוכרים, ליצירת אינטראקציה נכונה. גורמים מפריעים מורחקים מהקבוצה, על מנת של יחבלו בתהליך הלימוד.
  • טכניקות למידה מגוונות: הכת עושה שימוש בכללים נוקשים שקבעו מנהיגי הכת, ו"סנקציות " בהפרתן. כחלק משיטת הלימוד, צריכים המשתתפים לחזור ולקרוא שוב ושוב חומרים מסוימים יום-יום; ואף להעתיק אותם, שוב ושוב, במטרה להשפיע ולהשתלט במהירות על התודעה העצמית של האדם.

[לאתר: 'מקום', בנושא: 'איך פועלות כתות', לחצו כאן]

[בתמונה: גם הקו קלוקס קלאן הוא סוג של כת. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: גם הקו קלוקס קלאן הוא סוג של כת. התמונה היא נחלת הכלל]

דוגמאות נוספות לכתות (1): דניאל אמבש והכת הירושלמית

בבוקר ה- 10 ביוני 2022, נמצא דניאל אמבש - מנהיג 'הכת הירושלמית', בן ה- 67, שנשלח כעשור לפני כן ל-26 שנות מאסר - מחוסר הכרה במרכז הרפואי של שירות בתי הסוהר. מותו נקבע במקום זמן קצר לאחר מכן.

'הכת הירושלמית' - וגם 'הכת הסדיסטית' - הייתה כת פוליגמית, בראשות דניאל אמבש ובת זוגו אילנה לוגסי, שפעלה כ-15 שנים עד שפורקה על ידי משטרת ישראל, ביולי 2011. הכת כללה את המנהיג, אמבש, דורית בירן שהייתה אשתו הראשונה, ועוד שש נשים שנישאו לו. לנשים היו 17 ילדים, שחלקם אינם ילדיו של אמבש וחלקם בגירים (ויקיפדיה: הכת הירושלמית)

בכת הונהגו עונשים קיצוניים. אמבש ונשותיו החשיבו את עצמם כתלמידי הרב ישראל דב אודסרהם האמינו שכדי להגיע אל זיכוך הנפש יש להתוודות על מחשבות מופקרות ולקבל עונש הולם בגינן (ויקיפדיה: הכת הירושלמית).

אמבש נדון ל-26 שנות מאסר. שלוש מהנשים כולל בירן הועמדו לדין בגין מעשי סדום בקטינים, וישבו במעצר במשך שנה. ההליכים נגד הנשים נסגרו בעסקת טיעון שבה הורשעו בהדחת עדים (העדים היו הקטינים שהיו חברי הכת וילדיהם של הנשים) וכן שיבוש הליכי משפט. ביוני 2022 נפטר, כאמור, אמבש בכלא איילון במהלך ריצוי עונשו (ויקיפדיה: הכת הירושלמית).

תורג'מן ורובינשטיין ב- YNET: ראש "הכת הסדיסטית" דניאל אמבש שנשלח ל-26 שנות מאסר נמצא מת בכלא מנהיג הכת הירושלמית, שהורשע ב-2013 בעבירות מין, אלימות, כליאה והתעללות בנשותיו ובעשרות ילדיו, ביקש לאחרונה שחרור מוקדם מהכלא מטעמים רפואיים. הוא נמצא ללא הכרה במרכז הרפואי של השב"ס, ומותו נקבע במקום. אמבש היה אמור להשתחרר מהכלא רק ב-2037

[לכתבה המלאה של תורג'מן ורובינשטיין ב- YNET, לחצו כאן]

דוגמאות נוספות לכתות (2): הכת של גואל רצון

ב- 16 בינואר נפטר מסיבוכי שפעת, האסיר גואל רצון, אחד ממנהיגי הכתות המתוקשרות ביותר בישראל; ואחד הבודדים שהמשטרה הצליחה לפתח ולהקריס, במידה רבה הודות לאגו ולטעויותיו של רצון עצמו.

טעותו העיקרית של רצון הייתה השכמתו להיחשף, ב-2009, לכתבת תחקיר של שלי טפיירו ונסלי ברדה בערוץ עשר. טפיירו קיבלה את אישורו של רצון לצלם את המתרחש בתוך הבית ברחוב אחימעץ 28, שבשכונת התקווה, לאחר משא ומתן ביניהם, וכך נחשפו חיי היום יום בקהילה. יום לאחר מכן התארח רצון בחדשות ערוץ 2, ובכך הגדיל את החשיפה (ויקיפדיה: גואל רצון).

רצון (בתמונה משמאל למטה) ונשותיו כינו את התופעה קואופרטיב; אבל, החבורה המוזרה הזו ענתה על הקריטריונים המאפיינים כת (ראו בהמשך) (ויקיפדיה: גואל רצון):

[תמונתו של גואל רצון משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי דניאל גייגו קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[תמונתו של גואל רצון משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי דניאל גייגו קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

  • פוליגמיה: לפי כתב האישום בקהילה היו 32 נשים ו-49 ילדים. לדבריו של רצון, יש לו ילדים נוספים מנשים אחרות.
  • 9 מבניו ובנותיו נקראו על שמו, בשמות כמו גואל, יגאל, גאולה, יגאלה, אדוננו הגואל וגואלאליה.
  • הקהילה התגוררה במספר בתים, שבהם היה רצון מבקר לסירוגין. בכל בית חולקו המטלות בין הנשים. רצון בחר מדי פעם אחת מנשותיו כדי לבלות איתה את הלילה.
  • חלק מהנשים השוו בין צורת חייהן לצורת החיים שהייתה נהוגה בקיבוצים בקום המדינה ודיברו בשבחה. הנשים פרנסו את עצמן, את ילדיהן ואת רצון.
  • על פי פרסום בגלי צה"ל, נשותיו של רצון דיווחו על עצמן כעל אימהות חד הוריות וכך זכו להטבות.
  • נשותיו של רצון הפגינו כלפי חוץ הערצה כלפיו. רבות מהן קעקעו על זרוען ואף על צווארן את שמו וציור של פניו. הן הכריזו כי ללא רצון אין להן חיים. רצון עצמו אמר כי אילו היה מעניק לו מישהו יחס זהה לזה שהוא מעניק לנשותיו - גם הוא היה תולה באותו אדם את חייו. בתקשורת הועלו חשדות שהוא מהפנט את נשותיו.
  • בפרסום במעריב בספטמבר 2009 נטען כי הנשים היו מחויבות לעמוד בכללים מפורטים ביותר שקבע רצון, שנכתבו במסמך סודי שנקרא "ספר המשפחה". כל הנשים היו מחויבות לחזור על המסמך מדי שבוע ולא להראותו לאיש. ליד כל כלל היה מפורט סכום הקנס שעל העוברת עליו לשלם לקופת ה"משפחה", עד לסכום של 7,000 ש"ח.
  • בכמה מקומות במסמך קישר עצמו רצון לאל, ואף קרא לילדיו "בני האלוהים". חלק מהנשים התייחסו אליו כאל המשיח. רצון עצמו ביקש להתנער מדימוי זה והסביר את הערכתן אליו כתגובה לנתינתו ואהבתו ותו לא.
  • הכללים הקיפו תחומים רבים, בהם חינוך ילדים, ניהול יומיומי של משק הבית וסדרי יחסי האישות עמו. לפי הכללים התלבשו הנשים בצניעות ולא הורשו להביט בגברים אחרים או לדבר עמם. הן גם לא הורשו לגעת זו בזו או בנשים אחרות. כמו כן נאסר על עישון סיגריות, שתיית אלכוהול ואכילת בשר. רצון עצמו נמנע גם הוא מאכילת בשר.
  • לרוב נשותיו של רצון לא היה קשר עם משפחותיהן.
  • כמו משפחות של נפגעי כתות אחרות, הן סרבו לקבל את אורח החיים שהנשים סיגלו לעצמן. חלק מן המשפחות שכרו שירותים של חוקרים פרטיים והגישו תלונות במשטרה כנגד רצון, אך במשך זמן רב לא היו לכך תוצאות.

[להרחבת המושג: 'פוליגמיה', לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התנהגות קולקטיבית של קבוצה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

         

Comments are closed.