פנחס יחזקאלי: התאבדות קולקטיבית – למה אנחנו, וגם אחרים, מתאבדים?

תקציר: עם ישראל מתאבד, ואנחנו לא לבד! אנו מכירים את התופעה, לפיה מערכות מורכבות דוחפות, לעתים, את קיצן לאחור: כך בטבע וכך אצל בני אנוש, וכמו הבודדים כך גם קבוצות: להקות לווייתנים מתאבדים, להקות דולפינים מתאבדים, להקות של למינגים מתאבדים... וגם, קבוצות אנשים!

[בתמונה: הפלסטינים מנתקים את עורק החיים שלהם - שריפת מעבר כרם שלום. הצילום: דובר צה"ל]
[בתמונה: הפלסטינים מנתקים את עורק החיים שלהם - שריפת מעבר כרם שלום. הצילום: דובר צה"ל]

[לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התנהגות קולקטיבית של קבוצה, לחצו כאן]

עודכן ב- 16 במרץ 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

פרולוג

באופן לא סדיר, בתוך חמש עד עשר שנים, מתרחשת אחת התופעות המוזרות בחיי בעלי חיים: על פי דחף משותף לגזע, כל אוכלוסיית הלמינגים / למוסיים (סוג של מכרסמים קטנים) מתחילה יחד בהגירה המונית מן ההרים אל הים... ההתקדמות שלהם בלתי ניתנת לעצירה, והם מתנגדים בתוקפנות לכל מי שמנסה לעצור אותם. מאות מתים בדרך. כשהם מגיעים לים הם ממשיכים ישר קדימה... מותם הוא בלתי נמנע!

"אדם היה מהלך על חוף הים. ראה למינג מתחמם על צוק. שאל אותו: "כל חיי הקדשתי לחקר הלמינגים, ורק דבר אחד נבצר ממני להבין: איך זה שאתם מטביעים את עצמכם במים? השיב הלמינג: "מפליא: אני עצמי חוקר את דרכי האדם, ורק דבר אחד אינני מבין: איך זה שאתם לא?" (אבל, מסתבר שאנחנו דווקא כן!) (ולד, 1987, ע' 5).
[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]
[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

אנחנו ממש לא לבד... יאללה מתאבדים!

[בתמונה: יאללה מתאבדים... חלק מתמונה חופשית לשימוש, ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי GraphicMama-team לאתר fexels]
אנו מכירים את התופעה, לפיה מערכות מורכבות דוחפות, לעתים, את קיצן לאחור: כך בטבע וכך אצל בני אנוש, וכמו הבודדים כך גם קבוצות: להקות לווייתנים מתאבדים, להקות דולפינים מתאבדים, להקות של למינגים מתאבדים... וגם קבוצות אנשים, ואנחנו ממש לא לבד! [להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן].

[בתמונה: יאללה מתאבדים... חלק מתמונה חופשית לשימוש, ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי GraphicMama-team לאתר fexels]

מי שממש מתמחה בהתאבדויות קולקטיביות הם בני דודנו העזתים. הנה שתי דוגמאות מיני רבות:

הראשונה, בשנת 1970 הוקם ליד מעבר הגבול ארז (אז מחסום ארז) פארק תעשייה. באזור התעשייה הועסקו פועלים ישראלים ופלסטינים. בשנת 1972 היו באזור 11 מפעלים שבהם הועסקו כ-200 פועלים. בשיאו מנה הפארק כ-50 מפעלים; והוא היה חלק מתוכנית מקיפה, להקים במימון בינ"ל, שבעה פארקים תעשייתיים בשיתוף פעולה בין ישראל לרשות הפלסטינית, שיהיו מבוססים על מודל אזור התעשייה ארז. התוכנית הזו עלתה בעשן הפיגועים. בצד הפלסטיני של המעבר היו חנויות ודוכני מסחר פלסטינים, וגם אלה נהרסו, אחרי שבחסותם נחפרה מנהרת טרור ששימשה לפיגוע חדירה לאזור התעשייה [לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

הדוגמה השנייה: ב- 11 במאי 2018, עשרות מפירי סדר השחיתו והציתו את צדו העזתי של מעבר הסחורות בכרם שלום. הם פגעו בצינורות הגז המועברים מישראל לרצועת עזה ומיועדים לשימוש תושבי הרצועה. זו הפעם השנייה בימים האחרונים שבה מפגינים פוגעים במעבר. נזק כבד נגרם במקום. המסוע, מסוף הגז והדלק, ומסוע חומרי הבניין עלו באש (בוחבוט, 2018)

[בתמונה: יאללה מתאבדים. הצלם: קלוגר זולטן - KLUGER ZOLTAN, לע"מ]
[בתמונה: יאללה מתאבדים. הצלם: קלוגר זולטן - KLUGER ZOLTAN, לע"מ]

המשגה

[בתמונה משמאל: התתאבדות קולקטיבית מהי? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי gfkDSGN לאתר FIXABAY]
התאבדות קולקטיבית היא מקרה קיצוני של של התנהגות קולקטיבית (Collective behavior) או התנהגות נחילית (Swarm behavior). זהו מצב, שבו הפרטים במערכת מורכבת מוותרים על מטרותיהן הנפרדות ומתנהגים כגוף אחד - כקולקטיב - המציית לחוקי תיאום, להשגת מטרת העל. 

התנהגות זו - בין אם של בני אדם או של גורמים אחרים בטבע - אינה ניתנת להסבר במונחים אינדיווידואליסטים (עידן, 2014, ע' 28). היא מתרחשת כאשר נוצרת סכנה משמעותית של הישרדות על הקבוצה. לכן, מטרת העל שלה, היא בדרך כלל, הישרדות.

התאבדות קולקטיבית מתרחשת כאשר הפרטים עוברים דה-אינדיבידואציה (deindividuation): מצב, שבו פרט בקבוצה חברתית חש שהוא מאבד את זהותו האישית, ומתמזג עם זהות הקבוצה.

[להרחבה בנושא 'התנהגות קולקטיבית' לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'דה-אינדיבידואציה' לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מטרה של מערכת', לחצו כאן]

[בתמונה משמאל: התתאבדות קולקטיבית מהי? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי gfkDSGN לאתר FIXABAY]

[בתמונת ה- GIF: יאללה מתאבדים... היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIFER. שם היוצר אינו מוזכר]
[בתמונת ה- GIF: יאללה מתאבדים... היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIFER. שם היוצר אינו מוזכר]

מה גורם לקבוצת אנשים לשרוף את עורק החיים שלהם? למה הם מתאבדים? 

[בתמונה: למה הם מתאבדים... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Ralphs_Fotos לאתר FIXABAY]
[בתמונה: למה הם מתאבדים... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Ralphs_Fotos לאתר FIXABAY]

התשובה הבנאלית היא ייאוש: "במצב הנוכחי, טוב מותנו מחיינו". אבל בקביעה כזו יכול להיות גם ממד רציונלי משמעותי: חולה סרטן שקיצו קרוב מבקש לחסוך מעצמו סבל; קבוצת אנשים שנגזר עליה למות; או להימכר לעבדות, מעדיפה לעשות זאת בעצמה, ולא לתת לאויבה את התענוג (התאבדות מצדה כמקרה בוחן).

זה ממש לא המצב אצלנו, וגם לא בעזה. את ההיגיון המעוות הזה ניתן, אולי, להגדיר במילים, ככל שיהיה רע יותר, יהיה בסוף טוב יותר... 

קשה להדביק לכך היגיון רציונלי; אבל, כמה אנשים חכמים הרי כבר קיבלו את פרס נובל, לאחר שהוכיחו שבני אדם אינם מקבלים החלטות בצורה רציונלית; ואם הם מוותרים על הרציונל כפרטים, הם עושים זאת גם בקבוצות.

כך למשל, "ב- 18 בנובמבר 1978 הועמדה בכפר קטן בג'ונגל הדרום אמריקאי חבית פח מלאה במיץ מלאכותי שלתוכו הוכנסו מנות ציאניד ווָאליום. יותר מתשע מאות איש - אנשי כת "מקדש העם" - נעמדו לפניה בשורות, ואחרי שנתנו לילדיהם לשתות את הרעל הם שתו גם בעצמם. המוות היה מהיר ותוך כמה דקות משפחות שלמות שכבו חבוקות על האדמה, ללא רוח חיים. ג'ים ג'ונס, מנהיגם הרוחני של אותם אנשים, מת מירייה בראשו" (פרסיקו, 2007).

אנחנו בוודאי מבינים שהיה שם סוג של היגיון מעוות שדחף את כולם לעשות מעשה. אבל את עצם ההיגיון הזה לא נבין לעולם.  

[בתמונה: ג'ים ג'ונס, מנהיג כת מקדש העם ב-1977.  תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Nancy Wong לאתר FIXABAY]
[בתמונה: ג'ים ג'ונס, מנהיג כת מקדש העם ב-1977. תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Nancy Wong לאתר FIXABAY]

למה זה חשוב?

כי כדאי לזכור ולהזכיר לעצמנו, אחרי כל ברוגז מגיע זמן שיחות הסדרה ושלום. מומלץ לנו לשנן היטב ולעכל את משל הלמינגים, המובא בתחילת מאמר זה...

[לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התנהגות קולקטיבית של קבוצה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

4 thoughts on “פנחס יחזקאלי: התאבדות קולקטיבית – למה אנחנו, וגם אחרים, מתאבדים?

  1. המובילים למרד במלך פוצעים את הממלכה פצעי מוות ומאמינים שמתוך החורבן יצמח משהו חדש טוב יותר אך לפעמים החורבן מוליד חורבן גדול ממנו. מי כמונו יודעים זאת היטב.

    המובילים לכאוס מאמינים שטובת חפצי החיים מחייבת ללכת עד הקצה ושוכחים שהקצה והתהום קרובים זה לזה מאוד.

    לוין ורוטמן…

  2. זה מהלך טקטי מתוכנן ומחושב היטב, להציב אזרחים מול חיילים תמיד יזכו לאהדת התקשורת, וכאשר שורפים את מעבר הגבול ותגבר המצוקה ההומניטרית – כך תואשם יותר ישראל במצב ויגבר הלחץ הבין לאומי
    זה לא היאוש הדוחף אותם לכך, אלא התקווה שהם יוכלו לממש את חזונם לפתרון הסופי

  3. הנה שני הסברים אפשריים.

    האחד הוא ייאוש -יש למצוא מטרות פגיעה אפשרויות בכל מחיר – לא משנה מה יהיה המחיר אחר כך, ולפגוע בהם .

    ההסבר השני הוא ליצור משבר שיפסיק את המצב הקיים – לדוגמה יצירת מצוקה ומשבר הומניטרי ברצועה – זה יגרום לכך שהעולם ישים לב למתרחש ברצועת עזה ויכריח את ישראל \ מצרים להסיר את המצור \ לשנות היבטים אחרים במדיניות.

    בערכים למינגים והחפת לוויתינים בויקיפדיה אפשר לקרוא על הנמשלים. למינגים אינם מתאבדים במודע אלא טועים. סביר גם שהחפת לוויתנים היא תוצאה של מחלה או שיבוש ולא עקב החלטה מודעת.

  4. פעם קראתי (בסדרת ספרים של טיים-לייף) בספר על הרפואה, שבהודו השתמשו פעם בקליפת איזה שהוא עץ על מנת להקל על כאבי ראש.
    ואיך זה היה עובד? טחנו, שתו – וקיבלו כאב ראש שהוא לא פחות ממחריד.
    לאחר כשעה היתה ההשפעה פגה והחולה היה מרגיש כל כך יותר טוב…
    לשם הולכים העזאווים?
    בעזה, כמות המשכילים היא גבוהה מאד וזה הופך את חוסר ההבנה (לפחות שלי) – למושלם…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *