פנחס יחזקאלי: לא אחריות, אחריותיות. החובה לתת דין וחשבון

תקציר: אחת התופעות המדהימות - שמהוות סימפטום לשפל המדרגה שבה שרויות המערכות המינהליות והפוליטיות בישראל - היא שאחרי רשלנות פושעת של ראשי המערכות הביטחוניות בישראל, שלקחו חופשה ממדינתם, השביתו את מערכותיהם בלי לדווח לדרג הפוליטי, ודירדרו את עם ישראל ומדינתו לאסון הגדול בתולדותיו מאז השואה, לא מצא איש מהם לנכון לעמוד מול עמו ולמסור דין וחשבון. לחובתם של עובדי הציבור ונבחריו לתת דין וחשבון על מעשיהם לבעלי הבית שלה - הציבור ולדרג הממונה עליהם - יש שם: 'אַחְרָיוּתִיוּת' (Accountability). זה נושא המאמר.[בתמונה: דורשים אחריותיות... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Jacalyn Engler לאתר flickr]

[בתמונה: דורשים אחריותיות... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Jacalyn Engler לאתר flickr]

עודכן ב- 14 ביוני 2024

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר ייצור ידע

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחת התופעות המדהימות - שמהוות סימפטום לשפל המדרגה שבה שרויות המערכות המינהליות והפוליטיות בישראל - היא שאחרי רשלנות פושעת של ראשי המערכות הביטחוניות בישראל, שלקחו חופשה ממדינתם, השביתו את מערכותיהם בלי לדווח לדרג הפוליטי, ודירדרו את עם ישראל ומדינתו לאסון הגדול בתולדותיו מאז השואה, לא מצא איש מהם לנכון לעמוד מול עמו ולמסור דין וחשבון.

לרשלנות הפושעת הזו צריך להוסיף את הכשל המתמשך של הדרג הפוליטי, שאיבד שליטה על הדרג המינהלי ועל מערכת הביטחון, ובמשך יותר מעשור גיבה את פירוק צה"ל מיחידותיו הלוחמות, בהצהרות על היות ישראל מעצמה, בעוד היא נקלעת לנחיתות אסטרטגית גוברת והולכת...

לחובתם של עובדי הציבור ונבחריו לתת דין וחשבון על מעשיהם לבעלי הבית שלה - הציבור ולדרג הממונה עליהם - יש שם: אחריותיות.

במקום שהתרבות הפוליטית והציבורית הישראלית תקדש את האחריות והאחריותיות, הפכה האחריות לכלי בידי יועצים פוליטיים ואסטרטגיים, כי להרגיע את הציבור מחד גיסא, ולהעביר את האש לאחרים מאידך גיסא, בעוד בעל נהתפקיד ממשיך לשמש בתפקידו.

בשביל זה צריך לחכות שנים, למסקנות של ועדת חקירה?
אחריות היא חובה ארגונית, ציבורית ומוסרית של כל אחד למלא כראוי את תפקידו. חלק מהאחריות היא ה'אחריותיות' (Accountability): חובת הנושא באחריות לתת דין לחשבון לציבור ולגורמים אחרים על מעשיו.

איפה מערכת הביטחון ואיפה אחריותיות? מילא, אל תתפטרו. מילא תמנו את מחליפיכם. אבל חובתכם כעובדי ציבור לעמוד מולו ולהסביר, ולא לחכות לוועדת חקירה, ש'תמרח'.

מסובך לכם להסביר מה היה בשבועות שקדמו לטבח? ספרו רק מה עשיתם משש בבוקר ועד שתיים בצהרים. ספרו לפחות לתצפיתניות, איפה הייתם, לעזאזל, שמונה שעות!
[בתמונה: התצפיתניות חיכו לכם. לעזאזל, איפה הייתם שמונה שעות? המקור: דף הטוויטר של ״ מחדל 7/10/23 ״. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[בתמונה: התצפיתניות חיכו לכם. לעזאזל, איפה הייתם שמונה שעות? המקור: דף הטוויטר של ״ מחדל 7/10/23 ״. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אחריותיות מהי? המשגה

'אַחְרָיוּתִיוּת' (Accountability) היא הנכונות והחובה של מוסד צבורי או של גוף שלטוני לתת דין וחשבון על פעולותיו ולשאת בתוצאותיהן (ויקימילון). מושג זה משלב בתוכו את המושגים: אחריות, מחויבות ומתן דין וחשבון; והוא חייב - במדינה מערבית מתקדמת - להוות מרכיב חיוני בדפוסי העבודה של כל ממשל הציבורי. מקורו של מושג זה בארצות הברית. על אף שמדובר במושג חשוב בעולם המערבי מזה שנים, לא הייתה לו עד לאחרונה מקבילה בעברית ולא בכדי. בממצאי 'הועדה לבחינת מבנה המשטר' (ועדת מגידור), שפרסמה ממצאיה בינואר 2007, צוינה ה'אַחְרָיוּתִיוּת' כאחד מחמישה כשלים מרכזיים בשיטת המשטר בישראל.

מה בין אחריות ולאחריותיות? בעוד האחריות היא חובה מוסרית של כל אחד למלא כראוי את תפקידו, האַחְרָיוּתִיוּת יוצרת סמכות מוסדית, לדרוש מיחידים או מקבוצות לתת דין וחשבון על מעשיהם. (KOGAN, 1986, p. 26).

'אַחְרָיוּתִיוּת' (Accountability) היא הנכונות והחובה של מוסד ציבורי או של גוף שלטוני לתת דין וחשבון על פעולותיו ולשאת בתוצאותיהן. מושג זה משלב בתוכו את המושגים: אחריות, מחויבות ומתן דין וחשבון; והוא חייב - במדינה מערבית מתקדמת - להוות מרכיב חיוני בדפוסי העבודה של כל ממשל הציבורי. בעוד האחריות היא חובה מוסרית של כל אחד למלא כראוי את תפקידו, האַחְרָיוּתִיוּת יוצרת סמכות מוסדית, לדרוש מיחידים או מקבוצות לתת דין וחשבון על מעשיהם.

אירועי מירון בל"ג בעומר 2021: שלוש גרסאות לאחריותיות נוסח ישראל

אירועי מירון בל"ג בעומר 2021 - בהם נהרגו 45 אנשים ונפצעו כ- 150 - זימנו לנו שלוש גרסאות של עובדי הציבור ונבחריו להתמודדות, נוסח ישראל, עם סוגיית האחריות והאחריותיות:

הראשון היה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא: הוא התייצב מול המצלמות בבוקר האסון, במילים: "לילה קשה ולילה טראגי. אני שמעון לביא נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע. אני מוכן לכל בדיקה". לאחר מכן, ייצב את המחוז, החזירו לשגרה ועזב את תפקידו.

השני היה המפכ"ל, קובי שבתאי, שנתן דוגמה הפוכה בתכלית: הוא התרחק ממתן דין וחשבון ומלקיחת אחריות כמו מאש. יתרה מכך. הוא אף דאג 'לאתרג' את עצמו בפרעות תשפ"א - כקודמו, רוני אלשיך - ולהפוך בתמורה ל'נביא הדו קיום הערבי ישראלי' כשהפך את משטרת ישראל ל'משטרה מנדטורית בפרעות תשפ"א ולאחריהן, ו'הלבין' את ההשתוללות הערבית בדרום הארץ ובצפונה, עד לפרוץ המלחמה [הרחבה בסוגיה זו במאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'נביא השקר של הדו קיום', לחצו כאן].

והשלישי היה השר לבט"פ דאז, אמיר אוחנה שנקט בדרך ביניים: כשגבר עליו הלחץ התקשורתי, הוא שחרר הודעה בזו הלשון: "אני אחראי, אך אחריות אין פירושה אשמה"... (ראו הכתבה למטה): 

חדשות סרוגים: אוחנה: "אני אחראי, אך אחריות אין פירושה אשמה" השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה התייחס לראשונה לאסון בהר מירון, ואמר כי הוא יתייצב מול המצלמות לאחר סיום קבורת המתים ויום האבל. לדבריו, "אני אחראי, אך אחריות אין פירושה אשמה"

[לכתבה המלאה באתר סרוגים, לחצו כאן]

על כך כתב עומר דנק: "אחריות זהלאלדברעלאחריות.אחריות זה לשאת באחריות"!.עמר דנק: אחריות זה לא לדבר על אחריות... אחריות זה לשאת באחריות! הכרזה: ייצור ידע

[בכרזה: עמר דנק מסביר, 'אחריותיות' מהי... הכרזה: ייצור ידע]

נספח: מותה של האחריותיות

[בתמונה: מותה של האחריות... אבל הכוונה, כמובן, לאחריותיות... כרזת מחאה ברשתות החברתיות, שנוצרה בעקבות מותם של חניכי המכללה הקדם צבאית בנחל צפית, אפריל  2018. המקור: פייסבוק]

[בתמונה: מותה של האחריות... אבל הכוונה, כמובן, לאחריותיות... כרזת מחאה ברשתות החברתיות, שנוצרה בעקבות מותם של חניכי המכללה הקדם צבאית בנחל צפית, אפריל 2018. המקור: פייסבוק]

[לאוסף המאמרים בנושא 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף מאמרי ל"ג בעומר ואירועי מירון, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על סמכות, אחריות ואחריותיות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה