תקציר: הנשיא א-סיסי לא מחמיץ הזדמנות להבליט את המורשת הפרעונית של מצרים על מנת לצקת זהות לאומית-חילונית, המתבססת על גדולת העבר האימפריאלי העתיק. זאת, כאלטרנטיבה לזהות האסלאמית-דתית, שמציע האסלאם הפוליטי...
[לאוסף המאמרים אודות התחברות שליטי המזרח התיכון להילת העבר, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'אפקט ההילה' והשלכותיו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]
יוני בייט, 30. בוגר תואר שני בביטחון ואסטרטגיה מאונ׳ ת״א ותואר ראשון בהנדסת חשמל מאונ׳ ת״א. שרת כאיש מודיעין בצבא קבע מספר שנים, ולאחר מכן כחוקר העולם הערבי במשרד רה״מ.
כיום איש הייטק ומדען נתונים. מתמקד בניתוח תהליכי העומק בעולם הערבי ובשינויים העדינים שחלים בו.
[לדף הטוויטר של יוני בייט, לחצו כאן]
* * *
ועידת האקלים בשארם נפתחה בנובמבר 2022 במיצג אור קולי על גבי הפירמידה הגדולה בגיזה. כמובן שזה לא במקרה (ראו סרטון למטה).
הנשיא א-סיסי לא החמיץ גם הפעם את ההזדמנות, להבליט את המורשת הפרעונית של מצרים.
בשנים האחרונות משקיע נשיא מצרים סכומי עתק בפיתוח ובטיפוח המורשת הפרעונית. גולת הכותרת של מאמציו היא הקמת המוזיאון החדש לארכיאולוגיה מצרית הצופה למישור גיזה ולפירמידות, במקום המוזיאון הישן והקטן הממוקם בלב קהיר.
המוזיאון צפוי להיפתח בשנה הבאה בטקס ענק. רעמסס השני כבר תופס מקום (ראו בתמונה למטה).
בואו נבין, למה א-סיסי משקיע כ"כ הרבה משאבים בטיפוח המורשת של מצרים העתיקה, ואיך זה משרת אותו פוליטית?
הנה המיצג האורקולי בגיזה:
הנה פסלו של רעמסס השני במוזיאון החדש:
הנשיא א-סיסי מכניס את הפרעונים למשכנם החדש...
באפריל 2021 התקיים במצרים טקס מטורף שזכה לסיקור גדול בעולם, במהלכו הועברו למוזיאון הלאומי החדש 22 מומיות של מלכים ומלכות מהתקופה הפרעונית. הנשיא סיסי בכבודו ובעצמו התייצב בכניסה למוזיאון וקיבל את הפרעונים החנוטים למשכנם החדש:
והנה נשיא מצרים, א-סיסי, מקבל את פני הפרעונים במשכנם החדש:
חוגגים את פסטיבל השמש מול פסלו של רעמסס השני...
פעמיים בשנה, ב-22 בפברואר וב-22 באוקטובר מתרחשת במקדש אבו סימבל תופעה ייחודית. כאשר אור הזריחה מאיר ישירות על פסלו של רעמסס השני בקודש הקודשים של המקדש בן 3200 השנים בגבולה הדרומי של מצרים. גם זה כמובן מצדיק חגיגות גדולות, פסטיבל השמש בפברואר 2022:
'מצעד הספינקסים' בלוקסור
אירוע מרהיב נוסף שארגן הראיס הוא "מצעד הספינקסים" שהתקיים בחודש דצמבר בלוקסור, לרגל חנוכת שדירת הספינקסים והמקדש המחודשים. האירוע, שכלל מאות שחקנים מחופשים ושחזורים מרהיבים, החל בהגעתו של סיסי למקדש, כאשר הוא מצולם פוסע לאורך כל השדרה ולאחר מכן נכנס אל אולם העמודים הגדול:
החיבור של א-סיסי לרעמסס השני וסיבותיו
בכך למעשה, מנסה א-סיסי (ראו תמונה משמאל) למצב עצמו בשורה אחת עם בונה השדרה הכה מפורסמת- רעמסס השני, גדול פרעוני מצרים בכל הזמנים. גם שר העתיקות המיתולוגי והסופר סטאר המצרי, זאהי חוואס (ראו תמונה למטה) (שהדמות של אינדיאנה ג'ונס מבוססת עליו כך אומרים) עשה קאמבק לקדמת הבמה תחת סיסי. זאת אחרי שפוטר לאחר נפילת מובראק.
[בתמונה משמאל: נשיא מצרים, עבד אל פתח אל סיסי, מתחבר לרעמסס השני, ויודע למה... הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י Kremlin.ru. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 4.0]
לאחרונה התרחש צעד נוסף ברוח זו, עם הודעתו של שר החינוך שווקי, כי בכוונתו לשלב בתוכנית הלימודים בבתי הספר את הוראת הכתב ההירוגליפי של השפה המצרית הקדומה.
ההחלטה נוגעת בשאלות של זהות ונרטיב לאומי במצרים, הנתונים במחלוקת עם האיסלאמיסטים, היוצאים נגד האדרת יתר של העבר הפרעוני הפגאני.
הצהרתו של שר החינוך המצרי עוררה ויכוח ציבורי עז...
זאת, משום שהיא משקפת את נרטיב האחדות התרבותית הלאומית. סיסי, מאז שהדיח את האחים המוסלמים והוציאם אל מחוץ לחוק, פועל להעמקת זהותה של מצרים החילונית המתבססת על הקשר בין העבר (הלא אסלאמי) המפואר של מצרים העתיקה למצרים המודרנית.
כל זאת, כחלק ממלחמתו של א-סיסי בזהות האסלאמית שהאחים המוסלמים מציעים למדינה. אנו רואים שוב, כיצד דיקטטור ערבי משתמש בארכאולוגיה ובעבר הפגאני (הלא אסלאמי) על מנת לצקת זהות לאומית-חילונית. זהות המתבססת על גדולת העבר האימפריאלי העתיק מהווה אלטרנטיבה לזהות האסלאמית-דתית שמציע האסלאם הפוליטי [לאוסף המאמרים אודות התחברות שליטי המזרח התיכון להילת העבר, לחצו כאן].
לסיום, מעניין לראות את שכתב על התופעה הזו הסוציולוג עמרו עלי, המתמקד בחקר העולם הערבי: "מצרים תגנה את זכר הפרעונים מהדוכן של המסגדים והכנסיות, ואז תמהר לצאת לרחובות כדי לחגוג את גדולתם של הפרעונים. ההשפעה הדתית במצרים - גם הקוראן של המוסלמים, וגם התנ"ך של הנוצרים הקופטים - מתייחסת למונח "פרעה" כאל התגלמות הרוע האנושי. מצרים העכשווית בחיפושיה אחר זהות, מודרניות, ובניית אומה עדיין לא הצליחה ליישב את הסתירות בין ההתבססות ההיסטורית על הפרעונים וגדולתם, לבין הלאומיות הערבית-אסלאמית"...
[לאוסף המאמרים אודות התחברות שליטי המזרח התיכון להילת העבר, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'אפקט ההילה' והשלכותיו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]
מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!
נושאים להעמקה
- אוסף המאמרים אודות התחברות שליטי המזרח התיכון להילת העבר;
- אוסף המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית;
- אוסף המאמרים על 'אפקט ההילה' והשלכותיו;
- אוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה.
מקורות והעשרה
- פנחס יחזקאלי (2019), התודעה – והניסיונות להשפיע עליה – באתר ייצור ידע, ייצור ידע, 5/10/19.
- יוני בייט (2023), שליטי ערב מתחברים להילת העבר…, ייצור ידע, 8/1/23.
- פנחס יחזקאלי (2018), הכל על פרדיגמת חשיבה מזרחית – מול המערבית – באתר 'ייצור ידע', ייצור ידע, 1/7/18.
- פנחס יחזקאלי (2023), הכל על 'אפקט ההילה' באתר ייצור ידע, ייצור ידע, 4/1/23.
Pingback: התודעה והניסיונות להשפיע עליה באתר ייצור ידע | ייצור ידע
Pingback: התודעה – והניסיונות להשפיע עליה – באתר ייצור ידע | ייצור ידע
מרתק ביותר.
כתיבה נהדרת!
מאוד מעניין ומעשיר.
מרתק. כמו גם המאמרים הקודמים בנושא.