פנחס יחזקאלי: על פתרונות של טווח קצר, כלבים ועכברושים

תקציר: ראש עיריית חברון, תייסיר אבו סנינה, מצא לבעיה פתרון מזעזע לבעיית הכלבים המשוטטים, אבל מעניין מבחינה ניהולית. בכל מקרה, שימרו על הכלבים שלכם מחטיפה!

[בתמונה: על פתרונות של טווח קצר, כלבים ועכברושים. תמונת הכלב מימין היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Vizslafotozas לאתר FIXABAY; תמונת העכברוש משמאל היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר FIXABAY]
[בתמונה: על פתרונות של טווח קצר, כלבים ועכברושים. תמונת הכלב מימין היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Vizslafotozas לאתר FIXABAY; תמונת העכברוש משמאל היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר FIXABAY]

שימו לב: החומרים בדף זה קשים לצפייה!

[לאוסף המאמרים על 'רעיונות מחוללים' והשלכותיהם, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

חברון סובלת ממכת כלבי רחוב משוטטים, בעיה לא פשוטה. כלבים רעבים בלהקות, יכולים להיות מסוכנים מאוד.

זכור לנו למשל המקרה, באפריל 2020, של פעוטה בדואית מהפזורה, בת פחות משנתיים, שהותקפה על ידי כלב כזה, ונפטרה מפצעיה (ראו הכתבה למטה; סטיינמן, 2020).

במקרה אחר, הותקפה ילדה בת חמש מרביבים בחוות בודדים, על ידי להקת כלבים משוטטים. היא אושפזה במצב קשה בטיפול נמרץ במשך כשבוע, ויצאה בחיים עם כ-100 תפרים על כל גופה... (סטיינמן, 2020).

אחד מתושבי הפזורה הבדואית צוטט אז באומרו כי "הכלבים מסתובבים פה בלהקות, כנראה מחפשים אוכל, וטורפים כל דבר..." (סטיינמן, 2020).

תמיר סטיינמן ב- N12: בת שנתיים בנגב ננשכה על ידי כלבים משוטטים ומתה מפצעיה. בושרא הקטנה שיצאה לחצר ביתה ננשכה ונפצעה בצורה חמורה: האם הבחינה בכלב אחד מתרחק מהזירה. למרות המאמצים, בבית החולים נאלצו לקבוע את מותה של התינוקת. תושבים זועמים: "כלבים משוטטים שטורפים את הילדים ואת אף אחד זה לא מעניין"
[לכתבה של תמיר סטיינמן ב- N12, לחצו כאן]

הפתרון של ראש עיריית חברון והשלכותיו

ראש עיריית חברון, תייסיר אבו סנינה, מצא לבעיה פתרון מזעזע, אבל מעניין מבחינה ניהולית: הוא הודיע השבוע כי כל אדם שיהרוג או ימסור לרשויות כלב משוטט יקבל 20 שקלים (פישר, 2022) (הוא טען אח"כ שזה בצחוק. התמונות המזעזעות בטוויטר מספרות אחרת...).

המשמעות המיידית עבורנו היא לשמור קרוב את הכלבים שלנו. גופות כלבים הם עסק מכניס מסתבר, ואהבתנו לכלבים הופכת אותם למטרה זמינה ונוחה (ראו הכרזה בראש המאמר).

[בכתבה: מזעזע... ראש העיר חברון הציע 20 שקל למי שיהרוג כלב, כלבים רבים הומתו
בתמונות וסרטונים ברשתות החברתיות נראו תושבים מנסים לתפוס כלבים, לצד תמונות של פגרי כלבים. הקריאה של ראש העיר, שהשתתף ברצח שישה יהודים ב-1980, גררה זעם רב ברשות הפלסטינית. לכתבה המלאה של נעה פישר ב- YNET לחצו כאן]
[בכתבה: מזעזע... לכתבה המלאה של נעה פישר ב- YNET לחצו כאן]

הרעיון המחולל של ראש עיריית חברון

רעיון מחולל (Reality-changing idea) משמעו רעיון ממזרי, מעצב מציאות, המנפץ פרדיגמות קיימות ומשנה דברים מן היסוד. הרעיון המחולל מעביר אותנו ממציאות אחת לאחרת, כלומר, זרז חיצוני שיוצר התארגנות עצמית ברשת, תוך שימוש בתחכום שחוסך אנרגיה ארגונית רבה...

לעיריית חברון אין, מן הסתם, מערכת וטרינרית שאמורה לטפל בבעיה. היא זקוקה לפתרון מהיר לבעיה לוחצת לטווח הקצר. על כן, לפחות מבחינה ניהולית, המקרה המגעיל הזה הוא המחשה כיצד פותר רעיון מחולל בעיה אקוטית ומשנה מציאות בטווח הקצר.

הבעיה היא בטווח הארוך...

הבעיה היא שלכל רעיון מחולל יש גם תאריך תפוגה. ובטווח הארוך, הולכת האפקטיביות שלו ומתקהה. לשם המחשה, ראו למשל הרעיון המחולל הסיני של ילד אחד למשפחה, שהפך את סין, ממדינה שמזונה אינו מובטח, למעצמה עולמית. אבל הרעיון המחולל הזה יוצר היום יותר נזק מתועלת: העומס על הצעירים המטופלים בזקנים הוא עצום; משפחות רבות בחרו לגדל בנים זכרים ולא נקבות והתוצאה היא מחסור עצום בנשים; הצבא הסיני יתקשה לנהל מלחמות ארוכות עם נפגעים מרובים כי, כמו ברוסיה ובמדינות מערביות, הוא יסבול ממה שמכונה 'שלטון האימהות' - חוסר הנכונות של משפחות קטנות לשאת הרוגים במלחמה; וכדומה.

הניסיון הצרפתי עם העכברושים בוייטנאם

רעיון מחולל לא צריך להיות מקורי. בהקשר הזה, עדיף לגנוב רעיון מצוין, מלהמציא רעיון בינוני... הרעיון הזה כבר נוסה, בין היתר, על ידי הצרפתים בימי שלטונם בוייטנאם, כשהתמודדו עם מכת עכברושים רבת היקף. כדי לפתור את הבעיה, הם נקבו מחיר על כל גופת עכברוש שילכד. גם שם הם חוו הקלה בבעיה בטווח הקצר...

בטווח הארוך, הבינו הוייטנאמים, שזה מקור פרנסה לא רע; ומצאו דרכים יצירתיות להגדיל את אוכלוסיית העכברושים, כמו לגדל אותם בעצמם, על "למכור" את גופותיהם, אח"כ, לצרפתים.

במקרה שלנו לא צריך אפילו לגדל... אנחנו מגדלים אותם, מסתבר, בשבילם.

שימרו על הכלבים שלכם מחטיפה!!

[בכרזה: שימרו על הכלבים שלכם...   מקור התמונה: טוויטר. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: שימרו על הכלבים שלכם... מקור התמונה: טוויטר. הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על 'רעיונות מחוללים' והשלכותיהם, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *