פנחס יחזקאלי: ככה ייעשה לאלה, המפרים את קוד הנאמנות

[בתמונה: ככה ייעשה למפירי 'קוד הנאמנות' בארגון ביורוקרטי היררכי... התמונה היא נחלת הכלל]

איך 'מטפלים' ארגונים ביורוקרטיים באלה, שמפרים את 'קוד הנאמנות' המקודש שלהם? הנה מספר דוגמאות. אתם מוזמנים לתרום עוד...

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

קוד הנאמנות (Code of Loyalty), ביחד עם תרבות השקר הם שני המאפיינים הבולטים של תרבותם הארגונית של ארגונים ביורוקרטיים, בדגש על ארגונים צבאיים. משמעותו היא, שעל הכפיף/הפקוד להיות נאמן, בראש ובראשונה למפקדו האישי; ואח"כ ליחידתו ולבסוף לארגונו.

אבל מה קורה למי שמפר את אחדות השורה? ובכן, ארגון ביורוקרטי היררכי הוא בעצם דיקטטורה, ובדיקטטורה כמו בדיקטטורה, לא די להיפטר ממנו, אלא חשוב להשפילו כך, שיעבור החשק של אחרים לחקות את מעשיו.

דוגמאות יש בשפע...

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'תרבות של שקר', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

[בתמונה: מה קורה למי שמפר את אחדות השורה? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[בתמונה: מה קורה למי שמפר את אחדות השורה? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

האלוף יצחק בריק מחליט שנאמנות לצבא כמוסד ולאומה חשובים מהנאמנות לרמטכ"ל ולאלופים

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

"... בשנת 2018 הצגתי את דו"ח 46 של הנציבות לשנת 2018. הוא הוצג לפני הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, לפני פורום מטכ"ל, לפני שר הביטחון ולפני ועדת חוץ וביטחון. לאחר שהצגתי את הדו"ח למטכ"ל ובמיוחד הדגשתי את התרבות האירגונית הקלוקלת בה מתנהל הצבא, אמר לי הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, ש-95 אחוזים מנושאי התרבות האירגונית הקלוקלת שהצגתי, מקובלים עליו. הוא הסכים עם הביקורות הקשות הנוגעות בכשלים בתרבות האירגונית, הניהולית והפיקודית הקיימת בצה"ל.

[מקור תמונתו של האלוף יצחק בריק משמאל: פייסבוק]

כאן אירע אירוע תמוה שלא חוויתי כדוגמתו בכל מסלול חיי. לאחר שקיבלה הצמרת המדינית והביטחונית מידי את הדו"ח השנתי, נהגתי לחשוף אותו לציבור במסיבת עיתונאים ולהשיב על שאלות שנשאלתי. באותה מסיבת עיתונאים מדוברת, אחד הכתבים פנה אלי בשאלה, "האם קיימים כשלים חמורים בתרבות האירגונית של צה"ל, כפי שאתה מציין בדו"ח? האם הצבא, כפי שהוא יום, מוכן לקראת מלחמה?" תשובתי הייתה: "תרשה לי לא לענות לך".

הלוגו של כתב העת: 'מידה'

המערכת החלה להסתחרר, נוצר רעש תקשורתי, המולה וסערה בצמרת הצבא, משום שהכתבים הוציאו לתקשורת, בסיום מסיבת העיתונאים, מסר הקובע כי עצם שתיקתו של בריק היא הודאה שאין הצבא מוכן למלחמה.

תגובת לשכת הרמטכ"ל הייתה חריפה ביותר. כרבע שעה לאחר הפרסום בכלי התקשורת, העביר אלי גורם בכיר מלשכת הרמטכ"ל דרך גורם בכיר בנציבות קבילות החיילים, מסר מאיים שאם איני יוצא לתקשורת ומתנצל על אי תשובתי לכתב, אנשי לשכת הרמטכ"ל "יפתחו עלי את הפה". כמובן, שסירבתי להרגיש מאוים, והודעתי לגורמים שהעבירו אלי את המסר כי אין בכוונתי לחזור בי מדברים שאמרתי ומהדברים שלא אמרתי."

הרמטכ"ל ואנשיו יצאו כמובן לקמפיין נגדי, שהרציונל שלו היה ש"בניגוד לדברי בריק, הצבא קפץ קפיצה ענקית מאז מבצע 'צוק איתן' והשתפר פלאים". נאמר כי "בריק טועה בגדול; וכלל אין לו כלים שבהם יש לו יכולת לבדוק את המערכת ולהגיע למסקנות שהגיע אליהן... מסע ההסברה שלהם לווה בניסיון הכפשה אישי עלי, מטעם קבוצת אנשים מסביבת הרמטכ"ל. זו חרתה על דגלה את המסר כי 'יש להרוג את השליח'. הווה אומר כי יש לפגוע באדם המביא בשורה רעה. אם יצליחו להיפטר מהשליח, יפטרו עצמם מהעיסוק במהות, בשורש הבעיה. זו הדרך שאימצו לעצמם, כדי למנוע את הפגיעה בדימוי החיובי והמציאות המדומה שהפיקוד הבכיר יצר לעצמו... גורם בכיר בלשכת הרמטכ"ל התקשר למזכיר ועדת חוץ וביטחון וביקש ממנו שלא יקבל את הדו"ח מידי ושלא יפיצו לחברי הועדה על מנת שלא יעיינו בו. יתרה מכך, אם כבר הועבר הדו"ח לידיהם ולעיונם, שישיבו אותו לכתובת השולח. בשיחתי עם גורם בכיר בוועדת החוץ והביטחון הוא אמר לי שהוא איננו זוכר, ולו פעם אחת מאז קום המדינה, שגורם צבאי ניסה למנוע מגורמים מוסמכים בממשל את העיון בדו"ח המבקר על התנהלות צה"ל, מגורם המפקח עליו ומבקר אותו, קרי ועדת החוץ והביטחון, שהנציב סמוך על שולחנה...

[תמונתה של שלי יחימוביץ' משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Nitaigr. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

לאחר פרסום הדו"ח יצאו חוצץ נגדי ונגד הדו"ח מקורביו של הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, בתקשורת ועיתונאים לא מעטים נעצו בי קולמוסם וכתבו על הדו"ח ועלי רעיונות הקלוטים מן האוויר, אף שרבים מהם לא קראו את הדו"ח בשל סיווגו הביטחוני... יו"ר ועדת ביקורת המדינה, שלי יחימוביץ' (ראו תמונה משמאל), אמרה כי מעולם היא לא שמעה דברי נאצה כאלה מגורם בכיר בלשכת הרמטכ"ל על מבקר שהגיש ביקורת על הצבא, היא גם אמרה שהיא אפילו לא יכולה להעלות את דבריו של הבכיר מלשכת הרמטכ"ל על דל שפתיה מעוצמת הרפש שהוא הטיל בי, וכל זאת על מנת למנוע בכל מחיר דיון על מה שקורה בצבא...

[תמונתה של שלי יחימוביץ' משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Nitaigr. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

למדתי שיעור מטלטל – שהשגת דימוי חיובי על צה"ל ומפקדיו הבכירים שבראשם הרמטכ"ל, הפך למטרה המקדשת את כל האמצעים... על כל התרחיש המחפיר הזה של הסתרה, טיוח, עיגול פינות וזריית חול לעיני הציבור ניצחו קצינים בכירים המקורבים לרמטכ"ל, גדי איזנקוט, אשר דרך פעולתם תורגמה מהבנתם את רוח המפקד."

האלוף יצחק בריק ב'מידה': הרמטכ"ל איזנקוט נכשל כמנהיג, מה ניתן לצפות ממנו כמנהיג אזרחי? יצחק בריק | 18/08/2022 ניסיונות הטיוח וההתחמקות שהוביל איזנקוט מול חשיפת מחדלי מוכנות צה"ל היו אנטיתזה למנהיגות אמיצה, מבקרת, בונה ואמינה

[לכתבה המלאה של האלוף יצחק בריק ב'מידה', לחצו כאן]

ניצב אורי בר לב מתכנן רפורמה עמוקה במשטרה

נעבור לארגון שכן - למשטרת ישראל. במהלך שירותו של ניצב אורי בר לב כמפקד המחוז הדרומי של המשטרה ועל רקע הביקורת הציבורית הגוברת על אופן תפקודה, הוא יזם ב- 2008 הקמת צוות חשיבה לבניית מודל אלטרנטיבי של משטרה בישראל.

הצוות כלל, בין היתר את: עפרון רזי (מומחה לתורות מורכבות); וד"ר אורית שלו (מומחית לאכיפת חוק). רכז הוועדה היה ניצב משנה ד"ר פנחס יחזקאלי, שגם ערך את המסמך הסופי (מצ"ב להורדה). גרסה ראשונית, מקוצרת מאוד, של המסמך (ראו תמונה וקובץ להורדה למטה) פורסמה במספר קטן של עותקים למשלוח לגורמים נבחרים, על מנת לקבל היזון חוזר.

המסמך הועבר למפכ"ל דאז, דודי כהן, ומשם ארעה שרשרת מהירה של התרחשויות שקטעה את הקדנציה של בר לב כראש המחוז הדרומי. הוא נאלץ לסיים בחיפזון את שירותו במחוז ונאסר עליו אפילו להיפרד מפקודיו... (זה קרה הרבה לפני האירוע שבגינו סיים בר לב את שירותו המשטרתי).

[להורדת המסמך: אורי בר לב - הצעה לשינוי במשטרת ישראל]

[בתמונה: המסמך של אורי בר לב, ותוצאותיו...]

ניצב משנה אפרים ארליך - 'קרמשניט' חושף את פרשת האחים פריניאן

ועוד במשטרת ישראל, שם הפר אפרים ארליך - קרמשניט את קוד הנאמנות המקודש, כשחשף את פרשת האחים פריניאן והיה אחד הגורמים המרכזיים שהובילו להקמת ועדת זיילר ולעזיבת המפכ"ל דאז, משה קראדי. הוא היה זה ששימש כמקור לתחקירים של אילנה דיין על הפרשה, ששודרו במסגרת תוכניתה "עובדה" באפריל 2005. בדצמבר 2005 החליטה הממשלה על הקמת ועדת זיילר לבדיקת התנהלות המשטרה והפרקליטות בפרשה. דו"ח הוועדה פורסם בפברואר 2007, ובעקבותיו התפטר המפכ"ל משה קראדי ונפתחו חקירות כנגד מספר גורמים אשר צוינו בדו"ח. ארליך היה אחד מהעדים המרכזיים שהעידו בפני הוועדה. הוא זכה לחסינות ממנה ובזמן עדותו כונה בתקשורת "מיסטר איקס".

בנוסף, הוא חשף לכולם באיזו מהירות נוסעים ניצבים בכבישי הארץ, כשתיעד את המפכ"ל לשעבר דודי כהן (עוד כשהיה מפקד מחוז) 'טס' מתל אביב לירושלים, במהירויות שהיו מכניסות כל אחד מאינו למעצר...

על פעילותו למען חשיפת שחיתויות קיבל בשנת 2007 את אות אביר איכות השלטון.

נקמת בכירי המשטרה לא אחרה לבוא: עם חשיפת עדותו בוועדה, הודלפו מגורמים במשטרה פרטים אישיים חסויים עליו. במשך שנים הוקפא קידומו בדרגה והוא נותר בדרגת סגן ניצב. בשנת 2013, בהתערבות מבקר המדינה ובסיוע של עמותת אומ"ץ והתנועה לאיכות השלטון, הוענקה לארליך דרגת ניצב משנה, אך הוסכם כי הוא יושאל לרשות הארצית לכבאות והצלה ויעמוד בראש אגף המודיעין שיוקם ברשות (למרות שלא הבין דבר וחצי דבר בכבאות...). כתוצאה מלחץ חיצוני, החליטו השר לביטחון פנים גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך במאי 2016, על החזרתו לשירות במשטרה, באגף התנועהבאוגוסט 2017 זכה לתעודת הוקרה מנשיא המדינה על תרומתו לטוהר המידות, בהתאם לחוק לעידוד טוהר המידות בשירות הציבור, התשנ״ב–1992. בדצמבר 2017 סיים את שירותו במשטרה, והיום הוא נוהג מונית למחייתו.

[בתמונה: בדצמבר 2017 סיים קרמשניט את שירותו במשטרה, והיום הוא נוהג מונית למחייתו. ... התמונה באדיבות עו"ד פנחס פישלר]

[בתמונה: בדצמבר 2017 סיים קרמשניט את שירותו במשטרה, והיום הוא נוהג מונית למחייתו. ... התמונה באדיבות עו"ד פנחס פישלר]

אתם מוזמנים לתרום מקרים נוספים...

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *