גדעון שניר: מחיר ההצלחה של ישראל חזקה

[בתמונה: השונות התרבותית ביחס לכוח / לעוצמה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי scottwebb לאתר Pixabay]

במזרח (כמושג כללי) ה"כוח" נחשב לתכונה הראויה להערכה/הערצה, הן ברמת הפרט כמו גם ברמה החברתית והפוליטית. לעומת זאת, במערב, הסגידה לכוח נתפסת בקונוטציה שלילית, מאין הודאה בכישלון בסגנון של "לא הצלחתי לשכנע אותך באמצעות האינטלקט -אז נאלצתי (הידרדרתי) להשתמש באמצעים כוחניים".  

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן]

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות". זהו מאמר דעה פרי עטו.

*  *  *

אחד מהבדלי התרבות בין מזרח ומערב הוא בתפיסת ערך הכוח / העוצמה.

אף שהשימוש בכוח על מופעיו השונים, נפוץ בטבע בכלל ובחברה האנושית כאמצעי להשגת יתרונות ושליטה על משאבים שבמחסור, נמצא שבמזרח (כמושג כללי) ה"כוח" נחשב לתכונה הראויה להערכה/הערצה, הן ברמת הפרט כמו גם ברמה החברתית והפוליטית.

לעומת זאת, במערב, הסגידה לכוח נתפסת בקונוטציה שלילית, מאין הודאה בכישלון בסגנון של "לא הצלחתי לשכנע אותך באמצעות האינטלקט -אז נאלצתי (הידרדרתי) להשתמש באמצעים כוחניים".  

מבחינת איש המזרח, אם יש לך כוח, אתה חייב שכול מי שסביבך – מצדדיך, מעליך ומתחתיך- יכירו בכך, והחברה המעריכה כוח, מאשרת זאת עי שיחור פני החזק במתנות ובהיענות לסמכותו ולדרישותיו, מתוך הכרה פנימית שהחזק - מעצם היותו כזה - ראוי לתגמולים אלה; בעוד זה המצניע את כוחותיו (כישורים פיזיים, פיננסיים, אינטלקטואלים, קשרים וכו') פועל שלא בדרך הטבע. הצניעות יפה לאגדות, אך לא למציאות, כפי שניתן ללמוד מעושרם של מרבית המטיפים והגורוים המרשימים מאד את חסידיהם.

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

[בתמונה: במערב, הסגידה לכוח נתפסת בקונוטציה שלילית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ErikaWittlieb לאתר Pixabay]

מקומה של מדינת ישראל בזירה הבין לאומית

[בתמונה משמאל למעלה: ג'ורג' מרשל. התמונה היא נחלת הכלל]

הדעה הרווחת היא שישראל היא המעצמה הצבאית החזקה ביותר במזרח התיכון; ומולה מתייצבים הפלסטינאים חשופים עם אבנים ביד - ומדברים על "שלום צודק ובר-קיימא" (לא על "שתי מדינות..."), בעוד שהישראלי החזק מדבר על סידורי ביטחון...

ליבו של איש המערב רדוף אשמה, נוטה באופן אינטואיטיבי לפלסטיני (שלום, צדק), כי "ברור שהצדק הוא בידי החלש..."!!

הבריטים בעלי המורשת הקולוניאליסטית קדם מלחמת העולם השנייה, התאהבו במיסטיקה של המדבר הערבי (לורנס איש ערב), ובמסגרת ה'פייר פליי' נתנו לגמל את הכבוד מול הטנק. מנגד, הם אהבו את הנועזות הצברית (אורד וינגייט).

הניסיון לשייט בין שני השדות הללו לא צלח; וסופו, שהנפט הערבי הפרגמטי ניצח בטווח הארוך, כי הכוח טמון בנפט (!) ולא בספרי התנ"ך החביבים מאד על הנוצרים.

גם מזכירות המדינה האמריקנית הבינה זאת כאשר ג'ורג' מרשל (ראו תמונה משמאל) איים בהתפטרות אם הנשיא טרומן יתמוך בהקמת המדינה הציונית (1947) כי הנפט וההתמודדות מול ברה"מ על ההשפעה במזרח התיכון - הם חשובים יותר.

[בתמונה משמאל למעלה: הגנרל ג'ורג' מרשל, לשעבר, ראש המטה הכללי של הצבא, מזכיר ההגנה ומזכיר המדינה של ארצות הברית. התמונה היא נחלת הכלל]

[לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

[בתמונה: בין לורנס איש ערב לאורד וינגייט... מימין: תומאס אדוארד לורנס (לורנס איש ערב); משמאל: מייג'ור גנרל אורד צ'ארלס וינגייט. התמונות הן נחלת הכלל]

[בתמונה: בין לורנס איש ערב לאורד וינגייט... מימין: תומאס אדוארד לורנס (לורנס איש ערב); משמאל: מייג'ור גנרל אורד צ'ארלס וינגייט. התמונות הן נחלת הכלל]

היחסים בין ישראל והמזרח הם שונים

ככול שישראל מתחזקת, כך עולה קרנה בזירה הבין לאומית. המזרח מעריך מאד את ישראל החזקה ומבקש את קרבתה בכול התחומים:

  • מדינה כמו הודו - עוינת מושבעת בעבר, שהצטרפה באופן אוטומטי לכול גינוי אנטי ישראלי - הפכה את עורה (חרף תלותה בנפט הערבי ואירני).
  • סין ומדינות "נמרי אסיה" משחרים את פני ישראל.
  • אינדונזיה עדיין בהיסוס מסוים אבל בכיוון הנכון...
  • שלא לדבר על סינגפור, ויפן, אפילו רוסיה המדברת עם ישראל בגובה העיניים;
  • וכמובן מדינות המפרץ שיתרונות הכוח הישראלי (צבאי, כלכלי, טכנולוגי) גורם להם לחשוב פעמיים, האם לתמוך עדיין בהחלטות האנטי ישראליות של הליגה הערבית.

[בתמונה משמאל: הפרוטוקולים של זקני ציון - תמונה חופשית שהועלתה על ידי danieulate לאתר flickr]

במערב כאמור, המצב הפוך. העוינות כלפי ישראל נמצאת בשיאה! את שנאת היהודים, מאז ימי הביניים - שאיבדה משהו מה'לגיטימציה' שלה לאחר השואה - הומרה לשנאת ישראל, הרוכבת על הסיפור הפלסטיני. עכשיו, המדינה הציונית מבצעת רצח עם, טיהור אתני בפלסטינים האומללים, אפרטהייד בשיטות נאציות, מרעילה בארות מים, מפיצה מחלות ומגפות במזיד למען הפקת רווחים מתרופות, קופי פייסט של 'זקני ציון' (ראו תמונה משמאל) ודומיהם.

[בתמונה משמאל: הפרוטוקולים של זקני ציון - תמונה חופשית שהועלתה על ידי danieulate לאתר flickr]

עד לפני זמן לא רב, האשימו את ישראל גם בשליטה על התקשורת העולמית, טענה שמתקררת מעט נוכח הפעילות האנטי-ישראלית של כלי התקשורת החשובים ביותר בעולם, כמו הניו-יורק טיימס וה- BBC הפועלים באופן שיטתי נגד ישראל בכול תחומי התקשורת שברשותם, ולצידם ארגוני הזכויות של האו"ם המנהלים קמפיינים אנטי-ישראליים חסרי כול פרופורציה.

סקנדינביה ואירלנד תומכים בחרמות על ישראל, ולמעלה משליש מצעירי בריטניה מאמינים שהיהודים אכן מנהלים את העולם (במובן השלילי כמובן) כי ישראל חזקה, הקימה מדינה מאפס, והפכה למעצמה תוך שנים ספורות במונחים היסטוריים, עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בעולם, מובילה במספר זוכי פרסי נובל (לנפש) בעולם, אך בקמפוסים היהודים נרדפים ומבוזים, וככול שיצטיינו יותר - כך יתנכלו להם יותר.

[בתמונה: תנועת ה- BDS והשפעתה השלילית על מעמדה של ישראל במערב... מקור התמונה: פייסבוק. שם הצלם אינו מצוין]

[בתמונה: תנועת ה- BDS והשפעתה השלילית על מעמדה של ישראל במערב... מקור התמונה: פייסבוק. שם הצלם אינו מצוין]

תרבות המערב...

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי piotr mamnaimie לאתר flickr]

העולם המערבי בעיקר מתאהב במי שמוצג כאנדרדוג:

  • החזק תמיד נתפס רשע.
  • ההנחה האוטומטית שמי שמוצג כחלש הוא צודק במאבקו מול החזק;
  • העולם הנוצרי התאהב בתחושת האשמה, ולקח על עצמו את האחריות לתקן את עולות הקולוניאליזם.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי piotr mamnaimie לאתר flickr]

החמורה מכול היא המוכנות להעלות את ישראל על מזבח הכפרה, כי בינתיים רק היהודים נמצאים תחת איום הטרור, ואם הטרור זולג גם למחוזות הנוצריים - הרי זה בגלל היהודים כמובן.

איראן בינתיים מאיימת בגרעין רק על ישראל, אז למה להפריע לאייתולות, שיתעסקו עם היהודים ולא איתנו... מה עוד שמרבית מדינות האיחוד האירופאי מעבירות סכומי עתק לפלסטינים, אתנן שהטרור יפסח עליהם, והסידור הזה למרבה הזוועה עובד!

המדיניות המובילה היום את תרבות המערב היא הדמוקרטית ליברלית פרוגרסיבית, המציבה את זכויות הפרט במקום הראשון. כול מי העוסק בחשיבות הסולידריות הקהילתית נחשד מיד בנטייה ללאומיות המוענקת לה מימד של לאומניות פשיסטית מגונה, והאויב הגדול ביותר היום של מגמה זו היא התנועה הציונית שהכי קל לגייס את דעת הקהל הבין לאומי נגדה. אירלנד, נורבגיה, ושבדיה, למשל, מדינות צפוניות לכאורה דמוקרטיות מתונות - מובילות, את המסע האנטי ישראלי ביבשת אירופה, ובקמפוסים בהובלת תנועות החרם הבין לאומי.

זה הסיכון שישראל המצליחנית לוקחת על עצמה, להיות מנודה דווקא בקרב מדינות הנחשבות סופר דמוקרטיות. יתכן ומתקפת ההגירה המוסלמית משפיעה גם כן על הצורך של פוליטיקאים מקומיים לרצות את עולם המוסלמי הפנטי שפשט בעורקיהם.

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

[בתמונה: אינדיבידואליזם... כול מי העוסק בחשיבות הסולידריות הקהילתית נחשד מיד בנטייה ללאומיות המוענקת לה מימד של לאומניות פשיסטית מגונה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ejaugsburg לאתר Pixabay]

[בתמונה: אינדיבידואליזם... כול מי העוסק בחשיבות הסולידריות הקהילתית נחשד מיד בנטייה ללאומיות המוענקת לה מימד של לאומניות פשיסטית מגונה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ejaugsburg לאתר Pixabay]

 כיצד להתמודד עם הבעיה?  

ניסיון העבר וההווה מלמד כי קיים קושי אינהרנטי, האם בכלל ניתן להבריא את העולם משנאת היהודים. יש לקחת בחשבון שככול שירבו האסונות העולמיים (אקלים, בצורת, שיטפון, מגפות, מלחמות, תאונות דרכים, ליקויי ירח), כך סביר שתמיד יהיה מישהו שיאשים את היהודים בצרה... אירופה וודאי שתהיה הראשונה "להביע צער", אם אירן למשל תצליח לממש את איומיה, אז האיחוד האירופאי ימהר להחיש אוהלים שמיכות ותרופות לשרידים שיוותרו בין חדרה לגדרה... (סתם...)

העולם המוסלמי הערבי, ובמיוחד הפלסטיני מנהלים מערכת שיסוי אנטי ישראלית בהצלחה רבה, במשימתם להבאיש את ישראל בעולם. לכך, מתווספת התופעה המצערת והמבחילה, שרבים מדי הם אותם הישראלים חברי 'ארגוני הזכויות' המצטרפים בנפש חפצה ומרצון חופשי לתמיכה בתנועות המחרימות ומגנות את ישראל; מסייעים במידע להעמדת חיילי צהל ומפקדיו לדין בית המשפט הבינ"ל, בגין "פשעי מלחמה" בפעולתם נגד ארגוני הטרור האיסלמי; מנאצים את ישראל בקמפוסים ברחבי העולם; וכך, מתדלקים את התבערה האנטישמית במימון זר. כך, גם פוליטיקאים יהודים וערבים, הפועלים בחסות הגנה פרלמנטרית. הדמוקרטיה ובית המשפט הישראלי מעניקים להם חופש פעולה חסר תקדים להסתה נגד ישראל. חרפת עולם עליהם; שהרי, התנצלות, הכאה על חטא, תשלומי פיצויים מופרכים נטילת אשמה עצמית כוזבת - אלה מעולם לא החזיקו מעמד יותר משעות ספורות, ורק חיזקו את ידיהם של הפורעים: "ראו אפילו היהודים מודים שהם כאלה"... 

נכון לאמץ את המשפט האלמותי של בן גוריון: "עתידנו לא תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה שיעשו היהודים. גורל ישראל תלוי בשני דברים: בכוחה ובצדקתה". נכון שקל להגיד וקשה לעשות. התחושה האינטואיטיבית היא להפסיק ללכת על קצוות האצבעות כדי לא להרגיז אף אחד... לא להתנצל על כך שישראל חזקה, להמשיך להצעיד את העולם, במסע שאין לו חקר, שהעם היהודי החל בו לפני יותר מ 3500 שנה, הרחוק מלהסתיים. זה כנראה גורלו הנצחי של העם היהודי - המעצבן והמלהיב כאחד - שאנו מבניו וממשיכי דרכו.

[בכרזה: דוד בן גוריון - "עתידנו לא תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה שיעשו היהודים. גורל ישראל תלוי בשני דברים: בכוחה ובצדקתה"... הצילום: לע"ם. שם צלם אינו מוזכר]

[בכרזה: דוד בן גוריון - "עתידנו לא תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה שיעשו היהודים. גורל ישראל תלוי בשני דברים: בכוחה ובצדקתה"... הצילום: לע"ם. שם צלם אינו מוזכר]

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

One thought on “גדעון שניר: מחיר ההצלחה של ישראל חזקה

  1. לכותב אין בכלל מושג מה מניע את אירופה המערבית – שהינה פיאודל-וסאלית קרי כוחנית לחלוטין ונכלולית נטו,
    באשר פיאודליזם מתאפשר רק ע"י נכלול הצי-בור: Selling you down the river to slavery.
    הערבים היו חלק אינטגרלי בציר של היטלר ימ"ש, בדגש על תנועת הבעת' (דגל הפתח) וממנה מפלגות הבעת' הפרנקופיליות (מה שנשאר 'לגיטימי' מהרייך השלישי ע"ע משטר-וישי) אקא עיכור-אירופאי (בלתי-דמוקרטי, פרלמנט חותמת-גומי סובייטי).
    מטרת האנטישמיות מאז לתמיד הינה להשמיד את האינטלגינטציה, הפילוסופים, המדענים והסוחרים.
    בהעדר מעמד-ביניים אמיתי (אינטלקטואלים מסודרים כלכלית לדורות), הפיאודלים משתלטים על העולם ע"ע WEF.
    אירלנד וסקנדינביה שיכורים, הוללים, מופקרים, סוטים וחסרי אונים מול אמריקה/הייטק/אימפריה.
    הערבים וההודים התקרבו במשך הדורות האחרונים למערב טרם מלחמתו ברוסיה/אוקראינה ולכן גם לישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *