מרדכי קידר: 'הפיגוע המדיני' של גיל תמרי וערוץ 13 ביחסי סעודיה וישראל

[בתמונה: גיל תמרי במכה - חוסר אחריות אישי ומקצועי והשלכותיו...  מקור התמונה: התקשורת הערבית]

האסלאם בסעודיה הוא אסלאם ממסדי. לכן, הפגיעה שפגע גיל תמרי בסעודים היא גם דתית וגם ממסדית! שם אדם ושום איש תקשורת אסור שיחשוב, שמקצועו מרשה לו לבזות אחרים, ועוד ביזוי סתם, ללא שום ערך עיתונאי. ללא נקיטת פעולות דרסטיות, ישראל תשלם על כך מחירים כבדים בזירה המדינית!

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על סעודיה, לחצו כאן]

הלוגו של Alex Tseitlin - "באים אל הפרופסורים" [מקור תמונתו של ד"ר מרדכי קידר משמאל: פייסבוק. שם הצלם אינו מוזכר]

מרדכי (מוטי) קידר (ראו תמונה משמאל) הוא מזרחן, ד"ר אמריטוס במחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן ועמית מחקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.

[מקור תמונתו של ד"ר מרדכי קידר משמאל: פייסבוק. שם הצלם אינו מוזכר]

החומר המובא כאן הוא תמלול של חלק מסרטון יוטיוב (מצורף בסוף), שפרסם Alex Tseitlin (ראו לוגו למעלה) ב- 23 ביולי 2022, בסדרת הסרטונים: "באים אל הפרופסורים", הקרוי: "עלבון לסעודיה עם ד"ר מרדכי קידר"קריאה וצפיה נעימה!

הרקע: ב- 18 ביולי 2022, פרסם כתב ערוץ 13, גיל תמרי כתבה, שבה התפאר בכניסתו למכה, מקום שהכניסה אליו אסורה לאנשים שאינם מוסלמים. בעקבות הכתבה, תמרי וחדשות רשת ספגו ביקורות קשות ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת בערבית - ותמרי עצמו התנצל יום לאחר מכן... (ראו הכתבה למטה):

למה המוסלמים אוסרים כניסת לא מוסלמים למכה?

בניגוד לתפיסה היהודית של "כ ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים", ושלפיה היה בית המקדש פתוח לכולם, כל עוד הם מתנהגים בצורה מכובדת; באסלאם יש רצון לייחד את העניינים שבקדושה למוסלמים בלבד. על כריכת הקוראן למשל, נחרת, בדרך כלל, הפסוק: "לא יגעו בו בספר, אלא המטוהרים". מכאן נובעת ההלכה המוסלמית המייחדת את מכה הקדושה למוסלמים בלבד.

חוסר אחריות משווע...

כניסתו חסרת האחריות של גיל תמרי למכה, חורגת לחלוטין מתפקידה של תקשורת, גם תקשורת ליברלית לחלוטין. שום אדם ושום איש תקשורת אסור שיחשוב, שמקצועו מרשה לו לבזות אחרים, ועוד ביזוי סתם, ללא שום ערך עיתונאי.

סעודיה מתקיימת ומתנהלת בסוג של ערבובייה של פוליטיקה ודת. האסלאם בה הוא אסלאם ממסדי, בניגוד למקומות אחרים, כמו מצרים, שבה האסלאם מתויג כ'מהפכני'. במדינה מוסלמית אחרת, טורקיה, היה האסלאם מהפכני ואז, השתלט על המדינה. בסעודיה כאמור, האסלאם הוא ממסדי. לכן, הפגיעה שפגע תמרי בסעודים היא גם דתית וגם ממסדית!

המעשה הזה מבטא את האופן שבו חוגים ליברלים מודרניים, מתייחסים למדינה שהיא מסורתית לחלוטין - הן בהיבט השבטי (שבט אבן סעוד שולט בה); והן בהיבט הדתי, ונובעת מפרדיגמת חשיבה שונה, מזרחית-ערבית מול מערבית. תמרי נכנס במודע למכה - העיר הקדושה המוסלמית - כשהוא מתפאר בזה ומצלם את זה. זאת למרות שהוא יודע שאסור לו להיכנס לעיר, ואפילו הנהג שלו - שכנראה הוא שילם לו לא מעט בשביל זה - מסתכן, אולי אפילו בנפשו, בגלל שהוא מכניס יהודי למכה (ראו את הכתבה למטה).

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן]

ליעד אוסמו ב- YNET: אחרי הכתבה של גיל תמרי: סעודיה מענישה חשוד בהסעת עיתונאי למכה המשטרה בסעודיה עצרה תושב שסייע לכניסתו של עיתונאי לא מוסלמי לעיר הקדושה, בניגוד להנחיות. "הפרה שכזאת נחשבת לפשע שלא ניתן להקל בו ראש. העונשים יוטלו על מבצעיו"

[לכתבה המלאה של ליעד אוסמו ב- YNET, לחצו כאן]

יש המקלים ראש במעשהו של תמרי (ראו הכתבה למטה). לדעתי, מבחינה עיתונאית, הערך של החדירה למכה הוא אפס. שהרי, מכה איננה עיר סגורה לכל העולם, וגיל תמרי הצליח לחדור, כי עצם הכניסה אליה איננה בעיה. היא עיר פתוחה, וכל עיתונאי מוסלמי מכל ארץ יכול להיכנס למכה. אין פה שום מגבלה לשום אמצעי תקשורת - כולל ערוץ 13 - שיכול היה לשלוח כתב מוסלמי שיכנס למכה ויעשה כתבות כאוות נפשו, בלי לעורר שום בעיה לאף אחד.

[בתמונה משמאל: אם תמרי היה נתפס, היה לנו עכשיו גלעד שליט חדש. ומה היינו עושים אז?? התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי צה"ל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

הבעיה עם כניסת תמרי למכה נובעת מהיותו יהודי. זה אולי הישג מרשים של תמרי עצמו, שהצליח להיכנס ולצאת בחיים משם... אבל, ההישג הזה הוא אישי ולא עיתונאי. מבחינה עיתונאית אין לכניסה הזו שום ערך. תמרי לקח על עצמו סיכון מיותר. שהרי, אם הסעודים היו תופסים אותו, חישבו מה ישראל הייתה צריכה לעשות כדי לשחררו...

[בתמונה משמאל: אם תמרי היה נתפס, היה לנו עכשיו גלעד שליט חדש. ומה היינו עושים אז?? התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי צה"ל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

לשלם כסף? לשחרר מחבלים? לוותר ויתורים מדיניים על אינטרסים לאומיים? ואני מתאר לעצמי את כל 'יפי הנפש' זועקים: "הוא היה במשימה עיתונאית, צריך גם לשחרר מחבלים כדי לשחרר אותו! (זוכרים את גלעד שליט?) הוא הרי משלנו, גם אם הוא עשה טעות, אור להפקיר אותו"... כל המקהלה הקבועה הזו הייתה מיד נזעקת להצלתו של גיל תמרי, בגלל שפגע באמונם של מארחיו הסעודיים, נכנס למכה, ביזה אותם ונלכד.

זו הראיה הליברלית המודרנית המנותקת, שמזלזלת בקדושה ובאמונות של אחרים. גיל תמרי - וכנראה גם ערוץ 13, כנראה אינם מייחסים קדושה לשום דבר: לא לקדושה של יהודים, לא לקדושה של נוצרים ולא לקדושה של יהודים. כי משמעות העובדה שיהודי נכנס לעיר - שההלכה האסלאמית אוסרת עליו להיכנס אליה - היא שאנחנו מזלזלים בהלכה האסלאמית.

[להרחבת המושג: אינטרסים לאומיים - אינטרסים חיוניים, לחצו כאן]

מעריב: לוינסון: "לא מבין למה אי אפשר להיכנס למכה"; מגל: "ברומא התנהג כרומאי" הסערה שהתפתחה סביב כתבתו של העיתונאי גיל תמרי בסעודיה ממשיכה לעורר הדים. לוינסון בחר לתקוף את הסעודים ושאל: "למה אנחנו מקבלים טוטאליטריות כזו?". מגל השיב: "יש גם ביהדות"

[בכתבה: יש המקלים ראש במעשהו של תמרי. לוינסון למשל איננו מבין למה אי אפשר להיכנס למכה.... לכתבה המלאה ב'מעריב, לחצו כאן]

אינך יכול לבזות את הסעודים בביתם, מול המצלמה, ולצפות שהם יכירו בדברים הקדושים לך!

יש לי ביקורת רבה על האסלאם ואני מבטא אותה כל העת. אבל, זה לא מפריע לי לכבד את העובדה שהמוסלמים רואים במכה מקום קדוש, שהכניסה אליו מותרת רק למוסלמים. זו ההלכה האסלאמית. אני יכול לאהוב או לא לאהוב אותה, אבל כשאני אורח של המוסלמי, אני חייב לכבד אותו ואת אמונתו! ובעובדה, רוב אנשי המערב - שאינם מוסלמים - מקבלים את האיסור להיכנס למכה, ואינם רואים בזה מקור לתסכול. גם אני, שכמזרחן יש הרבה מה להרוויח מהביקור במכה, אבל אינני עושה זאת, כי אני מכבד את תחושת הקדושה של אחרים. יתרה מכך, אני מצפה מהם גם להכיר בעובדה שכיהודי אני רואה בארץ ישראל, בירושלים ובהר הבית מקומות קדושים. אינך יכול לבזות את הסעודים בביתם, מול המצלמה, ולצפות שהם יכירו בדברים הקדושים לך. ואיך נגיב עתה אם יותקפו יודים שעולים להר הבית, בטענה שכוונתם לבזות את המקומות הקדושים לאסלאם?

תארו לעצמכם שתמרי היה מתחפש לאשה והיה מצלם את עצמו נכנס למקווה. האם יעלה על הדעת שערוץ ישראלי כלשהו יראה דבר כזה? מה ההבדל בין הקדושה של פרטיות הנשים במקווה והקדושה של הקולקטיב המוסלמי במכה? מה מוזר בכך שמוסלמים מצפים מאחרים לכבד את אמונתם ומוסלמיותם?

ד"ר מרדכי קידר: "... יש לי ביקורת רבה על האסלאם ואני מבטא אותה כל העת. אבל כשאני אורח של המוסלמי, אני חייב לכבד אותו ואת אמונתו! אינך יכול לבזות את הסעודים בביתם, מול המצלמה, ולצפות שהם יכירו בדברים הקדושים לך." [בתמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

הפגיעה הקשה באינטרסים של בית המלוכה הסעודי

[בתמונה משמאל: המלך סלמאן בן סעוד. התמונה היא נחלת הכלל]

המלך הסעודי (ראו תמונה משמאל) מציג את עצמו כשומר המקומות הקדושים. הוא משקיע מיליארדים כל שנה בארגון, בסידור, בריצוף ובבניה. כל זה כדי לשמור על חייהם ורווחתם של עולי הרגל שמגיעים כל שנה לחאג'; ובמשך כל השנה לעומרא (העליה לרגל שלא בזמן החגים). כל הלגיטימציה של בית המלוכה נשענת על התואר הזה, כי בני סעוד אינם ממכה אלא מאזור ריאד; וסיבת הקיום (ה- Rezon D'etre) שלהם בחיג'אז, כלומר במערב סעודיה - באזור של מכה ומדינה - היא התפקיד של שומרי המקומות הקדושים. כך הם בונים לעצמם לגיטימציה פוליטית על בסיס הדת.

[בתמונה משמאל: המלך סלמאן בן סעוד. התמונה היא נחלת הכלל]

עתה, מה עושה גיל תמרי? מוכיח שמלך סעודיה התרשל בתפקידו כשומר ההקדש המוסלמי ומכנה עצמו בכינויי כזב. כי משמעות העובדה - שיהודי נכנס ומצלם ומפרסם קבל עם ועולם - היא שהמלך נכשל התפקידו החשוב הזה. זו לא מכה מתחת לחגורה אלא בעיטה, שגיל תמרי וערוץ 13 עשו לבית המלוכה הסעודי.

ד"ר מרדכי קידר: בית סעוד בונה לעצמו לגיטימציה פוליטית, על בסיס הדת, כמגיני המקומות הקדושים... ומה גיל תמרי עושה? הוא מראה שבית המלוכה התרשל בתפקידו ומכנה עצמו בכינויי כזב... [בתמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

זה לא פחות מ'פיגוע' ביחסי ישראל-סעודיה!

אנחנו בישראל מנסים לבנות עם סעודיה מערכת יחסים. כמה מאמץ, כמה דיבורים, כמה תקוות יש לנו להתקבל ע"י סעודיה; כי ברגע שסעודיה תקבל אותנו יהיה מעמדנו במזרח התיכון שונה לחלוטין. מכאן שזוהי בעיטה מתחת לחגורה, לא רק לסעודים, אלא לאינטרס הלאומי הישראלי החשוב ביותר!

זהו 'פיגוע מדיני' חסר תקדים ליחסינו עם סעודיה. מה זה יעשה ליחס הסעודים אלינו? מה זה יעשה ליחס הסעודים לדרישתנו להכיר בירושלים כבירתנו? מה זה יעשה לדרישה הסעודית לפתור את הבעיה הפלסטינית לפני כל דבר?

גל תמרי דרך ברגל גסה על רגשותיהם של מוסלמים ועל קדושתם הדתית, ועל כך נשלם כולנו מחיר מדיני עצום. הסעודי אינו מבחין בין גיל תמרי למוטי קידר, הוא לא מבחין בין ערוץ 13 לערוץ 14 או כל ערוץ אחר, הוא לא מבחין בין התקשורת לבין המדינה כי בראיה הסעודית, המדינה היא חזות הכל. מבחינתם, אם ערוץ ישראלי משדר דבר כזה, אז ממשלת ישראל שלחה אותו. ע"פ תרבות המקום, פגיעה של אורח, בכבודו של המארח ובערכיו, היא בוגדנות מהסוג הגרוע ביותר!

ע"פ תרבות המקום, פגיעה של אורח, בכבודו של המארח ובערכיו, היא בוגדנות מהסוג הגרוע ביותר! הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: ייצור ידע]

איך ניתן לתקן את הנזק?

כאן, אין מנוס מלפעול, כי הסעודים לא ישכחו, והנקמה תהיה גדולה ומשמעותית.

אזכיר לכם את המקרה שבו חייל ירדני ירה והרג חמש בנות יהודיות שביקרו באי השלום, באזור נהרים. באותם ימים, אחרי ההלוויה, ישבו ההורים שבעה, והמלך חוסיין הגיע בעצמו לשבעה, כדי לנחם אותם. הוא - המלך בכבודו ובעצמו - כרע ברך וירד על ברכיו, בשביל לבקש סליחה מאותן משפחות (ראו תמונה למטה). זה קוד ההתנהגות באזורנו.

  • לדעתי, גם גיל תמרי וגם מנהלי ערוץ 13 צריכים לבקש רשות להגיע שוב לסעודיה, לנסות להיפגש עם גורם כמו מושל מכה או אפילו עם יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, ואפילו עם המלך סלמאן עצמו, לבוא לפניהם, לכרוע ברך, ולהתנצל בצורה האמיתית, הברורה והכנה ביותר, עם כל מה שכרוך בכך. זה, כאמור, קוד ההתנהגות באזורנו; ואם המלך חוסיין יכול, גם הם יכולים.
  • בנוסף, מועצת העיתונות חייבת לגנות את האירוע, בחריפות רבה, מכל וכל.
  • לשכת העיתונות הממשלתית צריכה, ע"פ גישתי, להשעות - אם לא לבטל לגמרי - את תעודת העיתונאי של גיל תמרי. לא יתכן שאדם יעשה מעשה כזה בשם העיתונות, כשאין לזה שום ערך עיתונאי, ויביא למדינת ישראל נזק נורא ואיום.
  • על כן, עד שאלה לא יתנצלו כראוי על פגיעתם בקודשי האסלאם, הציבור לדעתי - אם הוא רוצה לחיות במזרח התיכון - צריך להחרים, גם את גיל תמרי, וגם את ערוץ 13.

רק זה אולי, יסדר את הדברים.

[בתמונה: המלך חוסיין בא לנחם את משפחות ההרוגים בבית שמש. הצלם: אבי אוחיון, לע"ם]

זכרו כיצד הנשיא ביידן נכשל בביקורו בסעודיה, ביולי 2022, כי הוא פגע בהם. אם הפגיעה הזו לא תתוקן, גם אנחנו ניכשל ביחסינו עם סעודיה.

סרטון היו טיוב הרלוונטי:

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על סעודיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

2 thoughts on “מרדכי קידר: 'הפיגוע המדיני' של גיל תמרי וערוץ 13 ביחסי סעודיה וישראל

  1. אכן, הביקורת של קידר איתנה ונשענת על הבנת תרבות האיסלם וכך גם התגובה של יעקב גזית לגבי הטמטום התקשורתי שהדבר היחיד (כמעט) שמעניין אות הוא הרייטינג, להיות הראשון שזיה/היה/שמע וכו. לתקשורת יש אשמה אבל היא לא לבד בטמטום הזה. רוב החברה הישראלית נגועה בכך כולל משרד ראש הממשלה בגין קומפוט הנעלים שהוגש למלך יפן..
    בישראל מתחרים מי יבזה יותר סמלים לאומיים ותרבותיים כפי שהכותל הוא "בסכ הכל גל אבנים שלא שווה להילחם עליו.. והדגל סמרטוט לעת מצוא.ברוח הליבאליזם הפוסט לאומי הנושב במערב,. כך ישראל מתייחזסת בסבלנות רבה לפגיעה בסמלים לאומיים שלה מצד האיסלם המאד חרד לכול פגיעה בסמליו שלו תוך שהוא שלא חס על אף סמל של דת אחרת!! ובכול מקום שהוא חודר אליו- ניכרת פגיעתו ברוח הדוקטרינה של הג'יהאד הגלובלי
    אז נכון שמעשה תמרי מיותר ופוגע במאמץ ישראל לקדם יחסים עם סעודיה- הממלכה האיסלמית הבכירה ביותר- האופייני לחוסר הרגישות הישראלית לתרבות האחר – בדיוק כפי שהפוליטיקאים שלנו חושפים בפרהסיה קשרים חסויים שראשי המדינות המוסלמים חזרו וביקשו להימנע מכך – ואף מדינאי ישראלי שלא התאפק ורץ לספר לתקשורת (הראשון שזיהה והיה ושמע וכו)- לא ננזף ולא היתה דרישה לפטרו. אז מה כי נלין?
    ותודה לקידר על פועלו הסיזיפי כמעט לחנך את התקשורת הישראלית

  2. גיל תמרי והנהלת ערוץ 13 הם מאושיות התקשורת בישראל ונכון שאינם מייצגים את כל התקשורת אבל בהחלט חלקים משמעותיים מתוכה.
    הרמה הסופר-נמוכה של פעולתם בסעודיה, מראה על רמת איוולתם, טיפשות יוצאת דופן של אנשים סופר-פרוגרסיביים שלא מבינים מימינם ומשמאלם דבר.

    אנשים אלו משמשים ביום-יום פילטר להצגת המציאות בפני קהל רחב בישראל… פשוט נזק אדיר ומתמשך.

    "עוד פעם התקשורת אשמה?" זה המשפט שהם תמיד אומרים.
    והתשובה ברורה. כן. התקשורת מנותקת, עם ערכים זרים, עם שיפוט ושיקול דעת מקולקל, עם חוסר הבנת המציאות באופן קיצוני, עם אג'נדות פרוגרסיביות בוטות שאינן מקושרות בשום צורה למזרח התיכון ולעם ישראל.

    תקשורת זה דבר חשוב, במדינה דמוקרטית. מצער שאין לנו תקשורת ראויה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *