עופר בורין: תהילים, פרק קח – נכון??

[בתמונה: ואז הגיע הרצל... מקור התמונה אינו ידוע, והיא נחלת הכלל]

[בתמונה: ואז הגיע הרצל... מקור התמונה אינו ידוע, והיא נחלת הכלל]

אולי 2000 שנה, היה לב העם היהודי נכון לאלוהיו ומחכה לישועתו. כך מעידים הפסוקים הנועלים את הפרק. ואז הגיע הרצל...

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

המזמור מתחיל:

  • א שִׁ֖יר מִזְמ֣וֹר לְדָוִֽד ׃
  • ב נָכ֣וֹן לִבִּ֣י אֱלֹהִ֑ים אָשִׁ֥ירָה וַאֲזַמְּרָ֗ה אַף־כְּבוֹדִֽי ׃

 הביטוי שתפס אותי הוא: "נכון לבי אלהים"למה הכוונה?

כתוב "אלהים" ולא "לאלהים". ניראה שזה סוג של דיבור אישי בין דויד לאלהים. העברית מספקת לנו לפעמים עושר פרשנויות מרתק.

  • "נכון" יכול להיות מכוון, מכויל בדיוק רב.
  • "נכון" גם יכול להיות צודק. נכון?
  • אבל "נכון" גם מעיד לפעמים על אדם שהוא מוכן לפעולה ממש "נכון לקרב".
  • יש פעמים בהם נכון מתכוון לאמיתי, המתאים למציאות.
  • ויש מקרים ש"נכון" אינה אלא דרישה להסכמה. מסכימים נכון?
  • ורש"י בכלל מפרש כאן את נכון כנאמן.
  • ו"נכון" גם מעיד על ביטחון.
  • והינה, "נכון ליבי", יכול להיות הרבה מאוד דברים, וכולם מכוונים לאיזה חיבור מיוחד בין לב האדם לאלוהיו.

הרבה שנים, אולי 2000 שנה, היה לב העם היהודי נכון לאלוהיו ומחכה לישועתו

כך מעידים הפסוקים הנועלים את הפרק:

  • יב הֲלֹֽא־אֱלֹהִ֥ים זְנַחְתָּ֑נוּ וְֽלֹא־תֵצֵ֥א אֱלֹהִ֗ים בְּצִבְאֹתֵֽינוּ ׃
  • יג הָֽבָה־לָּ֣נוּ עֶזְרָ֣ת מִצָּ֑ר וְשָׁ֗וְא תְּשׁוּעַ֥ת אָדָֽם ׃
  • יד בֵּֽאלֹהִ֥ים נַעֲשֶׂה־חָ֑יִל וְה֗וּא יָב֥וּס צָרֵֽינוּ ׃

ואז הגיע הרצל

ליבו של תאודור הרצל וחבורת הציונים היה נכון ומכוון למקום אחר. הוא היה נכון לפעולת גאולה אנושית ולא גאולה משיחית.

והיום, ב 2017, מדינת ישראל והעם היהודי נמצאים בסערה פנימית אדירה – לאן יהיה ליבנו נכון – להמשך הגאולה המדינית אנושית שמהותה מדינה שהיא דמוקרטית ובית לעם היהודי, לבין גאולה משיחית שמהותה מדינה יהודית.

אני עם הרצל.

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!  

One thought on “עופר בורין: תהילים, פרק קח – נכון??

  1. Pingback: ספר תהילים באתר ייצור ידע - ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *