מאיר גלבוע: המשטרה מכה על חטא על חזותיהם של אחרים. אצלה הכל בסדר!

[בתמונה: וישמן ישורון ויבעט באוויר (לא בכדור...) תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

ברור, לפחות לי, שלפי תכנית האוצר, לא הקצינים הם שיפוטרו אלא השוטרים שעושים את העבודה. אז מי יעשה את העבודה במקומם? מי יעצור את הפושעים? מי יבצע חיפושים אחרי נשק? הקצינים הבכירים? מי יאבק בפשיעה החמורה הגואה? שוטרים מתחילים ללא ניסיון? מי ידריך את השוטרים החדשים, שיגויסו לפי התוכנית החדשה – שוטרים וקצינים ללא ניסיון מספיק?

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

ד"ר מאיר גלבוע הוא קרימינולוג ישראלי וניצב משנה (בדימוס), שכיהן כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות פשעים במשטרת ישראל. לאחר פרישתו מהמשטרה, עמד בראש מחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים. לאחר מכן שימש יועץ מיוחד לענייני שחיתות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

ד"ר מאיר גלבוע הוא קרימינולוג ישראלי וניצב משנה (בדימוס), שכיהן כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות פשעים במשטרת ישראל.

לאחר פרישתו מהמשטרה, עמד בראש מחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים.

לאחר מכן שימש יועץ מיוחד לענייני שחיתות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

*  *  *

משטרת ישראל יקרה לי, אך גם בתקופת הממשלה החדשה, הם מרבים להצביע על אחרים כגורם לכישלונות. הנה מספר מלים על התוכנית החדשה של המשרד לביטחון הפנים למאבק בפשיעה הגוברת בקרב החברה הערבית.

מזהיר מראש - לא ראיתי את התוכנית עצמה, הנתונים שאספתי מבוססים על כתבותיהם של נחום ברנע ונדב אייל.

.

[בתמונה: מי יחליף למשטרת ישראל גלגל? Image courtesy Jack Deo, Superior View Photos]

[בתמונה: מי יחליף למשטרת ישראל גלגל? Image courtesy Jack Deo, Superior View Photos]

הנה ראשי הפרקים של התוכנית, ע"פ התקשורת:

בתמונה: ראשי הפרקים הם... [התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

  1. דרישה להחמיר את העונשים, למשל עונשי מינימום על עבירות נשק.
  2. הרחבת סמכויות בתי המשפט.
  3. הרחבת סמכויות המשטרה - ביצוע חיפושים ללא צו שיפוטי.
  4. מעצר עד תום ההליכים בעבירות נשק וסחיטת דמי חסות.
  5. מינוי צוות משפטי בראשות המשנה ליועמ"ש.
  6. מינוי צוות למאבק בתעשיית החשבוניות הפיקטיביות, עבירות מס וכיו"ב - בראשות ראש רשות המסים.
  7. מינוי צוות בנושא הון ובנקאות - בראשות מנכ"ל משרד האוצר.
  8. צוות של המל"ל לטיפול בגניבות נשק מצה"ל.
  9. צוות של משרד הפנים לטיפול במכרזים של הרשויות המקומיות.
  10. תיקון החוק לאיסור יבוא רובי צעצוע שניתן להופכם בקלות לנשק אמיתי.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי photosforyou לאתר Pixabay]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי photosforyou לאתר Pixabay]

ולפני השאלות, מעט הערות:

תקציב, מספר קצינים ושכר

  1. תקציב המשטרה גדל מ - 2015 ל - 2021 כמעט פי שניים, מ - 7.5 מיליארד ל - 13.5 מיליארד.
  2. מספר השוטרים גדל בשנים 2015 – 2020 בכ - 4000, מ - 28,600 שוטרים ל - 32,400 ב - 2020.
  3. ב- 1980 היו במשטרה 3 מחוזות, בראש כל מחוז עמד ניצב וכמובן סגן מפקד מחוז בדרגת תנ"ץ. דרגות מפקדי המרחבים היו נצ"מ. דרגות מפקדי התחנות הייתה בין פקד לסנ"ץ, אך דרגות הסנ"ץ היו רק במעט מאד תחנות, ורק בתחנות גדולות מאד. דרגות מפקדי יחידות החקירות והסיור בתחנות היו בין מפקח לרפ"ק. היום יש 7 מחוזות, עם ניצב בראשם ועוד סגן תנ"ץ כמובן, דרגות מפקדי המרחבים - תנ"ץ, דרגות מפקדי התחנות (רובן) - נצ"מ. דרגות ראשי יחידות הסיור והחקירות בתחנות היום - סנ"ץ, ויש עוד תפקידים שהמציאו מאז בדרגות כאלה, כמו ראשי יחידות תנועה וכיו"ב.
  4. גידול עצום במספר הקצינים כולם, ובכירים בפרט. ב- 1986 שיעור הקצינים היה 16% ועתה 22% ועם שוטרי חובה - 20%. ב - 1986 היו 19 ניצבים, 26 תנ"צים, 75 נצ"מים, 243 סנ"צים, 570 רפ"קים. היום - 22 ניצבים, 56 תנ"צים, 166 נצ"מים, 700 סנ"צים, ו 2746 רפ"קים. גידול זה גובה את "שכרו" - יותר קצינים בכירים, יותר מכוניות צמודות, יותר רל"שים, נהגים, מזכירים ומזכירות, פקידים ופקידות ועוד ועוד. המשמעות - פחות שוטרים מבצעיים בשטח. שכן, בשכר של נצ"מ אחד אפשר לשלם שכר לארבעה רבי סמלים או לשני רבי סמלים בכירים, ובשכר סנ"ץ אחד - שני שוטרים בדרגת רב סמל מתקדם.

זו חלק מהתשובה לאן הלך התקציב. והמחירים?

[בתמונה משמאל: כריכת הספר "קללת הכלים השבורים לעמנואל ולד, שראה אור ב- 1987 בהוצאת שוקן. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ולד (1987) כתב הספרו 'קללת הכלים השבורים' (ראו תמונה משמאל) כך על הביורוקרטיה הצה"לית של אותה תקופה, שאינה שונה מהביורוקרטיה הצה"לית היום, שאינה שונה מהביורוקרטיה המשטרתית:

[בתמונה משמאל: כריכת הספר "קללת הכלים השבורים לעמנואל ולד, שראה אור ב- 1987 בהוצאת שוקן. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

"... עודפי קצונה בכירה, המתפקדים במפקדות, במטות ובשירותים, בתנאים של תת-תעסוקה כרונית, ימציאו פונקציות סרק והליכים מנהליים חדשות לבקרים, כדי להעסיק את עצמם. הם יסבכו כל משימה, פרויקט ומטלה קיימים, כיוון שכל ממלא תפקיד ינסה להצדיק את קיומו בדרך של הוספת תרומה וסיבוך פרטי "משלו".

התסבוכת הביורוקרטית – הנוצרת בעקבות הניפוח האין סופי של משימות, הרודפות זו את זו במעגלים שאינם נסגרים לעולם – אינה ניתנת להתרה: קציני מטה מוצאים עצמם טובעים בניירת, כאילו לא היו מערכות מידע ונתונים ממוחשבות מתפתחות במקביל לניירת בתהליך דומה. מורכבות ההליכים והנהלים, פיצולם והשעמום שבעבודת הניירת מפחיתים את הסיכוי להתמודד עם סוגיות "שלמות" ועם נושאים "כוללים" ומסיטים את הדגש מהעיקר, לכיוון התעסקות בפרטים ובטפל. סמכויות ואחריות, המפוצלות בין רמות כופלות של רסיסי תפקידים מקבילים – שממלאיהם חסרים התנסות ואימון מתאימים בהפעלת סמכויות ובנשיאה באחריות – מרוקנות מכל תוכן את הכלל הבסיסי והיותר אלמנטארי של אחידות הפיקוד... (ולד, 1987).

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן]

[בתמונה: חוק הברזל של הביורוקרטיה - כל ביורוקרטיה סופה שתלך ותצבור שומנים, תאבד רלוונטיות ותיקלע לסטגנציה. הממשל הציבורי בישראל כולו כבר מזמן שם. המשטרה בוודאי... בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[בתמונה: חוק הברזל של הביורוקרטיה - כל ביורוקרטיה סופה שתלך ותצבור שומנים, תאבד רלוונטיות ותיקלע לסטגנציה. הממשל הציבורי בישראל כולו כבר מזמן שם. המשטרה בוודאי... בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

הכשל של התוכנית החדשה של השר, המפכ"ל והאוצר

כפי שדווח בתקשורת, השר לבט"פ והמפכ"ל הסכימו לתוכנית חדשה - בתמורה לתוספת שוטרים, המשטרה תפריש בעל כורחם כבר ב- 2022 8%-9% מהשוטרים; ותגיע בהמשך לפיטורי 17%. חוסר הבנה כזה, מזמן לא ראיתי, גם במשטרה. אני לא מכיר בית ספר טוב יותר מהניסיון (בעיקר במשטרת ישראל, שבה ברגע ששוטר מגיע לשטח אומרים לו מפקדיו שיישכח את מה שלמד ויתחיל לנהוג אחרת). נכון, גם לניסיון יש חסרונות, אך יתרונותיו עולים על חסרונותיו. משטרת ישראל, בהנהגת השר והמפכ"ל, מסכימה לוותר על מאות ואולי אף על אלפי שנות ניסיון בתמורה ל"חופן דולרים". משירותי במשטרה למדתי ששוטר מגיע לכושרו הטוב רק אחרי 10 - 15 שנים בעבודה.

היבט נוסף הוא - מה יעשו השוטרים המפוטרים, ללא פנסיה וללא פנסיית גישור, כנהוג בצה"ל? הכשרתם לא תואמת את דרישות השוק. הם יהיו נטל על החברה או סתם אוכלי חינם. המדינה תפסיד את ההכנסות ממסים, המוטלים על שכרם. רעיון העיוועים הזה הוא פרי מוחם הקודח של פקידי האוצר. אבל להם לא איכפת; וייתכן שהם לא מבינים, כי הם פורשים בגיל צעיר יחסית, ואין להם כל בעיה למצוא עבודה מתגמלת בחוץ, בין היתר בגופים כלכליים שעל הרגולציה שלהם הם היו ממונים.

הפעם אציג רק מעט שאלות:

  • אם אכן זו התוכנית שהציג המשרד לבט"פ - מה בכלל תעשה המשטרה? הרי לפי התוכנית, העבודה מתחלקת בין כולם, רק המשטרה נעדרת ממנה.
  • ברור, לפחות לי, שלא הקצינים הם שיפוטרו אלא השוטרים שעושים את העבודה. אז מי יעשה את העבודה במקומם? מי יעצור את הפושעים? מי יבצע חיפושים אחרי נשק? הקצינים הבכירים?
  • מי יאבק בפשיעה החמורה הגואה? שוטרים מתחילים ללא ניסיון?
  • מי ידריך את השוטרים החדשים, שיגויסו לפי התוכנית החדשה – שוטרים וקצינים ללא ניסיון מספיק?

שינויים אלו אינם מעידים על הבנה מעמיקה בתחום המשטרתי של השר לבט"פ ושל המפכ"ל.

ועוד לא כתבתי דבר על התרבות הקלוקלת שפשתה במשטרה בעשורים האחרונים. אך צריך להשאיר משהו לפעם הבאה.

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *