פנחס יחזקאלי: עשר כרזות על אכיפת חוק – אוסף חמישי

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay; הכרזה: ייצור ידע]

הדף הזה מביא לכם אוסף חמישי של אמירות שתועדו אצלנו, באתר ייצור ידע, בהקשרים של החוק ואכיפתו. אתם מוזמנים לתרום עוד...

[לאוסף הכרזות על אכיפת חוק, לחצו כאן]

"נַפְתָּלִי, אַיָּלָה שְׁלֻחָה–הַנֹּתֵן, אִמְרֵי-שָׁפֶר" (בראשית מט, כא)

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כְּרָזָה או פּוֹסְטֶר (Poster) היא כל דימוי חזותי המיועד להצגתו לראווה. כרזות הן לא פעם הפריט המזהה מעצב גרפי יותר מאשר תוצרים אחרים בעולם העיצוב. לפני עידן הרשתות החברתיות, היו הפוסטרים מודפסים על נייר ותלויים לראווה על קירות או משטחים. היום, עברה הזירה אל הרשתות החברתיות (ויקיפדיה: כרזה).

הדף הזה מביא לכם אוסף חמישי אמירות שתועדו אצלנו, באתר ייצור ידע; והפעם בהקשרים של החוק ואכיפתו.

אתם מוזמנים לתרום עוד...

*  *  *

כרזות ראשונה עד רביעית: הוגנות באכיפה!

כרזה ראשונה בראש העמוד: אין כוח ללא מגבלה ואין סמכות בלי אחריות!

כותב עו"ד יאיר רגב:

"ברור, שעל מנת שמשטרת ישראל תוכל למלא את תפקידה, על המדינה לדאוג לכך כי בידיהם של שוטרי משטרת ישראל יהיו כלים אפקטיביים - הן נורמטיביים והן פיזיים - למלחמה בפשע ובאלימות. אולם הסמכויות שניתנו למשטרת ישראל הן בבחינת שטר ושוברו בצדו. המשטרה רשאית להשתמש בסמכויות אלה אך ורק על פי המותר בחוק, ותוך שמירת זכויותיו של האדם בחברה. ככלל, כל סמכות משטרתית כפופה למגבלות חוקתיות. אין כוח ללא מגבלה. אין סמכות בלי אחריות."

כרזה שנייה באותו הקשר: אין סמכות בלי אחריות - הוגנות באכיפה!

כותב עו"ד יאיר רגב:

על פי גישתו התאורטית של הרברט פאקר, זירת אכיפת החוק היא זירה, שמתגוששות בה שתי מערכות ערכים. פאקר תאר זאת, באמצעות שני מודלים תאורטיים: מודל הפיקוח על הפשיעה ומודל ההליכים ההוגנים; שני עולמות שלכאורה תהום פעורה ביניהם — סמכויות אכיפת החוק לעומת זכויות אנשים במשפט. המודלים מסבירים את דילמת האיזון בין האינטרס הציבורי ושמירת הסדר החברתי מול האינטרס הפרטי של שמירת הזכויות הבסיסיות של אנשים במשפט. גישה זו של פאקר נודעה כבר לפני למעלה מיובל שנים, ומומחי המשפט נעזרים בה עד היום כדי להבין ולנתח את המגמות השולטות בחקיקה ובשפיטה. היום ברור כי שני המודלים מביאים לידי ביטוי את חשיבותו העצומה של האיזון במשפט הפלילי. המאבק בין הסמכות לַזכוּת צף ועולה בכל נקודות המפגש בין המשטרה לאזרח שנקלע להליך הפלילי. המסקנה העיקרית ממאבק זה היא שמשטרה שעושה שימוש הוגן בסמכויותיה היא משטרה מקצועית שיכולה להשיג רבים מיעדיה; בראש ובראשונה המאבק בפשיעה, מתוך שמירה על צלם האדם, גם כאשר הוא חשוד במעשה פלילי."

[הכרזה: ייצור ידע]

כרזה שלישית באותו הקשר: אין כוח ללא מגבלה ואין סמכות בלי אחריות!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

כרזה רביעית באותו הקשר: אין כוח ללא מגבלה ואין סמכות בלי אחריות!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

כרזה חמישית: רב ניצב אסף חפץ על משטרה ופשיעה...

כתב כבר אסף חפץ, אחד המפכ"לים החשובים שהיו למשטרת ישראל: 

"למשטרה אין יכולת להוריד פשיעה, ואין זה תפקידה. היא תופסת חלק מהעבריינים ומפרסמת זאת בתקשורת, וכך, נוטעת במוחם של 95% מאוכלוסייה ה'בריאה' את התובנה (המוטעית) ש'רשע ורע לו'... "

[הכרזה: ייצור ידע]

כרזה שישית: את מערכת החוק והמשפט חובה לקבל, למרות פגמיה!

כותב פרופ' אודי מנור:

"... האם החוק ומערכת האכיפה חיםה מביקורת? האם אין להטיל בהם ספק? שאלות רטוריות. אדרבא, היא הרי בנויה על הטלת ספק וביקורת אחרת לא הייתה מסוגלת לחתור אל האמת.

אבל לטעון שהואיל ומערכת החוק נגועה בשחיתות אין לקבל את פסיקותיה, זה ליצור ספק לשם הספק ולא לשם התיקון.

השאלה פשוטה: האם תתכן דמוקרטיה מודרנית ללא מערכת חוק ומשפט. שאלה רטורית. כל מי שמבקר את מערכת החוק, לא יכול שלא לומר תוך כדי, שאין בלתה ושכל עוד היא קיימת יש לקבל את מרותה למרות פגמיה. אחרת אין דמוקרטיה.

[הכרזה: ייצור ידע]

כרזה שביעית: שוב ממציאים את הגלגל; ושוב מנפחים מטות במשטרה...

מה השתנה בתחום הקהילות מאז הוקמה היחידה לקשרי קהילה משטרה ב- 1980, דרך היחידה לשיטור קהילתי ואגף הקהילה? אבל ללהג אפשר: "הקמת חטיבת הקהילות, הינה מהלך אסטרטגי ארוך טווח, שנועד לשפר את איכות שירותי המשטרה הניתנים לקהילות השונות". כך אמר מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי בעת שהכריז על הקמת החטיבה החדשה, בראשותה של תת נציב סיגל טולדו,  בטקס היחידות המצטיינות שהתקיים במכללה הלאומית לשוטרים (2 אוגוסט). "לא ניתן לדבר על מצוינות ארגונית מבלי לדבר על החיבור לקהילה, משום שאתגר הרב-תרבותיות, הוא בהחלט אחד האתגרים המורכבים של השירות… החיבור לקהילה הוא מכפיל כוח והאמון של הקהילה הוא תנאי לאפקטיביות שלנו כארגון".

[הכרזה: עופר אשקורי]

כרזה שמינית: המטה המשטרתי ממשיך להתנפח...

עוד לא התאוששנו מחטיבת הקהילות החדשה במטה הארצי של המשטרה והנה עוד 'נפיחות': מדור מהימנות ואמינות...

מהימנות ואנינות הם עניין של תרבות ארגונית, ושום יחידת מטה לא תפתור שום בעיה במצב של סטגנציה!

אבל דבר אחד בטוח יצא טוב מכל זה: סוף סוף יש לנו אשם, בהיעדר המהימנות והאמינות במשטרה...

[הכרזה: עופר אשקורי]

כרזה תשיעית:

סוף סוף מפקד משטרה אחד שמבין!

ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי של המשטרה: "אנחנו פה בשביל האזרחים שלנו; ואם הם מרגישים לא בטוחים; ואם הם חשים בהתערערות הריבונות באזורם; אז למרות שמשטרה איננה כלי מרכזי בביסוס ריבונות, אנחנו נעבוד יום ולילה בשבילם, כדי שיחושו אחרת!"

[התמונה המקורית: דוברות המשטרה; הכרזה: ייצור ידע]

כרזה עשירית: חוקים אינם קדושים. הם פעמים רבות עיוורים ומחייבים שיקול דעת ומקצועיות משטרתית באכיפתם!

בדנמרק: בת 17 - שהצליחה להדוף אנס מוסלמי בעזרת גז מדמיע - נשפטה על כך, כיוון שזהו אמצעי הגנה שאינו חוקי בדנמרק ואמור לשמש את אנשי כוחות הביטחון בלבד...

המאמרים הרלוונטיים באתר:

[לכתבה המלאה, לחצו כאן]

[לאוסף הכרזות על אכיפת חוק, לחצו כאן]

[מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!]  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *