קובי ביטר: פרידה

[בתמונה: פרידה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Darkmoon_Art לאתר Pixabay][בתמונה: פרידה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Darkmoon_Art לאתר Pixabay]

על אף שמדובר בנאום פרידה, משה אינו מייפה עובדות כדי להשאיר "טעם טוב" קודם הסתלקותו מן העולם. להיפך, הוא מביט על מעשי בני ישראל במשך שנות המדבר, ואינו חוסך את ביקורתו...

[לקובץ המאמרים בנושא 'פרשת דברים', לחצו כאן]

עודכן ב- 19 ביולי 2023

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

*  *  *

פרשת דברים, ראשי פרקים:

1. השבת אנו מתחילים לקרוא בספר דברים שהינו הספר החמישי בתורה (בראשית, שמות, ויקרא, במדבר ודברים).

ספר דברים שאנו עומדים בפתחו, הינו נאום הפרידה של משה מעם ישראל. הנאום כולל סקירה של מאורעות מרכזיים שארעו לעם ישראל בארבעים שנות המדבר, כגון חטא המרגלים, פרשת המחלוקת עם קרח ועדתו, חטא עגל הזהב ועוד. סקירה זו נאמרת לא כתיאור היסטורי, אלא תיאור עם הפקת לקחים, תוכחה, ודרכי התנהגות לעתיד.

על אף שמדובר בנאום פרידה, משה אינו מייפה עובדות כדי להשאיר "טעם טוב" קודם הסתלקותו מן העולם. להיפך, הוא מביט על מעשי בני ישראל במשך שנות המדבר, ואינו חוסך את ביקורתו על התנהגות בני ישראל בשנים אלו ומזהיר על תוצאות שליליות שיכולות לבוא במידה ובני ישראל לא ילכו בדרכי ה'. ספר דברים נקרא גם "משנה תורה" היות וכפי שציינו לעייל, מהווה חזרה על הספרים הקודמים.

[בתמונה: פרידה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[בתמונה: פרידה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

2. משה מעיד על עצמו שבמשך שנות המדבר חשב ש- "לֹא אוּכַל לְבַדִּי, שְׂאֵת אֶתְכֶם" וזאת מפני שבני ישראל היו טרחנים (במילים שלנו: נודניקים), ואף בסיום משפט היו חוזרים ובאים בטענות שונות ולא היה לדבר סוף וכדו' ולפיכך נאלץ משה לפזר סמכויות ולבנות מערכת משפטית שלמה, בעלת מבנה מסועף ומורכב, שאף שיש בה הגיון וטוב, יסודה היה הטרחנות המוגזמת של בני ישראל, ותוצאתה היא שעקב ריבוי השופטים, הקשר הישיר עם משה התרופף. (השיטה שיתרו הציע לו על בניית מערכת שיפוטית הבנויה בצורה היררכית שכל ערכה שיפוטית שלא מצליחה או לא יודעת להגיע להכרעה מעבירה לערכה שיפוטית גבוהה יותר, בית משפט שלום, מחוזי, עליון) "וָאֶקַּח אֶת רָאשֵׁי שִׁבְטֵיכֶם, אֲנָשִׁים חֲכָמִים וִידֻעִים, וָאֶתֵּן אוֹתָם רָאשִׁים, עֲלֵיכֶם: שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי מֵאוֹת, וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת, וְשֹׁטְרִים, לְשִׁבְטֵיכֶם." בהמשך משה נותן הנחיות לשופטים כיצד עליהם לנהוג "שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק, בֵּין אִישׁ וּבֵין אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ. לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא" מה שניתן לקרוא כ-"אמנת השופטים"

3. משה מצביע על בני ישראל שלמרות הנסים שראו לא היתה להם את מידת הבטחון הדרושה והאמונה שהקב"ה מוביל אותם לארץ ישראל בדרך הנכונה. בהקשר זה מזכיר משה את מקרה המרגלים. וכך כתוב "וַתִּקְרְבוּן אֵלַי, כֻּלְּכֶם, וַתֹּאמְרוּ נִשְׁלְחָה אֲנָשִׁים לְפָנֵינוּ, וְיַחְפְּרוּ לָנוּ אֶת הָאָרֶץ; וְיָשִׁבוּ אֹתָנוּ, דָּבָר  אֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר נַעֲלֶה בָּהּ, וְאֵת הֶעָרִים אֲשֶׁר נָבֹא אֲלֵיהֶן.  וַיִּיטַב בְּעֵינַי, הַדָּבָר; וָאֶקַּח מִכֶּם שְׁנֵים עָשָׂר אֲנָשִׁים, אִישׁ אֶחָד לַשָּׁבֶט.  וַיִּפְנוּ וַיַּעֲלוּ הָהָרָה, וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל; וַיְרַגְּלוּ, אֹתָהּ.  וַיִּקְחוּ בְיָדָם מִפְּרִי הָאָרֶץ, וַיּוֹרִדוּ אֵלֵינוּ; וַיָּשִׁבוּ אֹתָנוּ דָבָר, וַיֹּאמְרוּ, טוֹבָה הָאָרֶץ, אֲשֶׁר  ה' אֱלֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ.  וְלֹא אֲבִיתֶם, לַעֲלֹת"  משה מספר שבני ישראל החלו לקטר על המצב וערערו על ההנהגה. בלשון התורה  "וַתֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיכֶם, וַתֹּאמְרוּ, בְּשִׂנְאַת  ה' אֹתָנוּ, הוֹצִיאָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם  לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי, לְהַשְׁמִידֵנוּ."

[בתמונה: המרגלים מציגים בפני בני ישראל מפרי הארץ. איור מאת גוסטב דורה; התמונה היא נחלת הכלל בישראל]

[בתמונה: המרגלים מציגים בפני בני ישראל מפרי הארץ. איור מאת גוסטב דורה; התמונה היא נחלת הכלל בישראל]

(ותרגנו – באים בטענות על כל דבר, המקרה שמשה מדבר עליו הוא על הוצאת דיבה על הארץ. כמה קשה בארץ, כל ילד שלישי מתחת לקו העוני, בתי חולים קורסים, בור תקציבי עצום, יוקר המחיה, עומס בכבישים, קץ הדמוקרטיה ועוד  כנאמר "מה שהיה הוא שיהיה")

4. בצפון הארץ ישנם אתרים בשם: הר חרמון, נחל שיאון, נחל שריון, ונחל שניר. שמות אלו לקוחים מפרשתינו בה מתאר משה את שחרור איזורים אלו מיד סיחון מלך האמורי ועוג מלך הבשן. "צִידֹנִים יִקְרְאוּ לְחֶרְמוֹן, שִׂרְיֹן; וְהָאֱמֹרִי, יִקְרְאוּ לוֹ שְׂנִיר" עיר ידועה נוספת המופיעה בפרשתינו היא רבת עמון-בירת ירדן, שם היה מקום מושבו של עוג מלך הבשן. הפרשה מתארת את ממדיה הגדולים של מיטת עוג שכידוע היה ענק (חבר של גוליית) "כִּי רַק עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן, נִשְׁאַר מִיֶּתֶר הָרְפָאִים (ענקים)הִנֵּה עַרְשׂוֹ עֶרֶשׂ בַּרְזֶל, הֲלֹה הִוא בְּרַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן: תֵּשַׁע אַמּוֹת אָרְכָּהּ, וְאַרְבַּע אַמּוֹת רָחְבָּהּ בְּאַמַּת-אִישׁ.

5. בסיום הפרשה, מצוה משה את יהושע - ממשיך דרכו ויורשו, להמשיך את מלאכת כיבוש הארץ המובטחת, ושהוא וכל עם ישראל לא יפחדו מהגויים כיון ש"כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם, הוּא הַנִּלְחָם לָכֶם".

[בתמונה: משה ממנה את יהושע ליורשו. איור: Henry Davenport Northrop / ויקיפדיה. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: משה ממנה את יהושע ליורשו. איור: Henry Davenport Northrop / ויקיפדיה. התמונה היא נחלת הכלל]

"אמרי אמיר"

1. "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב" (א', א') – החכם רבי חיים יוסף דויד אזולאי (החיד"א) אומר על פסוק זה: אל תקרא "אלה הדברים" אלא "אלה הדַבָּרים". פירשו של החיד"ה, שהדַבָּרים הם ראשי העם והמנהיגים של ישראל. המלה "אלה" בגימטרייא ל"ו (36) ובכך יש רמז לל"ו הצדיקים שבכל דור ודור, שלפי המסורת בזכותם קיים העולם. חז"ל מוסיפים שהמילה "אלה" היא ראשי תיבות של אבק לשון הרע ובכך מרמז לנו הכתוב שמשה מזהיר את המוני ישראל , סמוך למיתתו, על חטא לשון הרע.

2. "גַּם בִּי הִתְאַנַּף ה' בִּגְלַלְכֶם לֵאמֹר גַּם אַתָּה לֹא תָבֹא שָׁם" (א', ל"ז) – לדברי רבי שלמה אפרים מלונצ'יץ, בעל "כלי יקר" משה אומר כאן לבני ישראל שבגלל חטא המרגלים נגזרה עליו הגזרה שלא להיכנס לארץ. משה אומר שבגלל חטא זה נתעכבו ישראל במדבר 40 שנה ובתוך התקופה הזאת נפטרה מרים. עם מותה, נסתלק באר המים שליווה את ישראל ובכך נתגלגל עניין מי המריבה. אילו לא חטאו המרגלים היו ישראל נכנסים מיד לארץ, עם מרים ועם משה...

[לקובץ המאמרים בנושא 'פרשת דברים', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *