פיל בחנות חרסינה: בין המטרו לדובר צה"ל

[התמונה המקורית: דובר צה"ל. הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'תיוג' ו'מיתוג' לסוגיו, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שקיעתו של מוסד דובר צה"ל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן]

לפני יומיים מונה לתפקידו כדובר צה"ל תא"ל רן כוכב וזאת הזדמנות נהדרת לדבר על המטרו.

המטרו - כל ילד בישראל יודע - היא מערכת המנהרות שבנה החמאס מתחת לרצועת עזה. בלבנון אלה 'שמורות טבע'; בעזה - בגלל האופי האורבאני - מטרו.

את המונח מטרו טבע - תייג (labeling) הפרובינציאלי התורן מאמ"ן או אולי מפד"מ, אחרי שנוצרה המפה שציירה את מערכת המנהרות.

בצה"ל מנהלים את המערכות הצבאיות הסברתית עם הפנים בעיקר החוצה (לפחות אמורים), מה שלא מפריע הרבה פעמים למערכת פשוט לדלג על כל גורמי הדיפלומטיה הצבאית והדובורות; ולא להתחשב בדעתם, הלא קיימת ממילא.

דוברות היא מקצוע ודובר שלא התנגד לכך שהמותג מטרו יהפוך למטבע לשון ולחלק מהנדב"ר הצבאי, ביצע טעות מקצועית חמורה.

המושג: 'מטרו' בעולם הגדול נחשב למערכת הסע המונית תת קרקעית שלוקחת אנשים מהבית אל העבודה למקומות הבילוי לבקר חברים לראות משפחה לקניות בסופר וכו'... יש מטרו בלונדון, בפריז, בבולטימור בדי סי באטלנטה בשיקאגו בפילדלפיה, ובאין ספור מקומות אחרים ברחבי העולם.

כשצה"ל מנסה בעולם הגדול להסביר למה הוא תקף את המטרו? הוא פשוט יורה לעצמו לא ברגל הוא יורה לעצמו בראש!

[להרחבה בנושא 'תיוג', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'מיתוג', לחצו כאן]

[בתמונה: במטרו בוושינגטון הבירה... כשצה"ל מנסה בעולם הגדול להסביר למה הוא תקף את המטרו? הוא פשוט יורה לעצמו לא ברגל הוא יורה לעצמו בראש... התמונה היא נחלת הכלל]

מי שבחר את המינוח הזה להגדרת מנהרות הטרור של החמאס - מתוכן הוא יורה תמ"ס לעבר ישובים אזרחיים - הוא פשוט איך להגיד? מטומטם.

דוברות זה מקצוע; וכשהדובר אינו מקצועי, מעולם לא עסק בדוברות והחשיפה הבינלאומית שלו היא אפסית, אתה מקבל בסוף את המותג מטרו ואז לך תסביר לכל האירופאים הסינים האמריקאים והארגנטינאים שבכלל אין לך אחות.

הגיע הזמן שבצה"ל יפסיקו להתייחס למערך הדוברות כאל עוד תפקיד רוחב שקצין בכיר יכול למלא ויבינו את ההשלכות המאוד מרחיקות של דבריו של הדובר וזה כולל את הופעתו. נאום חוצב להבות כשהדובר לבוש על ב' עם נשק ב'הצלב' למרגלות הקריה, אולי עושה קצת רושם על כמה ישראלים; אבל כיוון שתפקיד הדובר בעתות משבר הוא, בעיקר, עם הפנים החוצה הגיע הזמן שהדובר יעלה על א' יתכבד בעזרים טקטיים ויעביר תדריך בדיוק כמו שעושים באמריקה.

[הכרזה: ייצור ידע]

בהצלחה לתא"ל כוכב בתפקידו החדש מי ייתן ויביא עימו חלק מהחלקות האמריקאית - שראה ואינשאללה גם הפנים - במונטגומרי אלבאמה (שם למד).

One thought on “פיל בחנות חרסינה: בין המטרו לדובר צה"ל

  1. מסכים אבל זה לא מספיק.
    צריך לאמר את האמת ואים דו"צ לא מספיק מיקצועי בהנדסה לטכנולוגיה אז שיקבל יעוץ.
    לא ניתן להחריב 100 ק"מ מינהרות באמצעות הפצצות.
    ניתן לפגוע כאן ושם.
    כוח הפצצות מוגבל.
    אז דו"צ דווח שפגענו כאן ושם ב 100 ק"מ, אל תספר לנו סיפורים שמצחיקים את החמאס שעושה עכשיו סיורים לעיתונאים בתוך המינהרות "החרבות"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *