תיוג: הצמדת תג למישהו או למשהו

תקציר: תיוג (labeling) הוא הצמדה של תג למישהו או למשהו. אם החיבור הזה נקלט בתודעתם של האחרים בסביבה החברתית, אזי נוצר מיתוג: משמע, תיוג של אדם או מוצר או רעיון ממתג אותו. משמע, הופך אותו למותג, והאדם או והנושא - נשוא המיתוג - נותר עמו לאורך זמן, לעתים לעד. תיוג יכול להיות חיובי או שלילי...

CNN מחקה את ישראל מהמפה

[תיוג שבוצע על ידי רשת הטלוויזיה CNN בנובמבר 2015, כשבמקום 'ישראל' רשמה במפה 'פלסטינה']

[לקובץ המאמרים על 'תיוג' ו'מיתוג' לסוגיו, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 11 בנובמבר 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

המשגה

תיוג (labeling) הוא הצמדה של תג למישהו או למשהו. אם החיבור הזה נקלט בתודעתם של האחרים בסביבה החברתית, אזי נוצר מיתוג: משמע, תיוג של אדם או מוצר או רעיון ממתג אותו. משמע, הופך אותו למותג, והאדם או והנושא - נשוא המיתוג - נותר עמו לאורך זמן, לעתים לעד.

תיוג יכול להיות חיובי או שלילי:

  • תיוג חיובי מיועד לחבר אותי, או את המוצר שאותו אני מבקש לתייג - עם משהו חיובי שיקסום לקהל היעד.
  • תיוג שלילי יוצר דה-לגיטימציה למתנגדי או מחבל בדעת הקהל על מוצר מתחרה.

תיוג מתאפשר בשל הנטייה של המוח שלנו לחסוך במשאבים. לכן, הוא מקטלג דברים לתוך קטגוריות. זה מאפשר לנו להבין מהר ולהתמצא מהר, כי לכל מגירה יש תווית משלה. 

דוגמאות לתיוג

  • תיוג חברתי יכול להיות כינויים כ“שמן“, “טיפש“, “הומו“ וכדומה.
  • תיוג בתחום הפוליטי, או בתחום המדינאות יכול למשל להיות החיבור פיגוע = רצח (ראה בתחתית הכרזה שלמטה). זאת, בניגוד לפיגוע במקום אחר, שבו אנו חפצים לטשטש את ההקשר הזה ויוצרים את החיבור: פיגוע = נהרג:

תיוג

  • תיוג בתחום הארגוני היא למשל ההצלחה של עו"ד פנחס פישלר - מבקר עקבי של המשטרה - להדביק לה בפייסבוק את הכינוי "משטרת לואי דה פינס" (ראו תמונה למטה):

תיוג

[בתמונה: הקומיקאי הצרפתי לואי דה פינס לבוש בגדי משטרת ישראל ועונד דרגות מפכ"ל. הועלה לפייסבוק על ידי עו"ד פנחס פישלר ביולי 2016]

[לקובץ המאמרים על 'תיוג' ו'מיתוג' לסוגיו, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה