אמציה חן: סטייה נפשית היא, לבצע את אותו דבר, ולצפות לתוצאה שונה!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי moerschy לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

ציטוט מפיו של אלברט איינשטיין ז"ל (ראו כרזה בראש המאמר): "סטייה נפשית היא, לבצע את אותו דבר שוב ושוב, ולצפות לתוצאה שונה"...

מאז הסתיים מבצע "שומר חומות", השקעתי זמן בניתוחו. מסד לכתיבתם של כמה וכמה טיוטות, שבכולן בלטה לרעה הזהות למבצעי: "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן".

מאחר וכולם דמו זה לזה בחרתי לפרסם בשנית, מקצת דברים שכתבתי על מבצע "עמוד ענן", משום ששיקף נאמנה (כמו בכל מלחמות ישראל), את הפקרת לקחי "עופרת יצוקה" שקדמה לו. הדברים נכתבו בינואר 2012:

זוהר הניצחון במלחמת ששת הימים, שיבש דעת אומה שלמה, בייחוס הכרעת צבאות ערב למקצוענות הצבאית שלנו, ולאפסות כישורי המלחמה (מקצוענות ורוח לחימה) של אויבינו. למרות ששמונה חודשים אחריה, ב"מבצע כרמה", הובסו שתי חטיבות העל של צה"ל, בידי צבא ירדן, ולוחמי פת"ח; ואף על פי ולמרות הכשל הצורב במבצע, השתרש דימוי חולשת הלוחם הערבי עמוק אף יותר. ככזה, הוא היווה את אחד מאבני יסוד הקונספציה, הקובעת כי עד שלא ישיג אמצעי לחימה בכמות מספקת (בעיקר מטוסים), אין סיכוי כי האויב יפתח ביוזמתו במלחמה.

[לאוסף המאמרים על מלחמת ששת הימים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן]

[בתמונה: חיילים ירדנים על רכבים משוריינים ישראלים שננטשו במבצע כראמה. מקור התמונה: Jordanian Military Photographer - PETRA NEWS AGENCY התמונה היא נחלת הכלל]

משמעות העובדה - כי שנה קודם למלחמת יום כיפור, הצהיר נשיא מצריים, אנוואר אל סאדאת (ראו תמונה משמאל), על כוונתו לצאת למלחמה מוגבלת - בעוד צבאו מתאמן, לאור היום, בצליחת התעלה - נעלמה כלא הייתה במטכ"ל ובממשלה, משום הזלזול ביכולתו של האויב, ונחישותו להגשמת כוונותיו. מנגד, נתפס צה"ל כערוך דרוך ומיומן למלחמה.

[בתמונה משמאל: אנוואר סאדאת. התמונה היא צילום מסך מסרטון הוידאו: اغتيال الرئيس المصري محمد أنور السادات - ذاكرة في التاريخ - في مثل هذا اليوم -6- 10-2017]

על כן, בהתייחס למבצעי עזה, ודאי נבחין, בהשפעת הזלזול באויב, בחסך בהבנת סף העמידה והדבקות במטרותיו; מה שמלמד כי דווקא "לקח העל" ממלחמת יוה"כ, בצורך בהערכת "הכוונות ויכולת האויב" לא הופק; והראיה כי בבסיס המבצע עומדות אותן הנחות שגויות, בהן:

  • נתפס הלוחם הפלסטינאי, כמו הורי הוריו ב- 67. כלומר, נחות, מלא רהב, עורמה וכזב.
  • סף העמידות והדבקות שלו, בחתירה להשגת מטרותיו, מצוי לדעתנו בתחתית הסולם.

בעוד מדדי איכות החיים של תושבי המחנות הכפרים והערים, אינם תואמים למציאות - משום מדידתם על פי קנה מידה ישראלי - לא פלא כי כל הדוברים, מראש הממשלה, שריו, עבור לח"כ, בכירי המטכ"ל, אלופים במיל, ופרשני תקשורת – הציבו קבל עם, את השבת ההרתעה כמטרת המבצע.

מסתבר כי חובבי ציון אלה, התעלמו מלקחי המלחמות בכלל, ובפרט לא הפיקו את לקחי מלחמות עזה. משום כך, לא השכילו להבין כי הנהגת החמאס איננה חבורת מפגרים; וכי אלה לקחו בחשבון את כוח ההרס של צה"ל - כולל פגיעה במנהיגות הארגון, ובהרס מתקני שלטון. כל זה מבטיח כי אסטרטגיית "תגמול סלקטיבי באש מהאוויר ומהיבשה" לא תשיג לישראל ולא כלום, זולת תרומתה - כמתכון יעיל ובטוח - לשחיקת ההרתעה.

סוף דבר

לאחר הכשל הרביעי, והצורך למנוע כשלים דומים בעתיד, הכרחי לקבע מדיניות ביטחון מוסכמת; לרבות, העילה לצאת למלחמה.

בד בבד, על מערכת הביטחון לתחקר ולהפיק את לקחי המלחמות והמבצעים. מבוא להפיכתו של צה"ל - ממיליציה לצבא מיומן ונחוש למשימותיו.

[לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות 'הרתעה', לחצו כאן]

[הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *