גרשון הכהן: לא צריך להחליף את העם. צריך להתפכח!

[בתמונה: זה מה שקורה כשמתמכרים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PhotoLizM  לאתר Pixabay]

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

חלק מאבדן ההרתעה שלנו מתחיל במרדף האין סופי אחר "עוד יום של שקט" (ראו השיר למטה); ובהתמכרות לתשלומים הולכים וגדלים על כל יום כזה. ככה, שום צבא - מפואר ככל שיהיה - לא יוכל ליצור הרתעה.

זה הסיפור. יש בעיה בתוכנו, של אי הבנת המלחמה שאנו מחויבים לעמוד בה. לא צריך להחליף את העם. צריך להתפכח. צריך להפסיק לשיר לו שירי שלום, ולעטוף אותו בפנטזיות של הסכמי שלום...

[לאוסף המאמרים אודות 'הרתעה', לחצו כאן]

השיר למטה: שקט שווה זהב?

.

צה"ל התכונן היטב למאבק הנוכחי והוא פועל גם יפה. אבל זה אירוע מורכב, שאם יסתבך ויתדרדר הוא לא יקח יום אחד. זה יכול לקחת שנה. זה לא ארוע נוסח מלחמת ששת הימים, מיתוס שרבים בעם - כולל רבים מהגנרלים שלו - מסרבים להתנתק ממנו.

המגבלות על ישראל גדולות. אנחנו לא עובדים כמו האייזרביג'אנים בנגורנו קרבך; ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את ההרג המאסיבי של חפים מפשע (שהם לא בדיוק חפים מפשע... הם חלק מהסיפור), בין היתר, כי אחרי עופרת יצוקה קיבלנו את דוח גולדסטון, ויש בעם ישראל יהודים, שפונים אל התובעת בהאג, בתמיכה ובמוכנות לסייע לה.

זאת אומרת, יש לנו בעיה, בתוכנו, של אי הבנת המלחמה; וזה מאפיין לא רק אותנו, אלא מדינות מערביות רבות. זו הסיבה, אגב, שממשל אובמה עזב את סוריה, ונתן את המרחב לרוסים. הם לא מערביים ולא עושים חשבון... אין להם בעיה להרוס ערים שלמות!

[לאוסף המאמרים על מלחמת ששת הימים, לחצו כאן]

[בתמונה: ריצ'רד גולדסטון - אחרי 'עופרת יצוקה' קיבלנו את דוח גולדסטון... התמונה היא נחלת הכלל]

צריך להכיר בעוד כמה דברים, שראוי לבחון אותם מחדש לאור האירועים הנוכחיים: האוצר ופוליטיקאים רבים סבורים שצריך לצמצם את צה"ל, כי אין לנו יותר איומים, רק ארגוני טרור...

רק שחיזבאללה וחמאס הם ארגונים צבאיים לכל דבר, מסוכנים בהרבה מהצבאות שעמדו מולנו במלחמת ששת הימים. עזה וגם מדינת חיזבאללה, הן מדינות דה פקטו - עם שלטון מאורגן כהלכה, עם טריטוריה, עם דגלים וסמלים, עם כוח צבאי מאורגן (אם תרצו, אוגדות איראניות חמושות ומתורגלות היטב עם כוח הרס עצום).

העוצמה הצבאית של חיזבאללה וחמאס מייצרת איזון אסטרטגי מול מדינת ישראל. הם אמנם (ברוך השם...) לא יכולים לצאת מעזה ולכבוש את תל אביב, כמו פלישת הצבא המצרי ב- 15 במאי 1948, אבל הם יכולים לשתק את חיי היום יום של תל אביב, וזה איזון אסטרטגי.

צריך להכיר בזה וצריך להכיר בכך שצה"ל לא בקלות יודע לטפל בעניין הזה, זה אתגר רציני, וכל המומחים הצבאיים - שחיים בפנטזיה של מלחמת ששת הימים, שאם ניסוג, נוכל לחזור ולכבוש בעת הצורך, כמו במלחמת ששת הימים - חיים במאה הקודמת.

[בתמונה: חיזבאללה וחמאס הם ארגונים צבאיים לכל דבר, מסוכנים בהרבה מהצבאות שעמדו מולנו במלחמת ששת הימים. עזה וגם מדינת חיזבאללה, הן מדינות דה פקטו - עם שלטון מאורגן כהלכה, עם טריטוריה, עם דגלים וסמלים, עם כוח צבאי מאורגן (אם תרצו, אוגדות איראניות חמושות ומתורגלות היטב עם כוח הרס עצום... התמונה: העיתונות העזתית]

במציאות של המאה ה- 21, מדינת ישראל לא תוכל להגן על עצמה בקו כביש 6, כשרעננה הופכת לשלוחת גבול כמו שדרות. צריך להבין שזה כבר לא יכול להיות!

מקורות והעשרה

One thought on “גרשון הכהן: לא צריך להחליף את העם. צריך להתפכח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *