פנחס יחזקאלי: משטרת ישראל – האידיוט השימושי של הרשימה המשותפת

[בתמונה: איך המשטרה נופלת למלכודת הזו שוב ושוב ושוב... התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על שיטור בחברה רב תרבותית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מקצועיות ומקצוענות, באתר ייצור ידע]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

אידיוטים שימושיים (Useful idiots) הוא כינוי לגורמים תמימים, שטיפשותם ותמימותם מנוצלות על ידי חכמים מהם להשגת מטרותיהם. משטרת ישראל היא, לכל הדעות, האידיוט השימושי של השבוע. הכיצד?.

עד יום שישי, ה- 26 בפברואר 2021 הייתה הרשימה המשותפת במצב פוליטי קשה. המצביעים התרחקו. חלק אף תמכו פומבית במפלגה שחרטה על דגלה כניסה לקואליציה ולממשלה, רחמנא ליצלן.

רק 'אידיוט שימושי' אחד יכול היה לחולל נס ולקבץ חזרה את הבוחרים האבודים: משטרת ישראל, אם תסכים לבצע מופע אלים נוסף בעיר ערבית. מופע, שיתועד בסרטונים רבים; תמונות של פצועים בבתי חולים; ואולי אף, רחמנה ליצלן, איזה הרוג לקינוח שיסתום את הגולל, לזמן מה, על מגמות ההתקרבות של ערביי ישראל לאוכלוסיית הרוב היהודית.

אבל איך מייצרים פרובוקציה שתחזיר את הבוחרים? אפילו יום האדמה המתקרב יערך אחרי הבחירות, מה עוד שהמשטרה כבר למדה לקח בדרך הקשה; והיא מדירה רגליה מהטקסים ביום הזה, כדי לא לשמש טריגר למהומות.

אז הנה לכם יצירתיות מעוררת קנאה: כדי למשוך את המשטרה פנימה לוקחים נושא ניטראלי לכאורה: האלימות במגזר הערבי ומכריזים על הפגנה.

ו'האידיוטים השימושיים' שלנו נוגסים בפיתיון ונכנסים לאום אל פחם, על מנת למלא את תפקידם בתשדיר הבחירות של 'המשותפת', על קלגסי המשטרה, שלא השתנו מאז מהומות אוקטובר 2000.

[להרחבת המושג: 'אידיוטים שימושיים', לחצו כאן]

[לכתבתו של חסן שעאלאן ב- ynet, לחצו כאן]

והאמת, הם באמת לא השתנו. שום לקח לא נלמד. הם לא זכרו כלום מלקחי המהומות ההן; אין להם גם מושג ירוק בעקרונות מקצועיים בסיסיים של משטרה בחברה דמוקרטית; וכמילות השיר של עלי מוהר, אין להם גם שכל להצטער.

אזכיר: באוקטובר 2000, נבגדה המשטרה על ידי הדרג הפוליטי ועל ידי ארגוני הביטחון האחרים. היא ביצעה את שנדרש ממנה בתרגילים אין ספור: להשאיר את כביש וואדי ערה פתוח בכל מחיר; אבל כשהתברר המחיר, היא ננטשה לנפשה על ידי כולם, לשלם את המחיר.

ומנהיגי המגזר הערבי וצעיריו – שאז בימי המהומות העליזים, סיפרו לכל כתב שמהומות אוקטובר 2000 הם המשכה של מלחמת העצמאות, ושאין לישראל מה לחפש בטריטוריות ערביות כמו אזור ואדי ערה – עברו לשחק את תפקיד הקורבן וגלגלו עיניים.

וכך, במקום שיופק הלקח, שבמלחמה הבאה ניתקל במרי – אולי אף מזויין - מצד צעירים במגזר הערבי שיחסמו צירים, ייכנסו ליישובים יהודיים ויעשו שם השד יודע מה... וייכנסו לבסיסי צה"ל, יזרעו בהם כאוס וישבשו את פעילותם - תרחיש כמעט וודאי אגב, לפחות בדרום הארץ...

במקום כל הלקחים החיוניים הללו, נשארנו עם סיפורים על משטרה אלימה וצמאת דם, שהרסה את הדו קיום... גם אז – כמו הפעם – הביאה זאת המשטרה על עצמה במו ידיה; בגלל חוסר המקצועיות הטבוע בה.

[בתמונה: כריכת כרך א' של ועד אור לבדיקת אירועי אוקטובר 2000 במגזר הערבי]

אז בואו נלמד קצת על משטרה ביחד. אנחנו הרי לא שוטרים. לנו מותר...

בגדול, אין במשטרה כל תועלת שיטורית באזורים שבהם היא לא נהנית מאמון הציבור ואין לה בהם לגיטימציה.

להיפך. היא רק גורמת נזק. כל כניסה שלה לשטח, הופכת אותה מטרה לפגיעה ולליבוי המהומות.

אם מדובר באוכלוסיות מעורבות שצריך לחצוץ ביניהן אז אין ברירה; אבל, אזור ואדי ערה הוא אזור ערבי לכל דבר ועניין; וציר ואדי ערה הוא כבר מזמן כביש גישה פנימי בין היישובים הערביים; ולא ציר רוחב אמין במדינה ריבונית. לכן, הייתה המשטרה צריכה באוקטובר 2000 לפנות את כל היהודים שנתקעו על הציר; לסגת למבואותיו ולחסום אותו, כדי שיהודים לא יקלעו שוב לתוך המהומות; ואם הערבים מתעקשים לשרוף את עריהם, שיהיה להם בתיאבון ובהנאה.

ומה הייתה המשטרה צריכה לעשות ב- 26 בפברואר 2021? בדיוק את זה!

אבל, מה עושה ארגון דמנטי, קפוא וחסר יכולת ללמוד תיאוריה או ללמוד מהניסיון? הוא נכנס שוב למלכודת - לצהלות חברי הכנסת מהרשימה המשותפת - שחיכו לו שם כולם עם המצלמות; ושנהנו להצטלם בחדרי המיון מקבלים טיפול רפואי.

בכל הטיפשות המצרפית הזו צר לי רק על השוטרים; שאוכלים אותה, שוב ושוב ושוב, בגלל הטיפשות המקצועית של מפקדיהם. אבל כמיטב המסורת, גם הם יעלו בסולם הדרגות, יתקדמו וימשיכו להתעקש לא ללמוד כלום.

נשתמע שוב במהומות ואדי ערה הבאות, אם במלחמה הבאה; או סתם כשהרשימה המשותפת תיקלע שוב למצוקה ותזדקק לאידיוט שימושי שייחלץ לעזרתה!

לשיחה המוקלטת: 

[לאוסף המאמרים על שיטור בחברה רב תרבותית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מקצועיות ומקצוענות, באתר ייצור ידע]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: משטרת ישראל – האידיוט השימושי של הרשימה המשותפת

  1. אכן, מילים כדורבנות, אך הפתרון של נסיגה מול כול גילוי של אלימות- נשמע לא כול כך טוב. שהרי כך אנו מתנהגים מול טרור החקלאי, מול הפשיעה בדרום, מול הטרור מעזה- אולי יש פתרונות אפקטיביים יותר מאשר נסיגה והפקרת השטח לפורעים, שלא יסתפקו בחסימת ואדי ערה ויחמירו את פעולותיהם
    כנראה שאין פתרון בית ספר טוב, במיוחד שהוכחנו שישראל נסוגה ומגלה אוזלת יד מדהימה מפני טרור במיוחד מבית (ראה בקורונה והנגד והטורו החקלאי)

  2. אני מסכים שהמשטרה צריכה להיות חכמה, ולאו דווקא צודקת, ולא לשחק לידיהם של פורעי חוק עם אג'נדה. אבל לאן זה יוליך אותנו? להימנעות מאכיפת החוק בשכונות חרדיות בירושלים ובני ברק, הימנעות מאכיפת החוק בחברה הקיבוצית שבה מעדיפים להצניע את הכביסה המלוכלכת ? הימנעות מפעולה בכתות סגורות של מנצלי נשים וקטינים ? בסופו של דבר, המשטרה תוכל לפעול רק כנגד אזרחים שומרי חוק כאשר בטעות יעבור מי מהם במעבר חציה באור אדום, או ישמוט לרגע את המסכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *