פנחס יחזקאלי: מהפכת הענן בארגונים

[בתמונה: מהפכת הענן בארגונים... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Nikin לאתר Pixabay]

[בתמונה: מהפכת הענן בארגונים... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Nikin לאתר Pixabay]

מחשוב בענן היא היום הדרך המקובלת של ארגונים ופרטים לצרוך את שירותי המידע שלהם. 'ענן' הוא דימוי, המבוסס על הצורה הגרפית בה מתארים את הרשת בתרשימי זרימה; כשמצדו האחד של הענן הלקוחות, מקבלי השירות; ומצדו השני, ספקי השירות...

[לאוסף המאמרים על טכנולוגיה בארגונים, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 8 בנובמבר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מחשוב בענן היא היום הדרך המקובלת של ארגונים ופרטים לצרוך את שירותי המידע שלהם. למשל:

  • הדוא"ל שלנו עושה שימוש במחשבים מרוחקים; 
  • את הטלפונים הניידים שלנו, על שלל התמונות והמסמכים שבהם; אנחנו מגבים תמורת תשלום, במחשביהן של חברות שונות.
  • אם יש לנו בלוג או אתר משלנו, אנו מאחסנים אותו בחברות שמארחות אותנו ומספקות לנו שירותי אחסון ושירותים נוספים.
  • אנחנו יוצרים בתוך הרשתות החברתיות ונעזרים, לצורך כך, בשירותיהם של מחשבים מרוחקים.

וכדומה.

כמו הפרטים, יותר ויותר חברות וארגונים סוגרים או מצמצמים את חוות השרתים הפרטיות שלהם, ועוברים להשתמש בשרותי מחשוב בענן כגון הפעלת תכנות עסקיות, גיבוי מידע חיוני, אחסון אתרים ועוד (לוי, 2015).

[בתמונה: מהפכת הענן בארגונים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי elvina1332 לאתר Pixabay]

ענן מחשוב או מחשוב בענן (Cloud computing), שירותי מחשוב בענן הם שירותי מחשוב, הניתנים למשתמש באמצעות מחשב מרוחק, מתוך למאגר שיתופי גדול של משאבי מחשב המאופיין בכוח מחשוב גדול וביכולת אחסון רבה. למשתמש נחסך הצורך להחזיק שרתים משלו לכל פונקציה מחשובית (למשל, דוא"ל). הוא מתחבר לשירותים הללו בקלות דרך רשת האינטרנט או באמצעות קו תקשורת ייעודי.

הספק הוא בדרך כלל חברה גדולה, שפיתחה תשתיות מתאימות ומספקת שירותים למספר גדול של משתמשים. המשתמש משתמש בשירותי הספק באמצעות האינטרנט מבלי צורך לדעת על הסביבה הטכנולוגית בה ממומשים שירותים אלה (ויקיפדיה: מחשוב ענן).

[בתמונה משמאל: מהפכת הענן בארגונים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי elvina1332 לאתר Pixabay]

הביטוי "ענן" הוא כמובן דימוי, המבוסס על הצורה הגרפית בה מתארים את הרשת בתרשימי זרימה (Computer network diagram); כשמצדו האחד של הענן הלקוחות, מקבלי השירות; ומצדו השני, ספקי השירות (ראו התרשים למטה).

החזון של מחשוב הענן הוא לאפשר למשתמשים להתחבר לכל שירותי המחשוב להם הם זקוקים באמצעות האינטרנט, באופן דומה להתחברות לרשת החשמל (ויקיפדיה: מחשוב ענן). לחוות שרתים, המספקת מחשוב ענן דרך האינטרנט, מקובל לקרוא דטה סנטר (Data Center). ההערכה היא, שכ-90% מכלל עומסי העבודה יימצאו בתשתיות של ענן ציבורי, פרטי או משולב עד סוף 2021 (סרף, 2019).

[להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן]

[בתמונה: ענן הוא כמובן דימוי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי dimitrisvetsikas1969 לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה: ענן הוא כמובן דימוי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי dimitrisvetsikas1969 לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

יתרונות השימוש בענן

  • נוחות, נגישות ומהירות תפעול: אין צורך לבזבז זמן כל הקמת תשתית. משלמים ומתחברים וזהו; וניתן להיכנס לשירות מכל מקום ובכל זמן (ג'ט-סרבר, 2019) (ויקיפדיה: מחשוב ענן).
  • חיסכון בהוצאות ובכוח אדם: על ידי השימוש בענן, חברות חוסכות לעצמן הוצאות גדולות על רכישת ציוד ותוכנות תשתית; וצורך לנהל אותן ולהקצות לכך עובדים. כך, הן גם יכולות, ביתר קלות, לשמור על מעמדן התחרותי (ג'ט-סרבר, 2019) (ויקיפדיה: מחשוב ענן).
  • גמישות: ענן המחשוב מאפשר למשתמש שליטה וויסות של עוצמת המחשוב הנדרשת, גמישות בניצול משאבי המחשוב, שמתרגמת לרוב גם בחסכון כספי: אם חברה זקוקה לקיבולת נמוכה רוב ימות השנה, למעט נקודות שיא, אינה צריכה יותר לשלם עבור קיבולת זו כל השנה. בעתות עומס ניתן לשכור כוח מחשוב גבוה יותר ובעתות רגיעה להקטין את ההוצאה. בחלק מהמימושים של התפיסה גם נחסך הצורך לפתח או לנהל יישומים (לוי, 2020) (ויקיפדיה: מחשוב ענן) (ג'ט-סרבר, 2019).
  • אמינות: יש קושי למשתמשים רבים להגיע לרמת האמינות שחברה גדולה המספקת שירותי ענן מסוגלת לה, כולל מנגנוני גיבוי והתאוששות מאסון במקרה של כשל שרת האחסון; או תקיפת סייבר (סרף, 2019) (ג'ט-סרבר, 2019).

[להרחבת המושג, 'גמישות', לחצו כאן]

[בתמונה: יתרוות וחסרונות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

[בתמונה: יתרוות וחסרונות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

אין ארוחות חינם: חסרונות השימוש בענן

  • ויתור על שליטה ותלות בספק: המשתמשים בענן מוותרים על השליטה באחד המשאבים יקרי הערך והחשובים ביותר שלו: המחשוב; למען הנוחות והחיסכון בכסף ובמשאבים אחרים. עובדה זו יוצרת תלות מוחלטת, הן ברשת האינטרנט; והן בספק השירות. במקרים של תקלות לדוגמה: "ספק מחשוב ענן יגדיר ברוב המקרים סדרי עדיפות לטיפול בתקלות ולא תמיד תטופל התקלה של הארגון, אם למשל קיימת תקלה חמורה יותר במחשוב הענן של ארגון אחר" (ג'ט-סרבר, 2019).
  • סיכוני סייבר: מחשוב ענן מייצר סיכונים של ממשקי תכנות יישומים בלתי מאובטחים, איבוד נתונים ודליפות מידע; והאקרים עלולים לסרוק, לזהות ולנצל פרצות במערכת (ג'ט-סרבר, 2019) (ויקיפדיה: מחשוב ענן) (סרף, 2019) (לוי, 2020).
  • קושי בניוד מידע: יש במקרים מסוימים קושי לנייד את המידע הארגוני (מיגרציה) לספקים אחרים (ג'ט-סרבר, 2019).

[להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על טכנולוגיה בארגונים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *