פנחס יחזקאלי: יזמות – להפוך סיכון להזדמנות

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן] [למאמרה של איריס קים, 'יזמות כמקצוע', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

יזמות (Entrepreneurship) היא הלך רוח שניתן לביטוי בכל תחומי החיים. היא הליך ההוצאה לפועל של מכלול הפעולות הדרושות ליצירתו של דבר חדש.

את המוציא לפועל של הפעולות הללו, אנו מכנים: 'יזם' (Entrepreneur), שכשמו כן הוא: מנצל הזדמנויותה'יזם' מאתר מצבים של אי וודאות, ומנצל אותם (ויקיפדיה: יזם).

כל היזמים חולקים כמה תכונות אופי משותפות, כמו: ביטחון עצמי, אופטימיות, אנרגטיות גבוהה, נחישות, קבלת הכישלון כהכרח, בדרך להצלחה ועוד (כהן, 2009, ע' 11, 13). 

[להרחבת המושג: 'אי ודאות', לחצו כאן] [להרחבה בנושא הצלחה וכישלון, לחצו כאן]

[בתמונה: יזם... למקור התמונה: Photo by Daria Rem from Pexels]

יזמות ואי הוודאות

כל סוגיית היזמות נעה סביב אי הוודאות וההזדמנויות הכרוכות בה; כי רק במצבי אי ודאות צצות הזדמנויות (כהן, 2009, ע' 12). על כן, מקומו הטבעי של היזם הוא באזור סף הכאוס (Edge of Chaos). זהו אחד מתוך חמישה מצבים תפיסתיים שבהם יכולה להימצא מערכת מורכבת.

פעולה בסף הכאוס מאפשרת הסתגלות טובה יותר למציאות דינאמית, המשתנה במהירות. ללא שהייה על סף הכאוס, יזם יתקשה לפתח דינאמיקה של יצירתיות, התפתחות וחדשנות.

שם מרוכזות, מחד גיסא, ההזדמנויות שניתן להגיב אליהן, כמו למשל, פיתוח מגוון של דעות ואפשרויות פעולה. שם, ניתן להשיג את מרב הידע, שלו הוא זקוק "בזמן אמת", שחסר לו ככל שהמציאות הופכת דינאמית יותר. במצב כזה, רלוונטיות המידע שנצבר במשך השנים הולכת ויורדת, ושיטות "כריית המידע" ("Data Mining") שבשימוש אינן יכולות "לייצר" את הידע הדרוש. מבעיות כאלה סובלים, למשל, ארגונים "צעירים" כמו ארגוני הזנק, וחלק מאלה המתמודדים עם סביבה תחרותית קשה.

[להרחבה בנושא המודל של מערכות מורכבות בין סדר לכאוס, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אי ודאות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'ידע', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מידע', לחצו כאן]

ניתן לראות את סף הכאוס בתרשים כך:

[התרשים: ייצור ידע]

וגם, למשל, בתמונה כך:

[בתמונה: על סף הכאוס... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן] [למאמרה של איריס קים, 'יזמות כמקצוע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

[בתמונה משמאל: כריכת הגרסה העברית של ספרו של רונלד כהן, "הקפיצה הבאה. יזמות: להפוך סיכון להזדמנות", שראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד בשנת 2009. אנחו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *