אלי בר און: כניסת ממשל בידן מקרבת מאוד את סכנת המלחמה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי robertwaghorn לאתר Pixabay]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

החלפת הממשל הרפובליקני של הנשיא דונלד טרמפ בממשל הדמוקרטי של הנשיא ג'ו בידן משרתת היטב את האינטרס האיראני. הם ותומכיהם במרחב ובאירופה המערבית אינם מנסים להסתיר את שביעות רצונם. 

מטרת העל של משטר האייתולות באיראן היא, בראש ובראשונה, הישרדות. זה ברור וזו דרכו של כל משטר, להמשיך ולשלוט; ועל הדרך, גם להיטיב כלכלית עם נאמניו ותומכיו. מטרה זו תושג כאשר יוסרו הסנקציות.

לאיראן משאבי אנרגיה וטבע גדולים, גם שוק פנימי גדול. האפשרות לייצר ולסחור ללא סנקציות תשפר מאוד את המצב כלכלי של האוכלוסייה. בנוסף הסרת הסנקציות תעמיד לרשות המשטר עוד מיליארדי דולרים רבים שישמשו להתעצמות המואצת של איראן בתחומי הגרעין, הטילים המדויקים ועוד; ויוותר עוד כסף רב כדי לתמוך בארגוני החסות הצבאיים שלהם בלבנון, סוריה, עיראק, תימן ועוד; ארגונים, שבאמצעותם כבר היום איראן שולטת לחלוטין על לבנון, על תימן הצפונית וחלקית גם על חלקים ניכרים של סוריה ועיראק.

[בתמונה: החלפת הממשל הרפובליקני של הנשיא דונלד טרמפ בממשל הדמוקרטי של הנשיא ג'ו בידן משרתת היטב את האינטרס האיראני... התמונה היא נחלת הכלל, והועלתה על ידי Andrea Widburg לאתר flickr]

גם התמיכה בפעולות טרור בעולם - שמשרתות את האינטרסים של המשטר - תהיה כעת ביד רחבה יותר. ברור כי ארגוני טרור, כחמאס וג'יהאד בעזה, יתוקצבו כעת ביד רחבה יותר כדי שיתעצמו ובמקביל יפעלו ביתר עוצמה כנגד מדינת ישראל.

מדוע אני בטוח שהסנקציות על איראן יוסרו וכך גם האיום הצבאי הישיר על איראן? כי זה אופיו של המשטר האמריקאי החדש, ממשל בידן. הם, ראשי הממשל אנשים מוכשרים, אנשים טובים שמחפשים את הטוב. הם מאמינים להבטחות, גדלו על תרבות של אמון בהסכמים, אמון בלחיצת יד, בקיצור הם "אידיוטים מועילים".

האיראנים - בתמורה להסרת הסנקציות - יבטיחו כעת לקיים את ההסכם הקודם; ויוסיפו עוד כמה דברים, תמורת הטבות נוספות (בניגוד אלינו, אין אצלם מתנות חינם...). אבל המציאות תהיה שונה לחלוטין. אין להם כל כוונה לזנוח את מטרות המהפכה.

[בתמונה: המציאות תהיה שונה לחלוטין. לאיראנים אין כל כוונה לזנוח את מטרות המהפכה... התמונה היא צילום מסך]

הם ימשיכו בתכנית ההתעצמות:

  • פיתוח וייצור נשק גרעיני
  • פיתוח וייצור אמצעי שיגור לנשק גרעיני
  • התעצמות כמותית ואיכותית בטילים מדויקים משוכללים, טילים מכל הסוגים ולכל הטווחים.

הם גם ימשיכו בתהליך הנוכחי, של השתלטות על מרבית המזרח התיכון והקמה מחדש של האימפריה הפרסית

התהליך הזה לא פסק ולו לרגע אחד, גם ולמרות חיסולו של האדריכל והמפקד העליון שלהם קאסאם סולימני.

  • לצורך כך יחוזקו בטילים מדויקים רבים ובמשאבים כספיים ארגוני החסות שלהם בלבנון, סוריה, עיראק ותימן הצפונית. הם בשר התותחים של המהפכה.
  • לצורך כך יתוגברו ומייד פעולות הטרור שלהם בכל הארצות שאינם מוכנות להיכנע לרצונה של איראן.
  • החמור מבחינתנו הוא המשך הקפת מדינת ישראל, הכוח הצבאי החזק באזור שעדיין מתנגד להגמוניה ה חומניסטית בחגורה עבה של טילים כבדים מדויקים.

הטילים הכבדים משמשים את האיראנים להרתעה וכאשר נדרש להכרעה באמצעות הפצצת מרכזי האוכלוסייה שלנו.

[מקור התמונה: העיתונות האיראנית]

האם ממשל בידן יפעל נגד המגמה המסוכנת הזו, של הקמה וגם במחיר מלחמה אזורית, הקמה של האימפריה השיעית פרסית החדשה?

להערכתי לא. יש להם בעיות אחרות, חיצוניות ופנימיות שהם בעדיפות גדולה יותר והם כפי שכבר הזכרתי "אידיוטים מועילים". נוח להם כמו למדינות מערב אירופה להאמין להסכמים חתומים ולהצהרות הנבובות של רוחני, שר החוץ החייכן של איראן.

האם הרוסים יפעלו?

יתכן. ברור שהם לא יסכימו שיסלקו אותם מהים התיכון. אך במצב בו האינטרסים שלהם יובטחו ובמקביל גם ירכשו מהם נשק במיליארדים, וזה אינטרס רוסי כלכלי ואסטרטגי חשוב, במצב כזה הם יסכימו להתעצמות האיראנית.

מדינת ישראל?

אנחנו נקבל קצת סימפתיה; אבל, במלחמה אנחנו נהיה לבד!

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *