אלי בר און: הבחירות בארה"ב – חייבים לשנות את השיטה!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DWilliams לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על פוליטיקה אמריקנית, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

דמוקרטיה אינה נקייה משחיתות; ובבחירות בכל מקום בעולם מעורבת שחיתות ברמה כזו או אחרת. הבחירות הם הזדמנות לאנשים רבים, נבחרים ועוזריהם להתקרב לכסף הציבורי הגדול מכולם הוא כספם של משלמי המסים ולנסות להעביר חלק מהכסף מהכיס הציבורי לכיס הפרטי: משרות מתגמלות, חוזים ממשלתיים ומוניציפלים ועוד. אינני טוען שכולם מושחתים; אבל, רבים כן.

הבחירות בארה"ב - מאז היווסדה - היו מושחתות ברמה גבוהה משמעותית ממה שמוכר לנו בארץ. הסיבה היא שיטת הממשל:

1, בשונה מהמקובל בדמוקרטיות אחרות וגם אצלנו, שם בוחרים נשיא שמחליף את כל בכירי הממשל הקודם, כ- 4000 מקבלי שכר בכירים רק בגל הראשון. אז, יש אנשים רבים שרוצים ג'ובים או להיות ספקים של הממשל. זו פרנסה מכובדת ומתגמלת; וגם נקודת ציון טובה בקורות החיים להמשך.

2, הבחירות שם כוללות מלבד הנשיא משרות רבות נוספות: גם את תפקידי המושל, חבר הסנט, חבר הקונגרס, התובע הכללי של המדינה, מפקד המשטרה ועוד. גם כאן, שוב, מחכים ג'ובים רבים, חוזים ציבוריים ועוד.

דרך ההצבעה שונתה לפני שנים רבות להצבעה באמצעות מכונות. הסיבות היו:

  • קבלת תוצאות מידיות;
  • למנוע את הצורך בספירה ידנית ובדיווח ידני שהם מקור לשחיתויות.

בשנים האחרונות, האמריקאים עשו שגיאה גדולה, וכנראה לא חשבו על ההשלכות. הם אישרו הצבעה באמצעות הדואר. הם לא הבינו, כי אם הבוחר לא חייב להצביע ישירות בקלפי מאובטחת, נפתחה הדרך של קבלני הקולות לזיוף של הבחירות; לא רק לנשיאות, אלא לכל אלפי המשרות שעומדות לבחירה. במאמרי הקודם, פירטתי מס' דרכים לזיוף או להולכת שולל.

[למאמרו הקודם של אלי בר און: 'הצבעה בדואר - שיבוש הדמוקרטיה', לחצו כאן]

[התמונה היא נחלת הכלל. היא עוצבה והועלתה על ידי Democracy Chronicles לאתר flickr]

הסימנים לכך היו כבר בבחירות הקודמות עת מליונים רבים הצביעו בדואר. בבחירות האחרונות - עת הצביעו מרבית הבוחרים, קרוב ל- 100 מליון באמצעות הדואר - התוצאות שובשו לחלוטין.

מה צריך לעשות?

נראה שהיום כבר אין מה לעשות. אבל שוחרי הדמוקרטיה שם חייבים להתעלם מדעות פוליטיות מאינטרסים אישיים ומפלגתיים. הם חייבים לשנות את שיטת הבחירות ולאבטח את ההצבעה באמצעות הדואר ולא... הזיופים בבחירות הבאות יהיו הפעם בעוצמה רבה, ומשני הצדדים.

[לקובץ המאמרים על פוליטיקה אמריקנית, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *