דורון מצא: תתרגלו, יהיה סגר שלישי…

[תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי fotoblend לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

ד"ר דורון מצא הוא אנליסט, מרצה, חוקר ומומחה בתחום הסכסוך הפלסטיני- ישראלי, ערביי ישראל והחברה הישראלית.  זהו מאמר דעה מפרי עטו.

*  *  *

כן. צריך להתרגל. יהיה סגר שלישי.

אגב, לא חשוב באיזה שם נכנה אותו: סגר חלקי, מלא, נושם על שלל צורותיו, כמו כתר, רמזורים, הגבלות, מוגבלות וכו'. זה יהיה. בוודאות. מי שחולם כי הסגר האחרון הוא האחרון בהחלט - טועה או הוזה.

אגב, גם מי שטוען (ויש 'צדיקים' לא מעטים בכלי התקשורת שכבר מפמפמים את התיזה) כי "הציבור לא יעמוד בסגר נוסף", גם הוא טועה ומעטה. הציבור יעמוד, גם יעמוד; כי אין לו ברירה; או למען האמת, כי הברירה תהיה בין סגר/ מגבלות/ כתרים נוספים - שזו החלופה הפחות גרועה - לבין מאות מתים ואלפי חולים שזו החלופה הרעה באמת!

[בתמונה: הציבור יעמוד גם יעמוד בסגרים הבאים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

הסיבה שיהיה כאן סגר שלישי, רביעי ואולי גם חמישי נובעת מהמחזוריות המובנית של המגיפה

לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין, שכל עוד המגיפה לא תבוא על קיצה - בין אם דרך חיסון מיוחל או שפשוט היא תיעלם כדרכן של מגיפות גרועות אחרות (השפעת הספרדית שגבתה מיליוני מתים) - הרי שכל עוד ובני אדם יחזרו לשגרת יום שכרוכה במגעים חברתיים כך יחזור הנגיף לקנן בתוכנו. הדרך היחידה לנסות ולהכחיד את הנגיף, מבלי להמתין לחיסון (טבעי או מלאכותי) היא דרכן של מדינות באסיה כמו סין שאכפו סגר הרמטי מסוגו הוא בלתי אפשרי במדינות המערב, קל וחומר בישראל שחברתה מרדנית וחסרת עמוד שדרה.

המשמעות היא שבמציאות של כאלף נדבקים ישראל תצא מהסגר באופן הדרגתי פחות או יותר; אבל תוך חודשים אחדים, אין ספק שהתחלואה תעלה ברמה כזו או אחרת שלאורך זמן תעמיד, שוב, את הנהגת המדינה בפני הצורך להטיל סגר או מגבלות כאלה ואחרות.

זו תהיה דמותה של שנת 2021. שנה לא הרבה יותר טובה מזו שעברנו, בהבדל אחד: על ציר הזמן גדל ומתפתח הידע האנושי שלנו לגבי המגיפה עצמה ובעיקר לגבי האופן שניתן כחברה, על מורכבותה, להתמודד איתה. החיסון אולי יביא את הגאולה; אבל עד אז, צריך להתרגל לרעיון: הסגר השני הוא לא הסגר האחרון. הוא רק השני במספר. יהיה גם שלישי. ואולי גם רביעי וחמישי.

[בתמונה: חיילי צבא ארצות הברית, מאושפזים בבית חולים בקנזס בשל השפעת הספרדית... התמונה היא נחלת הכלל]

"חיים בצל הקורונה", אמרנו, לא ?! בהצלחה לכולנו.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *