רועי צזנה: התרופה שמשנה את הנטייה הפוליטית

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי stevepb לאתר Pixabay]

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון.

בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד.

[התמונה משמאל: מאלבום התמונות הפרטי של המחבר]

האתרים של ד"ר רועי צזנה   

*  *  *

האם נמצאה התרופה לדיכאון כרוני?

ג'ייק קורבין היה בן 18 ממוצע-מינוס. הוא חווה דיכאון כרוני קשה, היה במשקל עודף וסבל ממחשבות אובדניות בלתי-פוסקות. ואז הוא לקח את התרופה שהופכת אנשים לשמאלנים-ליברלים, וחייו השתנו לנצח.

"ההרגשה הייתה מדהימה, כמו סוג ההתעלות שאני יכול לדמיין שמגיע רק ממגע מלאכים או ישויות עליונות." הוא מתאר. "כמו שמש הקיץ שהופיעה לחמם את נשמתי אחרי שנים על שנים של חורף קר ומייסר. … ראיתי את עצמי והאדם שהייתי במהותי היה מלא באהבה, מתיקות ותשוקה לחיים. ראיתי שהסיפור הזה שאימצתי היה דרכי להגן על עצמי, לנסות לשמור על עצמי מלהיפגע… המסע הזה לימד אותי שהייתי בטוח, כה בטוח. ושהייתי נאהב, כה נאהב."

קורבין מספר שהתרופה ריפאה אותו משנים ארוכות של דיכאון כרוני – "כמו חמש שנים של מפגשים עם פסיכולוג בחמש שעות". אפילו עשר שנים לאחר מעשה, הוא עדיין זוכר ומתפעם מהחוויה שעבר[1].

[בתמונה: האם נמצאה התרופה לדיכאון כרוני? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי HolgersFotografie לאתר Pixabay]

התרופה שנטל קורבין אינה נמצאת בסל התרופות בישראל – למעשה, היא אינה חוקית בישראל ובמדינות רבות אחרות. מדובר בפטריית הפסיילוסיבין, ולפני שאמשיך, אבהיר שאני לא ממליץ לאיש לנסות אותה על גופו. קיימים דיווחים אודות תופעות לוואי מזיקות, וכעשירית מהמשתמשים דיווחו שבזמן השימוש הם העמידו את עצמם או אחרים בסכנה פיזית של ממש. כמעט שלושה אחוזים דיווחו על מאבק אלים או אגרסיביות פיזית כלפי אחרים או עצמם[2]. וכמו שאמרתי – אסור בישראל בכל מקרה למצות את החומרים הפסיכו-אקטיביים מהפטריות או לסחור בהם [3].

הסיבה שאני מכנה את הפטרייה בשם "תרופה" היא שרשות המזון והתרופות (FDA) בארה"ב הודיעה בשנתיים האחרונות שמדובר ב- "טיפול פורץ-דרך" בדיכאון קשה, שעמיד לטיפולים אחרים [4] [5]. משמעותה של ההודעה היא שה- FDA סבור שיש לפסיילוסיבין פוטנציאל להצליח מעל ומעבר לטיפולים האחרים בדיכאון קשה, על סמך ניסויים ומחקרים קודמים. אלא שדבר אחד לא הוזכר בהודעות ה- FDA: הטיפול בפטרייה מביא לעיתים לשינוי באופיו של המטופל – עד כדי כך שהוא משנה באופן משמעותי את דעותיו הפוליטיות.

המנגנון בו משפיעה הפסיילוסיבין על המוח עדיין אינו ברור, אך קיים קונצנזוס שהפטרייה גורמת למטופלים לעבור חוויה מיסטית של ממש. במחקר שנערך בבית הספר לדת של הרווארד בשנות השישים, דיווחו כמעט כל המטופלים בפסיילוסיבין על חוויות דתיות שהשפיעו עליהם עד לעומקי נשמתם [6]. במשך עשרים וחמש השנים העוקבות, המשיכו המטופלים המקוריים לדווח על ההתנסות כאחת מהחוויות הרוחניות ביותר שעברו.

מחקר אחר, מודרני יותר, התפרסם ב- 2006 והדגים ששישים אחוזים מהמטופלים בפטרייה עברו “חוויה מיסטית מוחלטת” (בקבוצת הביקורת, שקיבלה ריטלין, דיווחו רק 13 אחוזים על חוויה דומה) [7]. חודשיים לאחר הניסוי, כמעט שמונים אחוזים מהמשתתפים דיווחו על סיפוק גדול יותר באופן משמעותי מהחיים, ותחושה כללית של אושר. ואם כל זה לא מספיק, הרי שאותם משתתפים שעברו את החוויה המיסטית שינו את אופיים, מילולית. הם קיבלו ציונים גבוהים יותר בקטגוריה של "פתיחות" במבדקים פסיכולוגיים – על אף שבאופן רגיל, ציוניהם של מבוגרים במבדקים אלו אינם נוטים להשתנות לאורך החיים[8].

מחקר אחר הראה שנטילה חד-פעמית של פסיילוסיבין בניסוי מבוקר, גרמה למחצית מהאתאיסטים שהשתתפו במחקר לשנות את הגדרתם העצמית ככאלו. במילים אחרות, החוויה הייתה חזקה כל-כך עבור המשתתפים, שגרמה להם לחשוב מחדש על הדת ועל אלוהים [9].

[בתמונה: החוויה של נטילת התרופה הייתה חזקה כל-כך עבור המשתתפים, שגרמה להם לחשוב מחדש על הדת ועל אלוהים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי eliasfalla לאתר Pixabay]

אבל אולי התופעה המיוחדת ביותר של הטיפול בפסיילוסיבין היא שהוא הופך אנשים לליברלים יותר. במחקר מ- 2018 הוכיחו החוקרים שטיפול בפסיילוסיבין ממתן דעות פוליטיות אוטוריטריאניות בקרב המטופלים. המחקר נערך אמנם על קבוצה קטנה של מטופלים, אך הוא כלל גם קבוצת ביקורת. ברור שיש צורך במחקרים נוספים לאישוש התוצאה, אבל בסך-הכל היא נשמעת הגיונית: אם הפסיילוסיבין מעורר באמת תחושה של אחדות עם היקום וגורם לאנשים להרגיש מלאים "באהבה, מתיקות ותשוקה לחיים", מדוע שלא ישפיע על דעותיהם הפוליטיות באופן ישיר או עקיף [10]?

חשוב לי להבהיר שוב שיש צורך במחקרים נוספים לפני שנכריע סופית בשאלה האם פסיילוסיבין באמת משנה את הנטייה פוליטית של מטופלים. אבל אם יתברר שהיא אכן עושה זאת – וכאמור, יהיה די מפתיע אם היא לא – נהיה חייבים לשאול שאלה גדולה וחשובה יותר: האם יש בכלל למדינה זכות או רשות לספק לאזרחיה חומרים פסיכו-אקטיביים שיכולים להשפיע על נטייתם הפוליטית?

במדינה הדמוקרטית אנו מקדשים את חירות החשיבה והבחירה של כל אזרח. מתוך תמהיל הדעות, סוגי האופי הפחדים והרצונות של כל האזרחים, ניתן להגיע להחלטות שמשרתות את המדינה כולה. אבל מה קורה כאשר הממשל המכהן יכול להשפיע על אופיים של האזרחים? זוהי השאלה שהפסיילוסיבין פותחת עבורנו, וכדאי שנתחיל לחשוב איך לענות עליה, מכיוון שלפי סיינטיפיק אמריקן, הפטרייה צפויה לקבל אישור חוקי כתרופה בארצות הברית ב- 2022 [11].

אנו יודעים שכבר היום נעשה שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים במגזרים מסוימים בחברה הישראלית (נדבר יותר בגלוי: במגזר החרדי), על מנת לדכא את יצריהם המיניים של בני-נוער [12]. האם אנו עשויים לראות טיפולים דומים בפסיילוסיבין או בחומרים דומים במגזר החרדי, כדרך לחזק את האמונה באלוהים ולהחזיר לעדר את הנער או הנערה שהתדרדרו לאתאיזם? או שאולי נראה דווקא הורים ליברליים דוחפים את ילדיהם לקבל טיפול נגד דיכאון בפסיילוסיבין – וליהנות על הדרך מכך שהילדים יזדהו יותר עם השקפת עולמם של ההורים?

[בתמונה: אנו יודעים שכבר היום נעשה שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים במגזרים מסוימים בחברה הישראלית (נדבר יותר בגלוי: במגזר החרדי), על מנת לדכא את יצריהם המיניים של בני-נוער... התמונה היא צילום מסך]

אלו שאלות גדולות, וכדאי שנתחיל למצוא תשובות עבורן מכיוון שהפסיילוסיבין הוא רק דוגמה אחת לחומר המשפיע על האופי האנושי, והוא 'טבעי' – כלומר, הוא לא פותח במיוחד למטרה זו. כאשר יתקדמו מדעי המוח מספיק, נוכל לתכנן ולפתח חומרים ממוקדים יותר, חזקים יותר ועם השפעות לטווח ארוך יותר, שיוכלו לדחוף את המוח האנושי טוב יותר לכיוונים בהם נרצה שיתקדם.

מי ישלוט בחומרים האלו? מי יפקח את השימוש בהם? באיזה מצבים ניתן להורים – או לאנשי המקצוע – להחליט על שימוש בחומרים שיכולים לשנות את אופיו של המטופל לשארית חייו, באופן שעשוי להיות בלתי-הפיך?

אלו השאלות עליהן נצטרך להתחיל לענות כבר בעוד שנתיים, כשהפסיילוסיבין תאושר כתרופה חוקית. ואם זה לא מפחיד אתכם, אפילו קצת, ובכן… יכול להיות שכבר עברתם טיפול בפסיילוסיבין?

מקורות והעשרה

[1] https://medium.com/@jakekobrin/how-psychedelics-changed-my-life-41d800f1b5d8

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27578767/

[3] https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%99%D7%9F

[4] https://compasspathways.com/compass-pathways-receives-fda-breakthrough-therapy-designation-for-psilocybin-therapy-for-treatment-resistant-depression/

[5] https://www.businesswire.com/news/home/20191122005452/en/FDA-grants-Breakthrough-Therapy-Designation-Usona-Institutes

[6] https://web.archive.org/web/20080722205309/http://www.csp.org/psilocybin/Hopkins-CSP-Psilocybin2008.pdf

[7] https://www.hopkinsmedicine.org/Press_releases/2006/GriffithsCommentaries.pdf

[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3537171/

[9] https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0214377

[10] https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0269881117748902

[11] https://www.scientificamerican.com/article/what-if-a-pill-can-change-your-politics-or-religious-beliefs/

[12] https://www.haaretz.co.il/magazine/1.1680685

2 thoughts on “רועי צזנה: התרופה שמשנה את הנטייה הפוליטית

  1. אז אתה אומר שבעצם כל הליברלים הקיצוניים הם מסוממים טבעית? כי באמת הם מתנהגים כמו דת או כת חסרת הגיון. מה שבטוח זה שאם זה היה תלוי בהם התרופה הזו היתה מופצת בישראל דרך המים.

  2. עכשיו אני יודע איזה כדורים השמאלנים לוקחים. כנראה שכאשר ההשפעה חולפת, הם יוצאים להפגין בבלפור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *