יצחק בריק: ושוב פיקוד העורף – ומכתב רודף מכתב…

[בתמונה: כרזת מחאה שפורסמה בפייסבוק על מצבו של פיקוד העורף... שם היוצר אינו מוזכר]

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

ב- 6 באוקטובר 2020, פרסמתי את מכתבו של קצין בכיר בדרגת תא״ל, המצוי מאוד במתרחש בפיקוד העורף.

פרסום המכתב הזה הביא בעקבותיו מכתב נוסף, מתת אלוף נוסף מפיקוד העורף, ששמו שמור עמי; והרינו לפניכם:

"... בריק היקר,

כל מה שנכתב נכון ואמת. אין שום קשר בין פיקוד העורף למערכות האזרחיות. זה הבדל בין תרבויות שונות. צבא לא יכול לנהל רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה וגם לא לתאם אותן.(במשטר דיקטטורי בלבד זה אפשרי). הוא לא יכול וגם לא יודע. פיקוד העורף צריך לסייע לרשויות השונות בעיקר בתחומים הלוגיסטיים ובמשימות תחת אש שהאזרחים לא מסוגלים.

במלחמת לבנון השנייה למשל, אלוף פיקוד העורף לא הבין ולא ידע מה תפקידו; וסירב למשל לגייס אנשי מילואים לעזור לרשויות בחלוקת מזון וכדומה. כתוצאה מכך, נגרם נזק כבד לרשויות שהתקשו לעמוד בעומס.

[למאמרו הקודם של האלוף בריק: "אין שליטה!", לחצו כאן]

[למאמרן של צבי זרחיה ועמוס הראל ב'הארץ', לחצו כאן]

משרד הביטחון לא הבין - וגם לא מבין כיום - מה ההבדל בין תיאום לבין ניהול משימות לוגיסטיות. בנוסף, הם חושבים שריכוזיות בניהול זה הפתרון לכל הבעיות, והם טועים בגדול. במקרים רבים, דווקא הביזור בסמכויות והורדת אחריות עם אמצעים לרשויות זה הפתרון הנכון. בכל מקרה, זה לא תפקידו של הצבא; והוא גם לא יכול לעשות את זה לנהל ולתאם את הרשויות ומשרדי הממשלה.

נשוחח בהזדמנות. מועדים לשמחה והמון בריאות!!!".

בעוד אני קורא את המכתב, אני מקבל מכתב נוסף מגורם בכיר מפיקוד העורף, אשר עדכן אותי באזהרות החמורות שהוא העביר לפיקוד העורף באשר לריסוקה של רח״ל (הרשות לחירום לאומי) ולפגיעה האנושה במענה לאזרחים בעורף במלחמה הבאה. הנה המכתב לפניכם:

[למאמרו הקודם של האלוף יצחק בריק: "רח"ל רח"ל", לחצו כאן]

״ערב טוב בריק,

אני מתקשר אליך בנוגע למאמר שפרסמת בעניין פיקוד העורף. כמי שהיה בצוות ההקמה של פיקוד העורף וכמי שמשרת בתפקיד בכיר מאוד במילואים במערך העורף; וגם עוסק כיועץ בתחום ההערכות לחירום, אני מזדהה עם כל מה שנאמר בפוסט שפרסמת, על אי מוכנותו של פיקוד העורף למלחמה. 

כמי שמוקיר את פעילותך כנציב הקבילות ואת נאמנותך לאמת, אשמח להוסיף פרטים והיבטים נוספים אם יעניין אותך. מכיוון שתחום העיסוק שלי הוא בעולם החירום והעורף ארצה (לפחות בשלב זה) לשמור על זהותי; כיוון שאני יודע ש"פגיעתם (של המערכות המבוקרות) רעה". אני מצרף לך קטעים ממאמר שפורסם ״בישראל דיפנס״ בינואר 2020, העוסק בהזהרותיו של גורם בכיר לגבי הפגיעה האנושה בעורף כתוצאה מהחלטות במשרד הביטחון הנוגדות את ההיגיון והחוק. 

על פי הכתבה, "מנכ"ל משרד הביטחון הנוכחי, אלוף (מיל') אודי אדם, הוציא לפועל את תכניתו, לסגור את ששת מחוזות הרשות הלאומית בחירום (רח"ל) ולהעביר את האחריות עליהם לפיקוד העורף. זאת, על פי המלצות ועדת מזרחי שהמליצה לכנס את גורם ההפעלה ובניין הכוח בתחום העורף לגורם אחד" (רוחקס דומבה, 2020).

הכתבה מזכירה כי: רח"ל הוקמה בגלל מחדלי מלחמת לבנון השנייה בעורף הישראלי, כאשר יישובים לא הצליחו לספק לתושבים שלהם שירותים חיוניים. כעת, משרד הביטחון סוגר את רח"ל הלכה למעשה ומשאיר אותה כ"גוף ייעוץ" ללא שיניים. האם אנו צפויים לאותם מחדלים במלחמה הבאה? (רוחקס דומבה, 2020).

...

מועדים לשמחה.".

[לכתבה המלאה של עמי רוחקס דומבה בישראל דיפנס, לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *