אסא כשר: הערות על פסק הדין של בג"ץ בדבר מועמדות ח"כ נתניהו לראשות הממשלה

[בתמונה: נוכח תמונה כזו של ערכי המדינה מתברר לאזרח הגון והגיוני שמדינת ישראל אינה מדינה יהודית כראוי ואינה דמוקרטית כראוי. במצב כזה, אזרח הגון והגיוני ירגיש זר בתוך מדינתו, כמו גולה בתוך מולדתו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pawel86 לאתר Pixabay]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל. כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

*  *  *

לאחרונה, הופיעה בחיי הבנה חדשה של ערכיה של מדינת ישראל, כפי שהם מתבטאים בחוקי היסוד, בחוק ובפסקי הדין:

1. לפי ערכיה של מדינת ישראל אדם המעוניין להיות מועמד לתפקיד ראש הממשלה פטור משיקולים אתיים ומוסריים בדבר התאמתו לתפקיד, גם אם המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה מצאו לנכון להעמיד אותו לדין בעבירות חמורות של פגיעה בטוהר המידות. הוא פטור מן השיקולים האתיים והמוסריים גם אם העמדתו לדין מערערת מאוד את ההצדקה לתת אמון בהתנהלותו במסגרת התפקיד.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

2. לפי ערכיה של מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית, חברי הכנסת, בבואם לתמוך במועמדות של אחד מהם לתפקיד ראש הממשלה, פטורים משיקולים אתיים ומוסריים בדבר התאמתו לתפקיד, גם אם הוא עומד לדין על עבירות חמורות. הם מרבים להטיל חובות על המוני האזרחים, אבל פוטרים את עצמם משיקולים של צדק, הגינות וטוהר המידות.

3. לפי ערכיה של המדינה, יש אפשרות משפטית שמשפחת כתות של נאמנות ללא תנאי, למנהיג פוליטי או למנהיגים רבניים, תשלח לכנסת נציגים שישליטו על אזרחי המדינה שלטון מושחת שירמוס את עקרונות האתיקה והמוסר, שלטון שאין שמץ של הצדקה לתת בו אמון, בכל רחבי ההתנהלות שלו. אם ביום מן הימים ימצא בית משפט, בפסק דין סופי, שבנימין נתניהו אשם בעבירות שיוחסו לו, יתברר לעיני כל ששנות דור חיינו בשליטת כנופיה מושחתת, שבעולמה החוקים הם תפאורות, המדיניות היא קלפי משחק וההתנהלות היא דורסנית, אנוכית ולא מרוסנת. האתיקה והמוסר סולדים ממצב כזה, הדין והרוב מאפשרים אותו.

נוכח תמונה כזו של ערכי המדינה מתברר לאזרח הגון והגיוני שמדינת ישראל אינה מדינה יהודית כראוי ואינה דמוקרטית כראוי. במצב כזה, אזרח הגון והגיוני ירגיש זר בתוך מדינתו, כמו גולה בתוך מולדתו.

One thought on “אסא כשר: הערות על פסק הדין של בג"ץ בדבר מועמדות ח"כ נתניהו לראשות הממשלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *