אלעד רזניק: תופעת ההשתדלות עבור קצינים בכירים…

[התמונה מתוך אוסף התמונות של הצלם שי פינס: "פארק הירקון לפני הסגר". כל הזכויות שמורות]

[לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

נגדיר שַׁדְלָנוּת או לוביזם (Lobbying) בארגונים צבאיים כפעילות שמטרתה להשפיע על מקבלי ההחלטות, ולגרום להם לקדם קצין זה או אחר. כיוון ש'אין ארוחות חינם', רבים מהשתדלנים אינם עושים זאת לשם שמים; ויש מאחורי מעשיהם מטרות חבויות; ולפעמים, יש להם גם אג'נדה...

גם קצין בכיר במציאות חיינו איננו באמת בכיר בלי שובל ארוך מדי של לוביסטים... כתבים צבאיים - מעצם תלותם בגורמים צבאיים - הם מועמדים קלסיים לחטוא בכך. רק שלטעמי, קצינים שמטפחים לוביסטים אינם צריכים להיות חלק מחבורת הפיקוד הבכיר של הצבא.

לאחרונה מתנהל מסע לוביסטי לקידומו של תא"ל רפי מילוא המשמש כמפקד פו"מ. מילוא בתפקידו הקודם שימש כמפקד אוגדה 91.

חטא המנהרה

ברביעי לדצמבר 2018 יצא צה"ל למבצע 'מגן צפוני'. כמה זמן לאחר מכן, בשנת 2019 - לאחר פרסום תקשורתי על המבצע; כשברור לחיזבאללה מה קורה בשטח, החליט האוגדונר מילוא, שהוא צריך לחוות את מנהרות החיזבאללה מקרוב.

האוגדונר מילוא נכנס עם החפ"ק שלו ועם אחד ממפקדי החטיבות לביקור במנהרה היותר גדולה של חיזבאללה; שמובילה בערך מרמייה לזרעית. כשמילוא נכנס למנהרה הקצה הלבנוני של המנהרה היה אטום. איש לא דווח על הכניסה. האוגדונר לא דווח לאף אחד ולא ביקש אישור מאף אחד להרפתקה הלילית שלו . למה? מהתקשורת אנחנו למדים, שהוא סבר שאף אחד לא יאשר לו ביקור במנהרת החיזבאללה בצדה הלבנוני. מיותר לומר, שאם מילוא וקציניו היה נהרגים; או אם היו נחטפים, ישראל הייתה מוצאת את עצמה בסבב נוסף בלבנון.

כשהרמטכ"ל (שאין לי עליו הרבה מילים טובות) שומע על זה, הוא מחליט על עיכובו של מילוא בדרגה ועל השארתו בתפקיד הבא, שאליו הוא כבר מסוכם להיכנס שנה נוספת. האמת? די בצדק. ואז מתחיל המסע התקשורתי:

[לכתבה המלאה של יוסי יהושע ב- ynet, לחצו כאן]

עוברת קצת פחות משנה מהפרסום של יהושע בידיעות וכובדה של ההחלטה של הרמטכ"ל כוכבי נוחת על כתפיו של מילוא והוא מבקש לסיים את תפקידו.

ואז, התחילו סיפורים על "סערה בצמרת צה"ל". זאת כיוון ששומו שמיים, התא"לים אליעזר טולדנו ויניב עשור יקבלו תפקיד אלוף לפני מילוא ומילוא יהיה בן 51 כשיהפוך לאלוף... 

[לכתבה המלאה של יוסי יהושע ב- ynet, לחצו כאן]

לאחר הכתבות מגיע זמן הראיונות. הנה ראיון אחד אצל בן כספית ויינון מגל ופחות או יותר אומר שקץ העולם יגיע אם לא ימונה מילוא לאלוף עכשיו:

[לראיון המוקלט לחצו כאן]אז כדאי להזכיר לכולנו...

ראשית, צה"ל יותר גדול מזהותו של קצין בכיר זה או אחר; וימשיך להתקיים ולתפקד בכבוד.

שנית, קשה לראות כתבים צבאיים - שאמורים ל-כ-א-ו-ר-ה לסקר באובייקטיביות - שרואים את הבחישה בפוליטיקה הארגונית הפנימית הזו של קידומים ולובינג כחלק חשוב מעבודתם העיתונאית.

[לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *