משטרה במיטבה!

[מקור התמונה: פייסבוק]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הדוברות המשטרתית, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

המאמר בסרטון וידאו מצורף בסוף.

*  *  *

"אנא, צווה על השמש לשקוע"...

בימים הללו אפשר להתפעל ממשטרת ישראל. גם מההקרבה של שוטרי השטח וגם מאיכות קבלת ההחלטות בראש הפירמידה.

אחת הדוגמאות לכך היא ההתנהגות המבצעית והתקשורתית השקולה והאחראית של המשטרה בסוגיית החרדים הבדלנים, המתעקשים לתפקד כרגיל בימי קורונה, במצוות מנהיגיהם.

הרעשים הבלתי פוסקים של גורמים אינטרסנטים בתקשורת - הדוחקים במשטרה להפעיל נגדם אלימות מזכירים לי את חכמתו של המלך  בפרק 10 של הספר "הנסיך הקטן", לאנטואן דה סנט-אכזופרי:

"... והכוכבים נשמעים לציווּייך?" "וודאי." אמר המלך, " הם מצייתים לי מיד. אינני מתיר התרופפות במשמעת."

[להרחבת המושג, 'קבלת החלטות', לחצו כאן]

[בתמונה: "צווה על השמש לשקוע... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Lemouw לאתר Pixabay]

עוצמה כזו מילאה את הנסיך השתאות. אילו היה הוא בעל סמכות שכזאת, היה יכול לִצפות בשקיעה לא ארבעים וארבע פעמים ביום, אלא שבעים ושתיים, או מאה, או מאתיים פעמים ביום אחד, בלי להעתיק כלל את כיסאו.

ובגלל שנזכר בפלנטה הקטנה שלו אשר נטש, הרגיש עצוב, ואזר אומץ לבקש דבר מה מהמלך:

"הייתי רוצה לראות את השקיעה...אנא...צווה על השמש לשקוע..."

"אילו הייתי מצווה על גנרל לעופף מפרח לפרח כמו פרפר, או לכתוב טרגדיה, או להפוך לציפור ימית, והגנרל היה ממרה את פי, במי מאיתנו האשמה?" שאל המלך, "בגנרל, או בי עצמי?"

"בך", ענה הנסיך הקטן נחרצות.

"מדויק. יש לדרוש מכל אחד רק דברים שביכולתו לבצע.", המשיך המלך, "סמכות טמונה קודם כל בהגיון. אילו הייתי מצווה על אנשים להשליך עצמם למי הים, הם יתמרדו נגדי. יש בכוחי לתבוע צייתנות משום שפקודותיי מתקבלות על הדעת!" (הנסיך הקטן, פרק 10).

מילים כדרבנות! הקבוצות החרדיות המתבדלות אינן מאפיינות את הציבור החרדי בכללותו. הן כתות לכל דבר ועניין הנשמעות במשמעת עיוורת לראשיהן; ואלה נחושים לא לזרום עם כולם; וששים לכל ניסיון להכניעם בכוח. אלימות מיותרת, פציעות של שוטרים ומפגינים ועוד הידבקויות כתוצאה מחיכוך ברמה גבוהה לא יועילו. 

נכון. לכולנו ייגרם נזק מהתנהגותם (שימו לב, אגב, שהמסיתים בתקשורת כמעט ואינם מדברים כנגד קבוצות ערביות שאינן נשמעות להנחיות...). אבל, חוץ מאלימות, מכתבות בתקשורת, מארס ברשתות החברתיות  ומעוד הידבקויות של שוטרים (שירדו ממצבת הגורמים המבצעיים שדרושים לנו כל כך להמשך), לא ישתנה דבר. עד שהמנהיגים לא יורו לאנשיהם להיכנס לבתים זה לא יגמר.

[להרחבת המושג: 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'כת', לחצו כאן]

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

והם יעשו זאת. זה רק עניין של זמן. המצב בבני ברק רע. מאה שערים בדרך... אחד השלבים הבאים יהיה, בסופו של דבר, בידוד של אזורים נגועים. זו תהיה הדרך היחידה הפתוחה בפנינו להתגונן מפניהם. מלהרביץ להם ולהעמיס עומס מיותר על בתי המעצר ובתי המשפט, לא נרוויח מאומה.

התבונה המשטרתית (למעט חריגים קטנים שתמיד יהיו) בולטת גם בדוברות המשטרתית. נאמן למדיניות הדוברות המוצלחת מאוד שלו, מקפיד המפכ"ל מוטי כהן (כן. בניגוד ללהג התקשורתי, אין וואקום בארגונים צבאיים, והוא מפכ"ל לכל דבר ועניין) לשלוח, בדרך כלל, אל המצלמות קציני שטח צעירים, רהוטים ומעוררי סימפטיה ולא ניצבים כבדים ועילגים, המסתבכים בדבריהם, ונותנים חומר בערה לאחרים למנף זאת.

עד לאחרונה גרסנו שהמשטרה מצוינת בכל תחום שאיננו תחום משטרתי וגרועה בכל היתר. תענוג לראות משטרה שרוכשת אמון ציבורי בשניים מתחומי הליבה שלה הבעייתיים ביותר שלה: סדר ציבורי ודוברות!

[לקובץ המאמרים על הדוברות המשטרתית, לחצו כאן]

המאמר בסרטון וידאו

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הדוברות המשטרתית, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *