פנחס יחזקאלי: זה יהודה ושומרון, טמבל!

[זה יהודה ושומרון, טמבל! התמונה היא צילום מסך]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בעקבות הישגו האישי המרשים של בנימין נתניהו בבחירות האחרונות, מדגישים חסידיו את התגייסות מצביעיו לתמוך בו נגד מערכת אכיפת החוק.

אבל, האמת - מן הסתם - מורכבת הרבה יותר. רבים ממצביעיו סולדים מגינוני המלכות שלו ומהדרך הבוטה שבה הוא מתנהל בזירה הפוליטית. אבל הם סולדים עוד יותר מהימורי מדיניות; ומבינים שהוא הדמות הפוליטית היחידה שיכולה להבטיח את האינטרסים הישראליים ביהודה ושומרון.

זה לא קשור לפוליטיקה, ולא לערכים. המצביעים הללו הבינו, שפני המלחמה השתנו, וסיכונים שנכון היה ליטול בתחילת שנות ה-90 של המאה שעברה, הם בבחינת מעשה התאבדות היום.

בעשורים האחרונים משהו השתנה אצל אויבנו הערבים והאיראנים: הם חדלו לנסות לאמץ פרדיגמות לחימה זרות; והחלו להילחם באופן שמשתלב עם אופיים ויכולותיהם; ותוך ניצול חכם של נקודות התורפה המערביות - בעיקר, הרתיעה מנפגעים וממעשי אכזריות קשים. בנוסף, הם מצאו את כלי הנשק שאפשר להם להגיע לאיזון אסטרטגי עם הצבא הטכנולוגי ביותר במזרח התיכון.

[להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'הימור מדיניות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'פרדיגמה', לחצו כאן]

[בתמונה: הערבים מצאו את הדרך להגיע לאיזון אסטרטגי עם הצבא הטכנולוגי ביותר במזרח התיכון; וההרס הזה - שמאפיין את הלחימה החדשה הזו נמצא ממש ליד גבולנו... התמונה מתוך התקשורת הערבית. שם הצלם אינו מוזכר]

השיטה שלהם - בכל המזרח התיכון - עובדת כך:

  • הישענות על נשק תלול מסלול הממוקם בתוך אוכלוסיה אזרחית ומפוזר דיו באופן שלא ניתן לשתקו;
  • שימוש בטילים ובנשק רקטי על מנת לנטרל שימוש בטנקים ובנגמ"שים;
  • שימוש בתווך התת קרקעי (מנהרות) הן לתקיפה, הן להגנה והן לשליטה;
  • בניה צפופה עד קרוב מאוד לגבול, כדי לאפשר את הרחקת הנשק הרקטי והמנהרות מעיני צבא עוין, ויצירת מרחבי הריגה לצבא פולש ולכלים כבדים שלו;
  • השקעה בכוחות קומנדו והרג שאמורים לכבוש ישובים יהודיים, ולבצע בהם הרג בנוסח סורי-עיראקי;
  • טרנספר והבאת אוכלוסיה אוהדת חדשה על מנת לשנות את המציאות (במקרה שלנו, חיקוי בניין האומה היהודית והבאת מליוי פליטים פלסטינים מסוריה לשנות את המציאות ביהודה ושומרון).
  • יצירת מהומה תקשורתית ושימוש חכם בתמיכה הבינלאומית, הן בעת שגרה; ובוודאי במקרה מלחמה;
  • התעללות אקולוגית ביושבים במישור החוף כמנוף לחץ.

[בתמונה: אם הגיעו לפנטגון (בפיגועי ה- 9/11) לא יגיעו למישור החוף?... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי WikiImages לאתר Pixabay]

אנשים רואים ומבינים:

  • כיצד בעזרת שיטת הלחימה הזו משטה בנו האויב העזתי וסוחט אותנו עד דק; הם רואים את ההכנות של חיזבאללה בצפון; ושל האיראנים בכל רחבי המזרח התיכון.
  • כי שלום אמת לא יהיה, כי מוסלמים אינם כורתים בריתות אמת עם "ני קופים וחזירים"...
  • כי הם אינם מעוניינים ביצירת עזה חדשה במרכז הארץ, ואינם מעוניינים שכביש 6 ייסגר כל תקופת מתיחות מחשש לירי טילים, נוסח המתרחש היום בכבישי הדרום...
  • כי הם אינם מעוניינים המוני פליטים פלסטינים חדשים ביהודה ושומרון.
  • שלטוב ולרע - בין אם תהיה מדינה פלסטינית ובין אם לאו - הגבול האסטרטגי הישראלי הוא נהר הירדן ואין מנוס משליטה על שני גושי הרכסים האורכיים השולטים ביהודה שומרון, הן על הירדן והן על מישור החוף.

[למאמרו של האלוף במיל' גרשון הכהן: 'גבולות אסטרטגיים, גבולות משפטיים והפער ביניהם', לחצו כאן]

[בתמונה: מי יכול להרשות לעצמו ירי טילים על הנוסעים בכביש 6?... התמונה באדיבות חברת כביש 6. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

  • שבמלחמה החדשה אוכלוסיה אזרחית (במקרה שלנו, מה שמכונה "התנחלויות") היא נשק צבאי (ראו את השימוש שעושה הצבא הרוסי באוכלוסיה המקומית האוהדת בחבל קרים, באבחזיה ובאסטוניה; ואת הטרנספר שעושים הסורים והרוסים לאוכלוסיות עוינות, בין היתר מהסיבות הללו).
  • שצה"ל - מעשה ניסים ממש - מחזיק ביהודה ושומרון בעזרת פחות מעשרת אלפים חייל; בעוד כל פעולה בעזה מחייבת הפעלת שלוש אוגדות, החלטת ממשלה, עדכון האמריקנים וכדומה; וגובה מחירי עתק בירי רקטות כתגובה. הם גם מבינים שהחגיגה הזו תיגמר ביום שטיל הלאו הראשון יגיע לשם, ויירה על ג'יפ ישראלי...
  • שהם לא רוצים לחשוב אפילו מה תעשה מדינה פלסטינית עצמאית כשישראל תמצא עצמה נלחמת באיראן...
  • ושצריך לומר עם היד על הלב, שבמציאות כזו כבר לא ניתן להגן על מישור החוף באמת, כשהאויב ממוקם 10 ק"מ מנתניה!

כל עוד לא ירד האסימון בתחומים הללו בצד השמאלי של המפה, יתקיים תמיד גוש מוצק שיעמוד בפרץ נגד הימורי מדיניות...

[בתמונה: עידן המלחמות לא תם. הוא רק מתחיל... והערבים מכוונים במלחמה הבאה ל'עקב האכילס' של החברה הישראלית: הנפגעים. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ArtsyBee לאתר Pixabay]

אז מה יהיה עם מדינה רב לאומית?

מדינה רב לאומית זו בעיה. נכון, חשוב לנו לחיות במדינה יהודית. אבל חייבים להבין - ולא מסיבות של אמונה פוליטית - שהפרדיגמה של שתי מדינות לשני עמים אינה רלוונטית יותר. היא הייתה יכולה להצליח בתקופת הסכמי אוסלו, אבל עשינו הסכם רע עם הזקנים המושחתים בתוניס במקום עם מנהיגי האינתיפאדה, ניהלנו את העשור הראשון שאחרי ההסכם רע, ועכשיו - אבוד, לפחות לעשרות השנים הבאות!

אז קודם כל הישרדות בסיסית. ואחר כך, יש זמן לחשוב על פתרונות יצירתיים, איך חיים באזור שישראל אינה יכולה להרפות את השליטה הביטחונית בו. אם מבינים, בלי קשר לפוליטיקה, שאין אופציה פלסטינית ביהודה ושומרון, אז צריך לשבת ולשבור את הראש מה כן.

אנחנו אולי העם היצירתי בעולם. אבל, כשמקובעים בפרדיגמות שעבר זמנן, לא חושבים. זה הזמן לחשוב!

מקורות והעשרה

5 thoughts on “פנחס יחזקאלי: זה יהודה ושומרון, טמבל!

  1. ואת כל זה נכבדי, אתה מאמין שהבינו בשדרות, בנתיבות, בבית שאן, בנהריה, בבני ברק, בפתח תקווה, בבת ים וערים חלשות אחרות, ובגלל זה רצו להצביע לביבי? כי רק הוא יכול להם? הוא ואפסו עוד? אף צוות ליכוד אחר (כן, צוות, לא דיקטטור) , אף צוות כחול לבן, אף צוות מאוחד?. רק לו ובילתו עוד יש את היכולת.
    יחי המלך המשיח, יחי הדוצ'ה. יחי לממליכים.

    • אחת התופעות המוכרות בסוציולוגיה היא שמעמדות נמוכים ופריפריאליים שונאים סיכון. להם אין דרכונים זרים ולא כסף קשרים ואלטרנטיבות. בדיוק את זה הם הבינו…

      • שלום
        ממש לא מסכים איתך. העניין המרכזי שבולט בבחירות האחרונות זו העובדה שהערבים לא מוכנים לבוא לקראתנו בשום נושא. המעמדות הנמוכים כפי שקראת להם ולא רק הם , מבינים את זה בצורה הפשטנית ביותר הם גם חיים את הנושא מקרוב . הם מופצצים ונושאים את הנטל באופן הכי מוחשי. לעומת זאת המעמדות האחרים נמצאים במקומות ה״רחוקים״ מהחזית דבר המאפשר להם “לחשוב” אחרת. מה שברור לכל בר דעת הוא שהערבים בכללותם עדיין חושבים שישראל היא מדינה לחיצה, ראה החלטות הכינוס הליגה הערבית האחרונה בעקבות תוכנית המאה של הנשיא טראמפ. לצערי עומד בראש המדינה אדם מוכשר ביותר כמדינאי אבל מלא בבעיות אישיות מבית שככל שכהונתו מתארכת מתגלה יותר ויותר כבעייתי מבחינה אישית ומוסרית. אבל הוא בצד של אלו שחושבים באופן ״פטריוטי״ ולכן הוא נבחר פעם אחר פעם . מה גם שהאלטרנטיבה היא לא מוצלחת במיוחד: 3 רמטכלים לשעבר ומנחה טלויזיה שמגיע מהמעמדות הגבוהים והם אינם מצליחים ליצור חיבור כשלהו למעמדות נמוכים שהזכרת קודם. והתוצאה משתקפת בבחירות.

  2. דווקא הארוע האחור וזה שלפניו הוכיח שזה לא משנה
    עובדה טיל מעזה הגיע לשרון
    בהעדר פתרון אסטרטגי
    עם או בלי הגבעות לא יהיה שינוי

  3. 10,000 נרצחים ?

    זה באמת יקרה אם התגובה תהיה רפויה.

    תגובה שעיקרה השמדה מהירה בכלי הנשק המתאימים של אזורים שלמים תעשה עבודה נהדרת ותפחית ב-95% את כמות הנפגעים.

    אין יותר תגובות נקודתיות . כאלה באמת יגרמו לנרצחים רבים.

    חד וחלק . הפצצה בכלי נשק שפוגעים בזמן כמעט " 0 " ומשמידים הכל !!! אין יותר זמן לניסויים כאלה ואחרים.

    השמדה בזמן " 0 " !!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *