אבי ברוכמן: "השוטר הנוקם" מהמחוז הצפוני ימונה למנכ"ל עיריית עכו?

[בתמונה: העיר עכו. מנכ"ל העירייה החדש הוא מנהיג 'השוטרים הנוקמים'... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לאוסף המאמרים על 'השוטרים הנוקמים' ומשטרה בוגדנית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 9 במרץ 2021

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

רפ"ק יניב אשור שוטר המחוז הצפוני לשעבר, הורשע  ונדון למאסר בפועל בפרשת "השוטרים הנוקמים", מונה לשמש כמנכ"ל עיריית עכו (סיריוטי, 2020)

הפרשה התרחשה בשנת 2006, כאשר 5 שוטרים מהמחוז הצפוני , על פי הרשעתם בדין פלילי, הניחו מטעני נפץ בביתו וברכבו של העבריין מיכאל מור שהוגדר כראש ארגון פשע בצפון ובסיסו בנהריה. זאת, בתגובה למספר איומים וזריקת רימונים לבתיהם של שוטרים. השוטרים נעצרו בפרשה לאחר ששוטר אחר הפליל את חבריו והפך להיות עד מדינה.

הפרשה גרמה לסערה ציבורית, כמו גם לסערה בתוך המשטרה. אמר דודי כהן מפכ"ל המשטרה דאז: "אני רואה בחומרה רבה אירוע מסוג זה. השוטרים פעלו בניגוד מוחלט לתפקידם, לנורמות ההתנהגות ולכל מה ששוטר חונך עליו. מדובר בהתארגנות עצמית של שוטרים ולא מעבר לכך ואני בטוח שימוצה עמם הדין והם לא ישרתו במשטרה. אני משרת 30 שנה במשטרה. מעולם לא נתקלתי בשוטרים שבכזו בוטות נטלו את החוק לידים".

[להרחבה בנושא 'התארגנות עצמית', לחצו כאן]

[למאמר המלא של דניאל סיריוטי ב'ישראל היום', לחצו כאן]

באוקטובר 2008 נגזר דינם של השוטרים לשנת מאסר בפועל ושנה נוספת על תנאי. שופטי המחוזי בחיפה היו חלוקים בדעתם, אב בית הדין השופט יוסף אלרון טען כי יש צורך להכביד ולגזור על הארבעה שלוש שנים בפועל. (ראב"ד,2009). בית משפט העליון דחה את ערעורם וארבעת השוטרים ריצו את עונשם בכלא. בקשת חנינה למחיקת הרישום הפלילי נענתה בשלילה ע"י נשיא המדינה.

בחודש יולי 2018 פרסמנו מאמר תחת הכותרת "כן: גם שוטרים נכנסים לכלא!" (ברוכמן, 2018). המאמר מבוסס על מחקר איכותני של החוברת החודשית שמפרסם מדי חודש עו"ד פיני פישלר "משטרת לואי דה פינס" (ראו תמונה משמאל). לצערנו מצאנו 63 מקרים של אנשי משטרה (השמות במאמר) וביניהם גם "השוטרים הנוקמים", שהורשעו בדין פלילי וקיבלו עונשי מאסר בפועל.

[בתמונה משמאל: עו"ד פנחס (פיני) פישלר. מתעד את כל כשלי המשטרה לאורך שנים... מקור התמונה: פייסבוק]

על מנת להתקבל לעבודה בתפקידים רבים הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי נדרש המועמד להציג תעודת יושר ממשטרת ישראל. אדם בעל רישום פלילי ושריצה עונש מאסר בפועל כמובן שלא יקבל אישור שכזה.

משיחות שקיימתי עם חברי קצינים בגמלאות במחוז הצפוני, שמכירים אישית את יניב אשור, למדתי שמדובר באדם אהוב ואהוד על חבריו וסביבתו; וכנראה גם מעורך על ידי מעסיקיו בעיריית עכו שם הוא מועסק במשך כעשור שנים. הכיצד התקבל לעבודה עם רישום פלילי ללא תעודת יושר?

יחד עם זאת נשאלת השאלה, הערכית ומוסרית, האם אדם שלא יכול לקבל רישיון לנהוג במונית ציבורית , לצורך הדוגמה יכול לשמש כמנכ"ל רשות מקומית.

זאת ועוד כאשר השר הממונה על הרשויות המקומיות, שר הפנים אריה דרעי, הוא בעצמו עבריין מורשע ואסיר משוחרר עם רישום פלילי.

[למאמרו של ד"ר אבי ברוכמן: 'כן, גם שוטרים נכנסים לכלא!', לחצו כאן]

בנוסף, נשאלת השאלה בהיבט הקרימינולוגי לגבי תהליך השיקום. אדם שעבר עבירה פלילית, הורשע, נשפט למאסר, שילם את חובו לחברה, האם לא מגיע לו להשתלב בעבודה מכובדת בהתאם לכישוריו?

הדילמה אינה פשוטה, נשמח לקבל את הערותיכם והארותיכם כמו גם את דעתכם האישית: האם נכון עשתה עיריית עכו במינוי של יניב אשור שנושא על מצחו סטיגמה שלילית כה קשה, לתפקיד מנכ"ל העיר?

[לאוסף המאמרים על 'השוטרים הנוקמים' ומשטרה בוגדנית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “אבי ברוכמן: "השוטר הנוקם" מהמחוז הצפוני ימונה למנכ"ל עיריית עכו?

  1. צריך להעריך אותם על כך שלא ניכנעו לפחד שכלל את כל השוטרים באותו איזור אין מקום לישפוט אותם לידיעה כללית אין שוטר שעובד כלומר ממלא את תפקידו כראוי שלא קיבל איומים על חייו ועל מישפחתו ואים הוא לא הגיב כראוי אכן מיתגשם האיום כי כך עובד עולם הפשע לכן אל לשוטר לפחד לעבוד ביושר וכבוד גם אים ישפט על כך הפיצוי שלו יהיה משוב מהאזרחים שיעריכו את עבודתו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *