אבי ברוכמן: כן, גם שוטרים נכנסים לכלא!

[בתמונה: שוטרים-אסירים... בממוצע, כל חודשיים נכנס שוטר לכלא! התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay][בתמונה: שוטרים-אסירים... בממוצע, כל חודשיים נכנס שוטר לכלא! התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

64 שוטרים מצאו את דרכם לבתי הכלא בעשור האחרון... יותר מ- 6 שוטרים לשנה... בממוצע, פעם בחודשיים נכנס שוטר לכלא במדינת ישראל!

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'השוטרים הנוקמים' ומשטרה בוגדנית, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 17 ביולי 2022

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

הפרשה התורנית: לאחר שהורשע בביצוע מעשים מגונים בשוטרת חובה בת 18 ביחידה בעת ששירת בה, בית משפט השלום בכפר סבא גזר על מפקד בכיר לשעבר ביחידת מסתערבים של משמר הגבול, שנה וארבעה חודשי מאסר, מאסר על תנאי ופיצוי למתלוננת. על פי הכרעת הדין, הוא "נישק אותה, ליטף אותה מעל בגדיה בכל חלקי גופה ובאיבר מינה"... כשיכנס לכלא, יפגוש שם את ניצב בדימוס ניסו שחםשהורשע בעבירות מין כנגד שוטרות בארגון, ונשפט ל 10 חודשי מאסר. שמורה לו זכות ראשונים בהיסטוריה של משטרת ישראל, של ניצב שנשפט על עבירות בעת שירותו והוכנס לכלא... אביעד גליקמן ברשת 13: מאסר למפקד במג"ב ששכנע שוטרת שהם זוג בפעילות - ותקף מינית הפרשה שמטלטלת את מג"ב: לאחר שהורשע בביצוע מעשים מגונים בשוטרת בת 18 ביחידה בעת ששירת בה, בית משפט השלום בכפר סבא גזר על מפקד בכיר לשעבר ביחידת מסתערבים של משמר הגבול, שנה וארבעה חודשי מאסר, מאסר על תנאי ופיצוי למתלוננת. "נישק אותה, ליטף אותה מעל בגדיה בכל חלקי גופה ובאיבר מינה"

[למאמר המלא של אביעד גליקמן ברשת 13, חצו כאן]

ל'אכסניה' של שרות בתי הסוהר הגיעו לרצות את עונשם עובדי ציבור רמי דרג:

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה בעבירות פליליות שנעשות על ידי עובדי ציבור. מרביתם, עוסקות בשחיתות, שוחד, טובות הנאה והפרת אמונים. חקירות מאומצות של המשטרה מביאות לכתבי אישום, שבעטיין, חלק קטן - אך חשוב - מהעבריינים נשפטים, מורשעים ונדונים לעונשי מאסר בפועל:

  • הנשיא קצב (מקרה חריג של עבריין מין);
  • ראש הממשלה אולמרט;
  • שרים: דרעי, הירשזון, בניזרי;
  • ראשי ערים, כמו סדן, לחיאני, בר ועוד...
  • גם למערכת המשפט נציג בקבוצה הלא מכבדת זאת, השופט לשעבר דן כהן הורשע ונדון לעונש מאסר.

בבג"ץ המפורסם, 7074/73 היועץ נ' סויסה, כותב אהרון ברק, אז כתוארו המשנה לנשיא: "......השוטר הוא עובד ציבור, (במובן הרחב של המילה). ככל עובד ציבור אחר, אף הוא נאמן לציבור...". אכן כן. שוטרים בהגדרה הינם עובדי ציבור!

[בכרזה: השוטר כנאמן ציבור... תמונתו של השופט אהרן ברק, נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Jonathan Klinger קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: השוטר כנאמן ציבור... תמונתו של השופט אהרן ברק, נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Jonathan Klinger קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0. הכרזה: ייצור ידע]

סטייה משטרתית ושחיתות משטרתית

מתוך המחקר, הספרות והתקשורת אנו למדים על תופעות של סטייה ושחיתות משטרתית במשטרות מערביות רבות. הסטייה המשטרתית (Police Deviance) והשחיתות המשטרתית (Police Corruption) אכן קיימות; ומדי תקופה, צצה ומתפרסמת פרשיה חדשה. תופעות אלו קשורות קשר הדוק ל'תרבות המשטרתית' נושא מרתק שדנו בו במאמרים קודמים.

במשטרות בארצות הברית, תופעות אלו היו שכיחות מאד בתקופות מסוימות. חוקרים בתחום של מדעי המשטרה , כמו גם סטודנטים לקרימינולוגיה מכירים את שתי הפרשיות המפורסמות:

  • הפרשיה הראשונה מוכרת באמצעות הסרט "סרפיקו", שוטר ממשטרת ניו יורק שסיפר על משטרה שנגועה בשחיתות רבה. "ועדת קנאפ" שמונתה ב- 1971 שמונתה לבדוק את הפרשיה, מצאה שוטרים רבים כולל קצינים שקיבלו שוחד מעבריינים בתחומי ההימורים והסמים, כמו גם שוטרים ששילמו שוחד בתוך המשטרה על מנת להתקדם. הועדה טבעה את המונחים "אוכלי הבשר" ו"אוכלי העשב" בהקשר לשוטרים המושחתים. שוטרים רבים וקצינים בעיקר זוטרים הועמדו לדין ונשפטו למאסר (גימשי,2007):

הפרשיה הראשונה מוכרת באמצעות הסרט "סרפיקו", שוטר ממשטרת ניו יורק שסיפר על משטרה שנגועה בשחיתות רבה. "ועדת קנאפ" שמונתה ב- 1971 שמונתה לבדוק את הפרשיה, מצאה שוטרים רבים כולל קצינים שקיבלו שוחד מעבריינים בתחומי ההימורים והסמים, כמו גם שוטרים ששילמו שוחד בתוך המשטרה על מנת להתקדם. הועדה טבעה את המונחים "אוכלי הבשר" ו"אוכלי העשב" בהקשר לשוטרים המושחתים. שוטרים רבים וקצינים בעיקר זוטרים הועמדו לדין ונשפטו למאסר (גימשי,2007):

  • הפרשיה השנייה 'התפוצצה' בשנת 1993, כאשר נעצר שוטר צעיר בשם מייקל דאוד שהפיץ כמויות מסחריות של סמים, הפעיל במשך שנים צוות של שוטרים בעבירות פליליות חמורות, הימורים, סחיטה ודמי חסות כולל רצח. בעסקת טיעון, הוא שיתף פעולה עם חוקריו ונדון ל 12 שנות מאסר (יחזקאלי, 2004).

עבירות פליליות של שוטרי משטרת ישראל

[מקור תמונתו של עו"ד פנחס פישלר: פרטי]

למיטב ידיעתי, לא נעשה עד היום מחקר שכזה שממפה וממקד את הבעיה של תופעות פליליות, בהם מעורבים אנשי משטרה בישראל.

לצורך הכנת מאמר זה, בדקתי מתוך כלל האירועים שבהם הורשעו אנשי משטרה בעשור האחרון, כמה ובאלו מקרים הורשעו שוטרים, וקיבלו את העונש החמור: מאסר בפועל. 

עמיתנו המלומד עו"ד פיני פישלר (ראה תמונה משמאל) מפרסם מזה 14 שנה, מדי חודש בחודשו את דו"ח "משטרת לואי דה פינס". דו"ח זה שאינו מחמיא בלשון המעטה למשטרת ישראל מתעד את כלל האירועים שהתפרסמו בתקשורת הכתובה והאלקטרונית, כמו גם פסקי דין של מערכת המשפט, מאמרים, מחקרים ופרסומים רשמיים בנושא, נתונים סטטיסטיים ועוד, במהלך כל חודש.

[מקור תמונתו של עו"ד פנחס פישלר משמאל: פרטי]

[לדף הפייסבוק, משטרת לואי דה פינס, לחצו כאן]

לצורך הבדיקה, נעזרתי בדו"ח שמפרסם עו"ד פישלר , כלומר, מחקר איכותני הנעזר בניתוח תוכן. 

ממצאים: עונש מאסר לשוטרי משטרת ישראל בעשור האחרון

את ממצאי המחקר חילקתי על פי קטגוריות של סוגי העבירה. כלומר, על איזה עבירות נשפטו, הורשעו וקיבלו עונשי מאסר אנשי המשטרה. זאת , על מנת להבין טוב יותר את הבעיה ולמקדה.

שוטרים שנשלחו למאסר בעשור האחרון: ריכוז הממצאים

מס' סוג העבירה כמות המקרים
1 עבירות מין 18
2 שוחד ומרמה 21
3 גניבה ושוד 14
4 אלימות, תקיפה, גרימת מוות ואחר 11
5 סה"כ 63
6 ממוצע שנתי 6.3

ועתה הפירוט... ואלה שמות:

עבירות מין - 17 מקרים, כמפורט:

  • שוטר מג"ב בן 23 אנס ניצולת שואה בת 70. מחוזי חיפה גזר עליו ב15 יולי 2007 16.5 שנות מאסר. (פישלר,2018, 8476)
  • השוטר יוסי ריפתין חוקר ממרחב דן, מורשע בעבירת סחיטה איומים ומרמה של פרוצה עמה היה בקשר. נדון ל 18 חודשי מאסר
  • 16 חודשי מאסר לשוטר (לשעבר) חדר בן שפיק על ביצוע מעשים מגונים בתושבת שטחים במסגרת תפקידו כאחראי על איחוד משפחות במשטרת מרחב שרון. (פישלר, 2018, 7291)
  • 15 חודשי מאסר נגזרו על פקד יעקב עוזיאל קצין סיור במחוז תא, התקין מצלמות במחשב במשרדו וצילם שוטרות שהחליפו את בגדיהן במשרדו (פישלר,2018, 7290) 8 חודשי מאסר בפועל לשוטר מג"ב יוסף גוהר שביצע מעשים מגונים בשוטרת.
  • (תפ' 38802-09 ירושלים)
  • שלוש שנות מאסר נגזרו על קצין המשטרה שי קריאף, קצין בוחנים בתחנת חדרה. שכב עם פרוצות, קיבל שוחד מיני, הפר אמונים וסחט באיומים. (פישלר, 2018 7004)
  • עונש מאסר בפועל של 14 חודשים לחוקר אברהם כליפא ממשטרת נצרת עילית. הורשע בעבירות של שימוש לרעה בכח משרה, הפרת אמונים, מעשה מגונה והדחה בחקירה. ( פישלר, 2018, 6970)
  • 8 שנות מאסר לשוטר עופר קורן סגן מפקד יחידת סיור ממרחב איילון שהורשע באונס שוטרת-חיילת, וביצוע עבירות מין בשתי שוטרות ששירתו תחתיו. בין היתר אמר לאחת המתלוננות אני עובד במשטרה מגיע לי הכל.( גרוסמן,ג וואלה 5.11.2013)
  • שוטר, נשק בבית ספר לכושר מבצעי הורשע בעבירות של מעשה מגונה בשלושה אישומים שונים ובהטרדה מינית. נדון ל18 חודשים מאסר בפועל. (פישלר, 2018 6516)
  • קצין סוכנים לשעבר של היחידה המרכזית באחד ממחוזות המשטרה הורשע בבעילה אסורה בהסכמה ובאיומים עם שוטרת אותה גייס למשטרה. הורשע במסגרת עסקת טיעון ונדון לשישה חודשי מאסר בפועל. ( פישלר, 2018, 1691)
  • בועז מישורי, מש"ק שיטור קהילתי בשומרון בן 47, הורשע בביצוע מעשים מגונים ב 4 ילדות בנות שש ושבע. גזר דין 4.5 שנות מאסר. (פישלר,2018, 440)
  • ארז לוי שוטר סיור (לשעבר) במשטרת גדרה הורשע בהטרדה מינית ומעשה מגונה סקינה בת 15 שהתנדבה למשטרה במסגרת " מחוייבת אישית" בבית הספר, נדון ל 10 חודשי מאסר. (פישלר, 2028, 4856)
  • שי אלגברי שוטר בן 43, הורשע בניצול מיני ומעשים מגונים במתנדבת, תלמידת תיכון בת 17. נדון ל 9 חודשי מאסר. ( פישלר, 2018)
  • איוון שפרנוביץ שוטר סיור בתחנת גבעתיים ביצע עבירות מין רבות בצעיר שאיתו היה ביחסי חברות. הורשע ונגזר דינו במחוזי ת"א ל 9 שנות מאסר. ( פישלר, 2018, 5216)
  • אהרון נתכו בלש (לשעבר) במשטרת ישראל נדון לשנתיים מאסר בפועל בשל עבירות נין בקטינות. ( פישלר, 2018, 5658)
  • בית המשפט המחוזי בירושלים גזר שנתיים וחצי מאסר בפועל על שוטר לשעבר בעיר שהורשע בביצוע מעשים מגונים באשה שהגיעה לתחנת המשטרה להגיש תלונה. (פישלר, 2018, 6156)
  • חוקר המשטרה גריס באסל ביצע עבירות מין באשה אותה הוא חקר. הורשע ונדון ע"י מחוזי חיפה ל 9 חודשי מאסר בפועל. (פישלר, 2018,5901)
  • מתנדב במשמר האזרחי הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בסדרה של עבירות מין, סחיטה באיומים, שימוש לרעה בכח משרה ועו. מוזי חיפה השיתו על המתנדב עונש של 8.5 שנות מאסר בפועל (תפ"ח 38132-11-16 מדינת ישראל נגד שלאעטה).
  • מפקד בכיר לשעבר ביחידת מסתערבים של משמר הגבול, נדון ביולי 2022, לשנה וארבעה חודשי מאסר, מאסר על תנאי ופיצוי למתלוננת.
[בתמונה: תקיפה מינית והשלכותיה... התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי greissdesign לאתר Pixabay]

[בתמונה: תקיפה מינית והשלכותיה... התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי greissdesign לאתר Pixabay]

שוחד ומרמה - 21 מקרים, כמפורט:

  • שלושה שוטרים (לשעבר) שעסקו במסגרת תפקידם במשטרה באבטחת מועדונים: יצחק כהו, גרינברג ארנון וענקי הורשעו יחד עם בעל מועדונים בתא. האישום תקיפה מרמה והפרת אמונים. עונש של שנתיים מאסר בפועל הוטל על יצחק כהן, רינברג ארנון נדון לשנה ושמונה חודשים בפועל והשוטר השלישי נדון לחצי שנה שהומרה לעבודות שרות. ( ynet 30.6.2002
  • רכז מודיעין במשטרת כ"ס עידו דרור מורשע בקבלת שוחד מקזינו תמורת העברת מידע על פשיטות משטרתיות ונשלח ל 10 חודשי מאסר. (פישלר, 2018, 8626)
  • שנת מאסר לשוטר שהודיע לעבריינים על פשיטות משטרתיות. שמעון כנפו ממשטרת אשדוד הורשע שקיבל כספים על מידע שהעביר לעבריינים, מוצרים והנחות בחנויות מסוימות. (דדון, ט ynet 14.10.09)
  • דניס קורקוב שוטר ביחידה מסווגת בימר דרום. הורשע בשוחד לעבריין נמלט תמורת 120,000 ₪ מסר לו מידע מסווג בדרכי תעוזה ותחכום. נדון ל 3 שנות מאסר בפועל. ( פישלר, 2018, 1279)
  • שוטר התנועה איתן עובדיה הורשע בשוחד, ובשישה סעיפי אישום ונשלח ל15 חודשי מאסר בפועל. ( פישלר, 2018 8202)
  • ראש לשכת תביעות במרחב חוף, יעקב משולם הורשע בקבלת שוחד ב16 מקרים, בהם סגר תיקים ואו הפחית בחומרתם, בית המשפט פסק לו 7 חודשי מאסר.           ( לוין,א "מחלקה ראשונה" 14.12.11)
  • ארז טאלקר רכז מודיעין במשטרת אילת נשלח ל6 שנות מאסר על קבלת שוחד מעבריינים בהיקף של כחצי מיליון ₪ (פישלר, 2018, 7106)
  • השוטר מבאר שבע הוא החבר של פליקס רבינסקי. השוטר חדר 68 פעמים למחשב המשטרתי, העביר 10 ידיעות מודיעיניות סודיות ומסר שמות של מקורות משטרתיים. הורשע ונגזרו עליו 14 חודשי מאסר. ( פישלר, 2018, 7436)
  • שוטר מג"ב גאמל אבו חייה הורשע בלקיחת שוחד, זיוף, קשירת קשר לביצוע פשע בעת ששירת כמפקד מחסום "עטרות" באזור ירושלים. נדון לשנת מאסר בפועל.
  • ( פישלר, 2018 6402)
  • אלי ברנס שוטר ממצפה רימון שעבד במוקד 100 של המשטרה, הורשע בקבלת שוחד, העביר פרטים מהמחשב המשטרתי לסוכן סמוי, ב 19 מקרים, נדון ל 8 חודשי מאסר. ( פישלר, 2018, 2509)
  • שנתיים מאסר לשוטר בדרגת רס"ר ממשמר הגבול יעקב אילן שהורשע בעבירות שוחד. מסר מידע לבעלי קרקעות באזור ירושלים על פעולות אכיפה מתוכננות כנגד בניה בלתי חוקית ( פישלר, 2018 7145)
  • קצין בילוש במשטרת ההגירה טירן זלאי פעל בשרות משפחת פשע, העביר מידע על פשיטות משטרתיות וניהל בית בושת. ב 14 ינואר 2009 הורשע המחוזי בתא נגזרו עליו 4.5 שנות מאסר. ( פישלר, 2018, 8578)
  • 24 חודשי מאסר ליומנאי וכלאי בתחנת משטרת גלילות עבד אל גאפר סעדי. מחוזי מרכז גזר את העונש במסגרת הסדר טיעון: שיבוש מהלכי משפט, מרמה והפרת אמונים, סחר בנשק, גניבה וגילוי מידע מהמסוף המשטרתי. (פישלר, 2018, 7552)
  • רפ"ק רוני משיח ממשטרת התנועה הורשע בקבלת טובות הנאה בתמורה לאי שלילת רישיון וטובות הנאה נוספות. גזר דינו שנתיים מאסר בפועל. ( פישלר, 2018, 893)
  • רכז המודיעין של משטרת זבולון אהרון הנרי קדוש הורשע בקבלת שוחד. יידע מנהלי בתי בושת ונערות ליווי על פשיטות משטרתיות באזור המפרץ בתמורה לכסף ושירותי מין. גזר דין 21 חודשי מאסר. (פישלר, 2018,247)
  • סגן מפקד תחנת ירוחם אלי כהן הורשע בקבלת שוחד וטובות הנאה מעבריינים. נגזרה עליו שנת מאסר בפועל. ( פישלר, 2018, 125)
  • דוד ארזקנזי (שוטר שעבר) בתחנת תל אביב צפון הורשע בגין שוחד, העברת פרטים מהמאגר המשטרתי לחוקרים פרטיים תמורת אלפי שקלים. נדון ל 5.5 שנים מאסר בפועל. (פישלר, 2018, 2985)
  • דודו כרמל קצין מתנדבים במגב קיבל 23000 ₪ תמורת הבטחות לסגור תיקים או להנפיק אישורי כניסה לפלשתינים. נדון ל 18 חודשי מאסר. (פישלר, 2018, 3850)
  •  ארז רז (שוטר לשעבר) כאשר שירת במדים, פעל כ " משטרה פרטית" וסייע לחברה פרטית לבצע עיקולים, קיבל בתמורה עשרות אלפי שקלים. גזר דינו מאסר שנה אחת בפועל. (פישלר, 2018,3306).
  • רפ"ק ערן מלכה קצין חקירות ביחידת להב 433 ומעורב בפרשיית עו"ד רונאל פישר ואחרות, הודה והורשע שסחר במידע מודעיני משטרתי בתמורה לשוחד וטובות הנאה. קיבל מעמד של עד מדינה ונגזרו עליו 7 שנות מאסר בפועל. (פישלר, 2018)
  • שוטר קיבל טובות הנאה חומריות ממקורבים ובתמורה סייע להם בביטול דוחות תנועה, תוך שהוא מנצל את מעמדו. בית המשפט גזר את דינו 18 חודשי מאסר בפועל (ת"פ 18289-11-15 מדינת ישראל נגד תמים ואחרים).

[בתמונה: שוחד... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי QuinceMedia לאתר Pixabay]

[בתמונה: שוחד... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי QuinceMedia לאתר Pixabay]

גניבה ושוד - 14 מקרים, כמפורט:

  • קצין ניהול של משטרת כ"ס השוטר (לשעבר) ששון חגג הורשע כי ניצל תפקידו כדי לשלשל לכיסו 180,000 ₪ מכספי המשטרה וחברות פרטיות. נדון ל3 שנות מאסר. (פישלר, 2018, 7562)
  • עמראן גדיר שוטר סיור מתחנת עירון הורשע בגניבת כסף (6200 ₪) מאדם שעוכב לבדיקה, נדון לשנת מאסר אחת. ( פישלר, 2018, 1770)
  • 11 חודשי מאסר בפועל נגזרו על משה אדיר שוטר ששירת כשוטר מגב באילת וגנב כסף מפליט סודני. ( פישלר,2018 7000)
  • שוטר מג"ב (לשעבר) עדן כהן גנב 100 רימונים ואמצעי חבלה ומכר לעבריינים. ירצה עונש של 54 חודשי מאסר בניכוי 16 חודשי מעצרו. ( פישלר, 2018, 7172)
  • השוטר יוסף גרופר היה אחראי על תיקי חקירה בתחום ההימורים במשטרת זבולון. גנב מהכספת במשטרה 11000 ₪ נשפט וקיבל שנת מאסר בפועל. ( פישלר, 2018 7196)
  • שבע שנות מאסר לשוטר מג"ב עידן סמה שגנב נשק (רובים, רינונים, משקפות מצפנים ועוד) מבסיסו ומכר לעבריינים. ( פישלר, 2018 7488)
  • בית משפט מחוזי בחיפה גזר 22 חודשי מאסר בפועל על השוטר חיים משה, רכז מודעין שהעביר מידע משטרתי ופעל עם עבריינים, מעורב בפרשת "שוטרים במדים" שופט: מעשיו חמורים אבל הוא סייע לחשוף פרשת חשדות חמורה נגד שוטרים.   ( פישלר, 2018 8256)
  • שני שוטרי מג"ב נעים עביד וניזאר סאללחה הורשעו בפרשת מכירת נשק שגנבו מבסיסם. לעביד נגזרו 18 חודשי מאסר בפועל ולחברו 10 חודשי מאסר בפועל.        ( פישלר, 2018, 4825).
  • שוטרי מג"ב יוסף גדייב ולירון פוגל שדדו עשרות אלפי שקלים, מכשירים סלולאריים ומסמכים מעובדי בניה זרים. הורשעו בשוד מזויין, גניבה, השגת גבול, שימוש לרעה בכח משרה, מרמה והפרת אמונים. על גדייב הוטל עונש מאסר של 3 שנים בפועל ועל חברו 34 חודשי מאסר בפועל. (ת"פ 36511-01-14 מדינת ישראל נגד יוסף גדייב ואחרים גז"ד)
  • שני שוטרים (לשעבר) במשמר הגבול עוזיאל חנון ואסמה אל סאחלי הורשעו בשוד של אלפי שקלים מבני מיעוטים. חנון נדון ל 32 חודשי מאסר ואל אסחלי ל 27 חודשי מאסר. ( פישלר, 2018)
  • איתמר קדושי (מתנדב במשטרה) הורשע בניצול משרתו לרעה, בגניבה ושוד של נתינים ארתריאים. נגזרו עליו 26 חודשי מאסר. ( פישלר, 2018, 3357)
  •  מאיר פפו ועידן צקוב מתנדבים במשמר האזרחי גנבו מעובדים זרים בדרום ת"א. בית משפט גזר עליהם 17 חודשי מאסר בפועל (פישלר, 2018,5608)
  • שאדי גאנם שהיה סגן מפקד צוות לוחמים במג"ב הורשע בהזנחת השמירה על כלי יריה וחומרים מסוכנים, מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע, התפרצות לרכב, גניבה ושיבוש הליכי משפט. מחוזי חיפה גזר עליו 52 חודשי מאסר מתוכם 42 חודשי מאסר בפועל. (פישלר, 2018, 6221ׂ).
  • משה אדיר שוטר מגב באילת, גנב כסף מפליט סודני, הורשע ונדון ל 11 חודשי מאסר בפועל. (פישלר, 2018,7000).

[בתמונה: גניבה ושוד... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[בתמונה: גניבה ושוד... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

אלימות, תקיפה, גרימת מוות ואחר - 11 מקרים, כמפורט:

  • שנת מאסר לשוטר שהיכה אזרח והחרים את מצלמתו. גלעד מזרחי שוטר יס"ם ירושלים היכה חרדי שצילם את מצעד הגאווה. ( קייזר, ל "הארץ" 4.2.10)
  • שוטר מגב אולג קירצק וחברו החייל הורשעו בתקיפת חסרת בית בירושלים ונדונו לשנת מאסר. ( חננאל ושמחוביץ "וואלה" 17.3.09)
  • ארבעת השוטרים "הנוקמים", בלשים שהורשעו בפרשת "עבריינים במדים", נשלחו לשנת מאסר בפועל. כותב אב בית הדין: " מי שהניח מטען חבלה בעיבורה של עיר אינו יכול להסתתר מאחורי היותו איש משטרה". רפ"ק יניב אשור והבלשים אלדד חדד, יוסי לוי ורמי מוסא הורשעו בהנחת מטען חבלה ליד ביתו, ובמכוניתו של העבריין מיכאל מור. ( ראב"ד,א ווייס,א ynet 22.11.07)
  • מת"ח שדרות רפ"ק עומרי מנור הורשע בגרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים עם רכב משטרתי והותיר 4 יתומים. השופט הטיל עליו 8 חודשי מאסר בפועל.
  • עונשו של ראש צוות הבילוש בתחנת חדרה , שחר מזרחי, שירה למוות בגנב רכב הוכפל בבית משפט עליון ל30 חודשי מאסר. ( פישלר, 2018 7715)
  • 30 חודשי מאסר לשני שוטרי תחנת רחובות שהפקירו אדם למוות. ( מפקד התחנה דאז יוסי בכר מקודם בימים אלו לדרגת ניצב) ( פישלר, 2018 7138)
  • 20 חודשי מאסר נגזרו על אבנר אברהם רכז מודיעין שהזמין חיסול של בעלה לשעבר של בת זוגתו. ( פישלר, 2018 6987)
  • שי פורטל שוטר במשטרת התנועה הורשע בעבירת תקיפה סתם ( הטיח ארגז בראשו של עצור שהיה אזוק בניידת). השופט איתן קורנהאוזר גזר עליו 5 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח ולא בעבודות שרות כמקובל. ( פישלר, 2018, 87)
  •  10 חודשי מאסר בפועל הוטלו על השוטר ארנון אפטמבי שהפעיל אקדח טייזר על עצור אזוק. ( פישלר, 2018,5047)
  • השוטר ישי סימן טוב הורשע בבית משפט שלום בת"א בתקיפת עצור ונדון ל 7 חודשי מאסר בפועל. ( פישלר, 2018, 5041)
  • שוטר מתנדב ירה בניגוד להוראות פתיחה באש בעת מבצע ללכידת שוהים בלתי חוקיים. בית משפט השלום בכ"ס הרשיע את השוטר המתנדב במסגרת הסדר טיעון בגרימת מוות ברשלנות וגזר את עונשו ל7 חודשי מאסר בפועל. ( ת"פ 64080-12-15 מדינת ישראל נגד ביבי רוני).
[בתמונה: אלימות ותקיפה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[בתמונה: אלימות ותקיפה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

הערות והארות...

כלל המקרים, פסקי הדין וגזרי הדין מפורסמים בתקשורת. מלכתחילה התייחסתי רק למקרים בהם נגזרו עונשים של מאסר בפועל. כלומר, עונשים כמו המרת מאסר של עד שישה חודשים לעבודות שרות, שירות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי, קנס כספי, פיצויים לקרבן העבירה לא נכללים ברשימה. הנתונים הם של כעשור ולקוחים מ "חוברת לואי דה פינס" מהדורת יוני 2018, בכל מקרה ציינתי גם את הסעיף הרלוונטי כמופיע בדוח. בנוסף, השלמתי מספר אירועים מועט מתוך הדוח השנתי של מח"ש לשנת 2017. לצערנו, צילום המצב מלמד על תמונה קשה ועגומה (אפילו מעצבנת ומרגיזה). נראה, שאין גוף ציבורי במדינת ישראל שכל כך הרבה מאנשיו עומדים לדין על עבירות פליליות ומגיעים לסטטוס של אסירים בבתי הכלא. על המקרים הללו יש להוסיף, להשלמת התמונה, עשרות רבות, יתכן ויותר (במהלך העשור האחרון) של אנשי משטרה שהורשעו בדין משמעתי, ו/או פוטרו לאור עבירה פלילית שאינם נכללים במחקר.

סטטיסטית, כל חודשיים נכנס שוטר לכלא... לא תמצאו את הנתון הזה בשנתון הסטטיסטי השנתי שמפרסמת המשטרה...

בתחום עבירות המין, מתברר שמרבית השוטרים ביצעו את העבירות כנגד אזרחיות. שמענו וקראנו בתקשורת האלקטרונית והכתובה על עבירות מין שביצעו קצינים בכירים נגד שוטרות במערכת רובן כפופות להן. לא תמצאו אותם ברשימה המורשעים בממצאי המחקר. למעט שני קצינים בכירים: הסמפכ"ל ניסים מור, וניצב ניסו שחםלא הוגש נגד אף אחד מהם כתב אישום פלילי בבית משפט. ניצב חגי דותן עמד לדין משמעתי על עבירות אלו בבית הדין למשמעת. לקצינים בכירים נוספים - כמו מפקדי תחנות בכירים - ניתנה להם האפשרות להתפטר או שפיטרו אותם מבלי שנתנו דין על מעשיהם. אנו יודעים, וכתבתי זאת כבר בעבר, שקיימת תופעה של 'הנחות סלב' לאנשי מערכת אכיפת החוק החוטאים בפלילים (ברוכמן,2017).

הייתכן שקיימת שונות בהעמדה לדין פלילי, בעבירות מין, בין שוטר או קצין זוטר לקצין בכיר? מסתבר שכן!

לאיש משטרה חייבת להיות אישיות מיוחדת (אגב זה נבדק כיום במשטרות בעולם טרום הגיוס). רמת הפיתויים בתפקיד השוטר היא גבוהה מאד. הסתבכות עם עבירות שוחד ומרמה היא שכיחה. ראו במחקר, הרשעות ב 21 מקרים. בעייתיות מיוחדת קיימת בקרב אנשי משטרה שעוסקים בחקירות ובמודיעין, שהמידע הרגיש זמין ועומד לרשותם. בתחום של אלימות, שימוש בכוח שלא כחוק ועד להריגה, מתמקד השימוש בכוח שלא כחוק, באוכלוסיות מסוימות כמו: אתיופים, חרדים ובני מיעוטים. עובדה זו מחייבת טיפול מערכתי בארגון.  בקטגוריה זאת מופעים גם השוטרים שלוקחים את החוק לידיהם. כמו: השוטרים הנוקמים מהצפון; והשוטר שירה בפורץ הרכב. מקרים אלו חריגים ואינם מייצגים את המערכת.

הגופים העוסקים בעבירות השוטרים

שני גופים מרכזיים עוסקים בתחום זה: המחלקה לחקירות שוטרים ובית הדין למשמעת של המשטרה. אפרט:

המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש)

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הוקמה בשנת 1992. כמחלקה בתוך הפרקליטות. לאור ביקורת ציבורית שהמשטרה חוקרת את עצמה (באותה תקופה הייתה במשטרה יחידה לחקירות פנים). מי שדחף והוביל להקמת ועדה שתיבחן את הנושא ושמחלקה זאת תוקם, היה מפכ"ל המשטרה דאז רנ"ץ יעקב טרנר, שלמד מה קורה במשטרות מערביות בחו"ל, והבין שקיימת חוסר שקיפות ציבורית כאשר המשטרה חוקרת את עצמה.

בתמונה: סמלה של מח"ש

עיוו בסיכום השנתי של מח"ש (משרד המשפטים, 2018) מלמד, שבמהלך שנת 2017 התקבלו במח"ש החלטות לגבי 641 תיקים בהם שוטרים נחקרו תחת אזהרה (בכל מהתיקים נחקרו למעלה משני תיקים):

  • ב- 136 תיקים (21%) התקבלה החלטה על הגשת כתב אישום לדין פלילי בבית משפט.
  • ב- 113 תיקים (18%) התקבלה החלטה, להעביר את הטיפול - בדרך כלל, בהיעדר ראיות מספיקות - לבית הדין למשמעת של המשטרה.

חוקרי מח"ש חקרו את התיקים, והגישו את כתבי האישום לבתי המשפט בישראל. אחוז ההרשעות בבתי המשפט בשנת 2017 עמד על 85%, כאשר רק 3% מהתיקים הסתיימו בזיכוי. כלומר, 115 אנשי משטרה מורשעים בדין פלילי בשנה אחת. חלקם הגדול, בהרשעה של ריצוי עונש מאסר בפועל. את חלק מההרשעות אתם יכולים לקרוא ולראות בטבלת ממצאי המחקר.

בית הדין למשמעת של המשטרה (ביד"מ)

ביד"מ דן שוטרים שהוגש נגדם כתב אישום בגין עבירות משמעת שביצעו. בהרכב יושבים בדרך כלל אב בית הדין בדרגת תנ"ץ שהוא עורך דין, קצין משטרה בכיר ונציג ציבור (עורך דין. (הוראות המשטרה 02.02.04 בית הדין למשמעת.

טווח הענישה של בית הדין למשמעת כולל את העונשים הבאים: נזיפה, נזיפה חמורה, קנס, ריתוק, מחבוש לתקופה שאינה עולה על 45 יום (במתקן משטרתי) והורדה בדרגה (חוק המשטרה, תשס"ו 2006 )

פסקי הדין של בית הדין למשמעת מפורסמים באתר האינטרנט של המשטרה. את שמות אנשי המשטרה היו נוהגים "להשחיר", בעקבות מאבק עיקש של עו"ד פנחס פישלר, מגבלה זאת הוסרה.

בשנת 2017 נדונו ופורסמו כ- 60 פסקי דין, שנשמעו בבית דין זה במהלך שנה אחת. אלה מתווספים להרשעות בבתי המשפט. הענישה מתמקדת, בדרך כלל, בנזיפה, בקנס ובהורדה בדרגה לתקופה מסוימת.

[בתמונה: בית הדין למשמעת של המשטרה - ביד"ם. הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה: בית הדין למשמעת של המשטרה - ביד"ם. הכרזה: ייצור ידע]

ד"ר חגית לרנאו (2017) מצטטת את דוח מבקר המדינה, שמציג 4 ליקויים משמעותיים בטיפול המערכתי בתלונות נגד אלימות שוטרים:

  1. טיפול בחלק קטן מאד מהתיקים שנפתחו כל שנה.
  2. הצגה חלקית ומטעה של נתונים בדוחות השנתיים שמפרסמת מח"ש.
  3. תפיסת תפקיד בעייתית.
  4. העדר תיאום והעברת מידע בין מח"ש לבין גורמים אחרים במשטרה האמונים על הטיפול המשמעתי ואו המבצעי.

ינובסקי, ר (2017) יוצא עם כותרת : "אלפי מקרים של אלימות שוטרים לא טופלו" גם הוא מתייחס לאותו דוח מבקר המדינה שמצא כשל מבני בשני הגופים מח"ש והמשטרה: במקרים רבים מח"ש מעבירה חומר למשטרה- אך השוטרים לא עמדו לדין משמעתי. במידה ועמדו זה מסתיים בנזיפה או הערה.

כותב מבקר המדינה (2017): "כדי להרתיע שוטרים מלפעול בניגוד להוראות הדין ונוהלי המשטרה, הטיפול המשמעתי חייב להיות ממוקד, מהיר ומידתי. ההליכים המשמעתיים צריכים להעביר לכלל השוטרים מסר ברור כי שוטר שינהג כלפי אזרח באלימות בלתי מוצדקת ובחריגה מהסביר או יעבור עבירה חמורה ייענש בחומרה.

 המלצות למשטרה

  • טיפול בתחום של " סטייה משטרתית" ואו "שחיתות משטרתית" מחייב אמירה חד משמעית של פיקוד המשטרה. אנחנו מכירים בבעיה, מודים בקיומה, ונטפל בה ב" אפס סובלנות". אמירה שבאה מתוך עוצמה של הארגון ולא מלמדת על חולשתו.
  • "אפס סובלנות" כלפי הדלפות, קשר שתיקה, חיפוי וגיבוי, דיווחי שקר, שימוש באלימות יתר כלפי אוכלוסיות מסוימות, עבריינות לסוגיה כמו מין, שוחד וכו... מה שיתרום בוודאות להתמודדות מול בעיית התרבות הארגונית הקלוקלת.
  • הטיפול אינו יכול להישאר ב"מגרש" של גורמי אמ"ש: מערכי החינוך וההדרכה (סדנאות, הרצאות מומחים בקורסים וביחידות), האחריות היא של שדרת הפיקוד, מראש הארגון עד למפקדים הזוטרים (הנחייה, פיקוח ובקרה).
  • השר לביטחון הפנים ומפכ"ל המשטרה מחויבים לשיקול דעת מחמיר יותר, בפיטורי ו/או התפטרות קצינים בכירים החשודים במעורבות בעבירות פליליות, שיוצאים מהמשטרה לאחר שנים רבות עם פנסיה מסודרת וללא תיוג עברייני.
  • צריך להקים צוות מצומצם שיאסוף, ילמד וימפה מדי חודש, את האירועים החריגים הללו; וידאג להעבירם לרמת השטח, עד לאחרון השוטרים. כמו גם בחינה ועדכון שוטף של נהלים עם סנקציות.
  • אפשר וצריך לבוא בדברים ולסכם עם מערכת המשפט, לתת קדימות לתיקים כאלה ולקצר ככל שניתן את ההליך המשפטי.
  • בכל ישיבת ספ"כ (סגל הפיקוד הבכיר) צריכים מפקדים לדווח על אירועים חריגים ביחידותיהם, ועל הטיפול שנעשה.
  • צריכה להינתן הנחייה חד משמעית לבית הדין למשמעת להפעיל שיקול דעת ולהחמיר בענישה על פי הנסיבות ובהתאם לדין.
  • ראש מח"ש (הוא אינו "אויב" של המשטרה) צריך להיות מוזמן אחת לחודש לדיון ספ"כ ארצי, להציג את המקרים שנמצאים בטיפול מחלקתו, ולבחון כיצד ניתן לסייע ולשתף פעולה עם אנשיו על מנת לסיים טיפול בזמן הקצר ביותר.
  • יש לעשות בחינה מחודשת של התבחינים של אמ"ש ומחלקת משמעת, לגבי השעיית שוטר, שמתקיימת נגדו חקירה פלילית ולגבי פיטוריו (כן, גם לשוטר יש את זכות החפות.)
  • מפקדים, שביחידות שלהם יהיו צבר מקרים, ואו מקרים חריגים במיוחד, לא יקודמו (נדרש נוהל בנושא)
  • חטיבת הדוברות צריכה להיות מעורבת, ולהפיץ אינפורמציה אמינה ובזמן אמת. זאת על מנת להביא לידיעת הציבור את המקרים החריגים; ולעדכן, כיצד מטפלת בהם המשטרה בתחום אחריותה. זו שקיפות מלאה ואמינות מתוך עוצמה (לצערי, זה לא מצב הדוברות המשטרתית כיום).

לסיום

המשטרה חייבת להכיר בעובדות, להבין שיש בעיה, והיא חמורה, ולא מדובר בתופעה של "תפוח רקוב" ואו חלקה קטנה של "עשבים שוטים". זו תופעה, הפוגעת בראש ובראשונה באלפי השוטרים הטובים שקיימים בארגון שעושים ימים כלילות ובתנאים קשים לתת ביטחון אישי ולהתמודד מול חוליי החברה הישראלית.

התופעה גורמת לשאט הנפש של הציבור כלפי המשטרה. וניתן לראות זאת במדד הנמוך של אמון הציבור במשטרה.

תופעות ה"סטייה המשטרתית" ו"השחיתות המשטרתית" אינן "מחלה סופנית", כאשר מכירים בהן, מודים בקיומן, אפשר וחייבים לטפל בהן. משטרה איכותית נחשובה לכלל תושבי המדינה. כאזרחים אנו מצפים לשינוי רדיקלי, וכן... זה אפשרי!

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'השוטרים הנוקמים' ומשטרה בוגדנית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות

  • בג"ץ 7074/73 היועץ נ' סויסה
  • ברוכמן, א (2017) הנחות "סלב" של אנשי מערכת אכיפת החוק. אתר ייצור ידע.
  • גימשי, ד (2007) מערכת הצדק בפלילים
  • הוראות המשטרה 02.02.04 בית הדין למשמעת ( ביד"מ)
  • חוק המשטרה, תשס"ו 2006
  • יחזקאלי, פ (2004) מבוא ללימודי משטרה ושיטור.
  • ינובסקי,ר (2017) " אלפי מקרי אלימות שוטרים לא טופלו" YNET 5.4.17
  • לרנאו, ח (2017) " לא משגיחים על השוטרים" אתר ייצור ידע.
  • מבקר המדינה (2017) דוח מיוחד הטיפול המערכתי באלימות שוטרים.
  • משרד המשפטים, פרקליטות המדינה מח"ש (2018) מח"ש סיכום שנתי 2017
  • פישלר, פ (2008) "משטרת לואי דה פינס" מהדורת יוני 2018.
   

One thought on “אבי ברוכמן: כן, גם שוטרים נכנסים לכלא!

  1. מאמר מחכים ו"עצוב" מאחר וגם אני שרתתי במשטרת ישראל. ד"ר ברוכמן השכיל להציג את הבעיה והיקפה. כולנו מודעים לעקרון " קצה הקרחון" ולכן ניתן להניח שהיקף תופעת השוטרים העבריינים גבוה הרבה יותר.
    כדאי שד"ר ברוכמן יוזמן להרצות על מימצאין במכללה הלאומית של המשטרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *