יאיר רגב: הפרות שנשחטו בפרשיות נתניהו…

[בתמונה: הפרות הקדושות שתישחטנה, במהלך הפולמוס הציבורי בפרשיות נתניהו... שיעור בדמוקרטיה מעשית!. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

אין רע בלי טוב... סוגיית חקירותיו והגשת כתב האישום נגד בנימין נתניהו מביאה לנו רווח לא מבוטל. מעולם לא היה פה דיון ציבורי ער כל כך על זכויות נחקרים ונאשמים במדינה דמוקרטית...

דוגמה יפה היא, למשל, דף הפייסבוק של חברת עורכי הדין של עו"ד איתן פינקלשטיין. ב'פוסט' שהעלה לאחרונה, כותב פינקלשטיין כך:

"... זה עתה פניתי בשם עמותת "מוקד" ליועץ המשפטי לממשלה ולמ"מ פרקליט המדינה, בנושא זיהום עדותם של 333 עדי התביעה בתיק נתניהו תוך פעולה המנוגדת להנחיות פרקליט המדינה.

כפי שמפורט בפניה, לפי הנחיות פרקליט המדינה אסור לחשוף את כתב האישום לעדי התביעה - על מנת שלא תהיה להם אפשרות להתאים את עדותם לתזה של כתב האישום.

בנוסף, אסור לחשוף את עדי התביעה לראיות שבתיק החקירה, למעט חומרי החקירה הקשורים ישירות אליהם - על מנת שלא יתאימו את עדותם לראיות אלו; וכן על מנת שניתן יהיה לבחון את מהימנותם בחקירה נגדית, במטרה להראות סתירות בין עדותם לחומרים הנוספים שבתיק.

כמו כן, בהתאם לחוק ולהנחיות פרקליט המדינה, בכתב האישום יש לציין אך ורק את העובדות המהוות עבירה ואסור לציין את הראיות.

בתיק כנגד ראש הממשלה יש שילוב חמור בין הפעולה האסורה והחריגה מאוד (לא זכור כלל מקרה אחר שזה נעשה) של הוספת הנספח הראייתי בן 15 העמודים בתוך כתב האישום שבו ציטוטים ישירים של 11 דוברים שונים, יחד עם הפעולה האסורה של פרסום כתב האישום המלא כולל הנספח הראייתי, בכל אמצעי התקשורת, באופן שכתב האישום והנספח הראייתי הגיעו לכל 333 עדי התביעה. שילוב זה מהווה זיהום חמור של עדותם באופן שלא יאפשר לראש הממשלה משפט הוגן.

החשש הוא, שמי שהחליט על צירוף הנספח הראייתי ועל פרסומו יחד עם כתב האישום, חשב בעיקר על שיקולים ציבוריים ותקשורתיים (נראה שזו הסיבה היחידה להוספת הנספח הראייתי, לא עושים את זה אף פעם), בלי לחשוב על ההשלכות המשפטיות ועל זכותם של הנאשמים למשפט הוגן.

היועמ"ש ומ"מ פרקליט המדינה מתבקשים לשקול שינויים מערכתיים שימנעו פרסום כתבי אישום בעתיד שכן הפרסום מזהם את עדות עדי התביעה, קל וחומר ככל שמפורטים בו ראיות (פירוט שהוא אסור בפני עצמו, גם ללא הפרסום), וכן לשקול ביטולו של כתב האישום כנגד ראש הממשלה.

לחלופין, לכל הפחות כשלב ראשוני, נדרשת עריכת בדיקה, מי מבין עדי התביעה נחשף לכתב האישום, לרבות הנספח הראייתי שבו, על מנת לדעת מה היקף הפגיעה בזכותו להליך הוגן של ראש הממשלה ויתר הנאשמים בפרשה.

אשמח לשיתוף על מנת להעלות לתודעה הציבורית את הפגיעה בהליך ההוגן שנעשית בתיק הפלילי החשוב ביותר שתוצאותיו ישפיעו על כולנו.

..."

[למאמר בדף הפייסבוק של ד"ר פינקלשטיין, לחצו כאן]

בתיק הזה יטענו פרקליטי נתניהו את כל הטענות כולל הגנה מן הצדק; וחסינות מהותית. הטענות הללו תזכנה להד ולפולמוס ציבורי. אין שיעור טוב מזה בדמוקרטיה מעשית!

בדיון הפומבי המתנהל ברשתות החברתיות, מרוויח הציבור מאוד: 'נשחטות בו פרות קדושות', והעם מתבגר ומבין, שלכולם יש אינטרסים; שאובייקטיביות זה פיקציה שלא קיימת; ושבפרקליטות יושבים בני אדם עם אינטרסים, וחייבים להקים גוף שיבקר אותם, כמו כל מוסד ממשלתי אחר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *