אלי בר און: רקטות out, טילים מדויקים in!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי SpaceX-Imagery לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

עולם החימוש עובר בשנים האחרונות לשימוש בטילים מדויקים דור ב'; והטילים הללו מסוכנים פי כמה יותר. הסכנה ממוקדת בטילים מונחי לווין (gps), שמצויים בידי החיזבאללה וארגוני הטרור האחרים, שבשליטת איראן: הטילים הנ"ל, המדויקים הנוכחיים, שהם הדור הראשון של המדויקים, צפוי שיפגעו בעיגול בקוטר של 100-120 מטר מסביב למרכז המטרה.

  • מכך נובעת תוכנית תנופה החדשה של הרמטכ"ל שלנו, אביב כוכבי, שעיקרה התעצמות אדירה שלנו בטילים מדויקים;
  • לכן הפעילות המבצעית שלנו - כפי שהיא מדווחת, מעת לעת - ושהיא להערכתי מלחמת מאסף כי לא ניתן למנוע כניסת טכנולוגיה חדישה לשימוש.

זה מצב מסוכן ביותר, שהולך ומחמיר. צריך להבין כי הטכנולוגיה הזו מתקדמת במהירות, ומה שנראה לנו מאיים מאוד כעת; הינו כלום לעומת מה שצפוי לנו בעוד שנים ספורות. למעשה נראה כי החלה ההתעצמות בטילים מדויקים דור ב' - שמסוגלים לפגוע בנקודה על מטרה בעיגול בקוטר של 14-6 מטר - והיא מחליפה כעת את ההתעצמות בטילים המדויקים הנוכחיים.

[למאמר המלא ב'אקטואליק', לחצו כאן]

איך עובד דור ב'

דור ב' של הטילים המדויקים עובד בהנחיה משולשת ומשולבת, הכוללת:

  • גם הנחיות אינרציאליות ו- gps, שמביאות את הטיל לקרבת המטרה.
  • וגם הנחיית תמונה באמצעות מערכת ביות אלקטרואופטית, שמדייקת את הפגיעה לגודל של נקודה. זאת, בין אם באמצעות השוואה של תמונת המטרה בשטח לתמונת המטרה שהוזנה מראש ל "מוח" הטיל; או באמצעות שידור לאחור למפעילים של תמונת המטרה באמצעות מצלמה, כדי שהם ינחו את הטיל לפגיעה בנקודה כפי שיחליטו עליה.

בסרטון: טיל האיסקנדר הרוסי, המדויק דור ב' - הטיל המשוכלל בעולם:

כאן התוקפים משיגים מספר יתרונות אדירים:

  1. הסבירות לפגיעה ישירה במבנה המטרה המוגדר - שזו היא הסכנה הגדולה מכולן - עולה מכ- 50% לכ- 100%. בכך, שוב מנטרלים לחלוטין את הסבירות להגנה באמצעות טילים נגד טילים, כי כלכלית ולוגיסטית לא ניתן לייצר ולתחזק מס' גדול מספיק טילים נגד טילים.
  2. ניתן לפגוע בנקודה החשובה ביותר שעל מבנה המטרה; וכך, להעצים את הנזק. לאמור, לא רק שנפגע במגדל שבו יש מפקדה חשובה; נפגע בקומה ה- 21 שבמגדל, ששם ידוע לנו כי ממוקמת המפקדה החשובה או במרכז קריטי.
  3. ניתן לפגוע באותה הנקודה, המבוצרת שוב ושוב; ובכך, להבקיע את הבונקרים והביצורים החזקים ביותר בטכנולוגיה זהה בדיוק כפי שפועלים באמצעות מטען החלול בפגזים ובטילים כאשר אנחנו מנסים להבקיע את שריון הטנק או קיר מבנה ולפגוע בצוות או בלוחמים שבפנים. המטען הראשון מבקיע חור והשני נכנס דרכו פנימה ומתפוצץ. לחלופין הן יכולות לפגוע, לא פגיעה אחת במבנה בבסיס או במתקן, אלא פגיעה בו זמנית בכל מבנה בבסיס או במתקן החשוב.
  4. מערכות כאלה מסוגלות לייצר סיכון גדול לכוחות הצבא שנמצאים בשטח, וגם לכוחות בתנועה, כאשר הן מותקנות על רקטות קלות או קצרות טווח יחסית, שמשוגרות במטחים. כך גם בפגזים ארטילריים ובמל"טים משוטטים ומתאבדים.
  5. לא ניתן לשבש את דיוק הטיל. הביות האינרציאלי והביות לפי השוואת תמונה אינם ניתנים להשפעות חיצוניות.

מאחר והטכנולוגיה הזו פותחה ומיוצרת גם ע"י התעשייה היקרה שלנו, וכנראה מיוצאת ללקוחות בחו"ל, יש לחייב את הגורמים האחראים לביטחון שלנו להניח שהטכנולוגיה הזו גם נמצאת ברשות האויב - שהוא מפתח ויצרן טילים גדול ומנוסה מאוד - ולהיערך מיד בהתאם.

[אל תחמיצו את מאמרו של אלעד רזניק בהקשר זה: 'נקמה – סיפור חצי דמיוני על הסביבה המזרח תיכונית'. לחצו כאן]

אין ולא יכול להיות פתרון לבעיה החמורה הזו מה גם שהטילים המתקדמים מהדור הזה הם גם טילים מתמרנים וכך לא ניתנים כלל ליירוט ע"י טילים בליסטיים. האפשרות היחידה היא יירוט באמצעות לייזר רב עוצמה שמיירט בשניות ספורות איומים אוויריים ובטווח גדול ככול שניתן. כך ניתן לצמצם מאוד את הסיכון אך יש גם לדעת כי לא נוכל לחסל את הסיכון כליל. תמיד נצטרך גם מודיעין איכותי וטילים מהסוג הזה שיופעלו גם ע"י צה"ל; וכאן, צודק הרמטכ"ל.

מערכת הגנה כזו יש בעולם רק אחת ולצערי אין ולא צפויה כל חלופה אחרת, הסקייגרד.

.

[לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *