אלעד רזניק: נקמה – סיפור חצי דמיוני על הסביבה המזרח תיכונית

[מקור התמונה: רפאל]

[למאמרו של אלעד רזניק: 'נקמה – סיפור חצי דמיוני על הסביבה המזרח תיכונית - חלק שני', לחצו כאן]

יום שלישי ה- 26 לאפריל 2022...

בשנתיים שחלפו מאז הבחירות לכנסת ה- 23 לא השתנה דבר מול עזה. לאחר ההכרזה על תוכנית המאה של טראמפ ובעקבות סירובה של ישראל לנהל מו"מ כלשהו עם החמאס, טרח החמאס להזכיר את קיומו פעם בכמה ימים עם שיגור רקטי לעבר שדרות / אשקלון, שאותו יירטו מערכות ההגנה האווירית הישראליות.

העזתים בעיקר שרפו מלאים, ופינו מקום לדור חדש של רקטות ממשפחת הגראד, מצוידות במערכת הנחיה GPS ורב"ת אלקטרו אופטי. במקביל, בסמטאות העזתיות התנהל במרץ מבצע רחב היקף לשדרוג החלק אותו ניתן לשדרג במערך הרקטות העזתי קצר הטווח.

בחודש ינואר 2017, בעזרת מבצע סייבר מתוחכם, הצליחו הרוסים והאיראנים, במבצע משותף, לגנוב מרפא"ל את התכניות של ה EPIC - Electro-Optical Precision Integration Kit ראש מתברג לגראד 122 מ"מ הסובייטי שהפך כל רקטה טיפשה לנשק מדויק בעל מערכת הנחייה מבוססת GPS ורב"ת אלקטרו אופטי.

[להרחבה על המערכת של רפאל, לחצו כאן]

[משגר רקטות 160 מ"מ שמתאימות להמשך פיתוח ה- EPIC. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Natan Flayer. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

לקראת סוף 2017 הצליחו הרוסים לשים את ידם על ראש ביות (רב"ת) שנמכר למדינת הגוש המזרחי הקרובה, במיוחד לאיראן. לאחר תכנון מחודש שאפשר ייצור מודולרי של ה- EPIC מה שהקל על הברחתו לאזורי העימות בלבנון עזה וסוריה, נכנסה התעשייה הצבאית האיראנית להילוך גבוה. בין תחילת 2018 לסוף 2021 ייצרה התעשייה האיראנית כ- 150,000 העתקים של ה-EPIC, כולם הוברחו ללבנון עזה וסוריה.

בסוריה - בשנתיים שחלפו מאז הבחירות לכנסת ה- 23 - המשיכו האיראנים להתבסס במרץ. חיל האוויר אמנם השמיד 16% מכלל שיירות הנשק שהועברו מאיראן לסוריה (בהתאם לדבריו של שר הביטחון בכנס בחירות לכנסת ה- 23, שנערך בגבעת שמואל) אבל המערך - שנבנה בחסות חוסר המחויבות הישראלית ,בשנים הראשונות של מלחמת האזרחים בסוריה; והנוכחות הרוסית שהגיעה לאחר מכן - היה אדיר וכלל מאות טק"ק לטווח ארוך ובינוני, מספר רב של טילי שיוט והרבה אלקטרוניקה.

בלבנון נמשך באותן שנתיים פרויקט הדיוק במלוא עוזו. חיזבאללה, בדומה לחמאס, הצליח לשדרג מתחת לאפו של צה"ל את רוב המערך הרקטי לטווח קצר שלו, בעזרת קיטי הנחיה שהגיעו דרך צפון לבנון. בתחילת אפריל 2022 דיווח איסמעיל קאאני מפקד כוח קודס (ראו תמונה למטה) - שהפך לאחראי על פרויקט השדרוג המזרח תיכוני - למנהיג העליון באיראן: פרויקט השדרוג הושלם!

[בתמונה: איסמעיל קאאני מפקד כוח קודס... המקור: העיתונות האיראנית]

המשך יבוא...

[למאמרו של אלעד רזניק: 'נקמה – סיפור חצי דמיוני על הסביבה המזרח תיכונית - חלק שני', לחצו כאן]

One thought on “אלעד רזניק: נקמה – סיפור חצי דמיוני על הסביבה המזרח תיכונית

  1. מאמר מצויין
    מדאיג ביותר.
    אנחנו עוסקים בטילים מדויקים דור ב'
    לצערי אני בטוח שראשי המדינה והמופקדים על בטחונה אינם מבינים את משמעות הימצאות מערכות כאלה בידי האויב.
    אם היו יודעים ומפנימים היו רצים לפתח מערכות מיגון שמסוגלים להתמודד עם המכה הזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *