אלעד רזניק: על קצינים בכירים ועמותות פוליטיות

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KELLEPICS לאתר Pixabay]

[לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

על פי רוב, קצינים בכירים בצבא אינם עוסקים בנושאים אסטרטגים. הם עוסקים בנושאים טקטיים. יש כמה יוצאים מהכלל לנושא : מפקד חיל האוויר (מח"א); מפקד חיל הים (מח"י) ראש אגף התכנון (ראג"ת) וראש אגף המודיעין (ראמ"ן).

בד"כ, כשזה מגיע לנושאים אסטרטגים רוב הקצינים הבכירים מבינים בנושאים הללו כמו עדר של חמורים במרק פירות... אם תחשבו על זה, זה די הגיוני. האנשים הללו עסקו בנושאים טקטיים או מיקרו טקטיים רוב ימי חייהם; ואסטרטגיה  זה חשיבה אחרת. לכן, בודדים באמת מבינים על מה הם מדברים...

פעם בכמה זמן קמה לה תנועת ממנפים חדשה, שמנסה לעשות רושם על הציבור הישראלי ע"י נפנוף בדרגותיהם הצבאיות. אני באופן אישי מוצא את זה די פתטי, אבל הציבור הישראלי מתלהב. למעשה כל האירגונים האלה הם לא יותר מארגונים פוליטיים שמשווקים את עצמם כארגונים בלתי תלויים; ובפועל, תלויים יפה מאוד בכספי תרומות של ארגונים שמזוהים פוליטית.

כשחברי העמותות האלה פותחים את הפה, כמות השטויות שנפלטת להם מהפה היא כמעט בלתי סופית. כזאת הייתה המועצה לשלום וביטחון על המון חבריה, שהבטיחו אפס ירי תמ"ס מרצועת עזה,  והבטיחו שנקרע לעזתים את הצורה אם יהיה ירי תמ"ס. וכזאת היא החיה החדשה "הבטחוניסטים" או בשמה המדויק "הביטחוביביסטים", שהחליטה למנף את עמדתה הפוליטית לצורך קידום סיפוח הבקעה במסווה של עמדה מקצועית.

אם תשאלו את רוב חברי "הביטחוביביסטים" מה דעתם על מדיניות בנימין נתניהו אל מול עזה ולבנון ב- 13 שנה האחרונות, אתם תגלו שהם דווקא תומכים בזכות להתחמש מעל הראש ולהפוך לאיום אסטרטגי שהענקנו לשכנינו שוחרי השלום.

כשאתם רואים "קצין בכיר מומחה", תזכרו שבד"כ, על אף הפתוס והאסרטיביות שבהם הם מדברים - לא באמת יש להם מושג; ולדעתם, לא ממש צריך להתייחס!

[להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'טקטיקה', לחצו כאן]

[ראו בהקשר זה את מאמרו של האלוף גרשון הכהן: 'באסטרטגיה, אין מומחיות נטולת השקפת עולם פוליטית'!]

[לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

 מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *