אמציה חן: מנהיגות וטכנולוגיה בתאונות דרכים

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Amber_Avalona לאתר Pixabay]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

בעת היותי בקבע לחמתי ממש כך, להעמיד למטכ"ל תכניות עבודה, במטרה לשדרג את צה"ל ממליציה לצבא נחוש ומיומן.

כאזרח, נוכח הקטל בכבישים, פניתי לפני עשור שנים אולי מעט יותר, למשטרה, למשרד התחבורה ואפילו "לאור ירוק" הגעתי; כדי שיאמצו תוכנית שגיבשתי. לא רק להלחם בתאונות הדרכים, כמקובל מאז ומתמיד; אלא, להשיג הכרעה חד משמעית וברורה, עד לספו של "כוח עליון". עצם ההתמודדות באתגר נחזה בעיני כמנוף להשבת האחדות הלאומית. זאת, ללא צורך במכה מהממת כמו מלחמת יום הכיפורים.

[לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

למרות הקטל המתמשך בדרכים, הריגתם השבוע של רוכבי האופניים ליד הישוב קדימה. הביאה אותי לחדש את מאבקי השכנוע לאמץ את התכנית להכרעת הקטל הבלתי נסבל.

להפתעתי התברר כי הגשמת החלום, מצוי לפתחנו בזכות שני חברים: יאיר נתיב (שאביו נהרג בתאונת דרכים) וחברו זמר בלונדהיים, שהקימו בשנת 2012 את עמותת "נתיב בטוח - אכיפה אזרחית בדרכים", במטרה לשתף אזרחים באכיפת עבירות תנועה חמורות בכבישי הארץ. במהלכי השנים, פיתחה העמותה אפליקציה, המאפשרת לתעד עבירות תנועה בזמן הנהיגה, באופן אמין ובטוח; ולאחר פיילוט מוצלח עם אגף התנועה במשטרת ישראל פנתה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לבחון אפשרות לשיתוף פעולה. בדצמבר 2015 התקשרה עמותת "נתיב בטוח" עם הרשות הלאומית אשר החליטה לאמץ ולהשיק את היזמה כמיזם ארצי, בניהול משותף עם העמותה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]

אין שמץ של ספק בכך שיאיר נתיב וזמר בלונדהיים, בנו מערכת יוצאת מן הכלל, כדי להלחם בטרור הכבישים. אלא שהפיכתה לברת יכולת הכרעה, מחייבת מצד אחד, להעמיד סדרי גודל של מעל ל- 250.000 / 500.000 (אולי כפול אף מזה) של נהגים/לוחמים. כמות ברת גיוס התנדבותי, המותנית בהחלטת ממשלה להכריז מלחמה במטרה להדביר את תאונות הדרכים.

מצד שני, כאמרה הצרפתית "במלחמה כמו במלחמה", צריכה הממשלה להתחייב לבצע תכנון מפורט, גיוס והכשרה (מה שיעמיד על הכבישים מאות אלפי נהגים מיומנים), וחשוב עד לא ידע - קביעת אפיוני השילוב (שיתוף פעולה) שבין משטרת התנועה לנהג המדווח - כולל עדכונים לציבור, על שהתרחש, לרבות לקחים שהופקו תוך כדי תנועה.

[להרחבת המושג: 'שיתוף פעולה', לחצו כאן]

מובטח שמלבד הכרעת הטרור בכבישים, על החיסכון הצפוי בדמים ובדם. באותה השקעה, ובאותו מאמץ, יושגו "שני יעדי על". כמו השבת האחדות הלאומית, פועל "המכנה המשותף", שאין בו שמץ של פוליטיקה. כל שכן, לראשונה יזכה הממסד במהלך שיקזז / עד כדי ביטול את החשש השליט במטכ"ל ובמשטרה, בהפעלתם של מערכות גדולות ומורכבות.

למרות שיתוף פעולה די להתבונן בקביעותם של נתוני הקטל בחמש השנים האחרונות, כדי להשתכנע, כי הפרויקט איננו מנוצל כהלכה. זה שמחייב את המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - כולל כמובן את שני היזמים והעמותה שהקימו - להתכנס ולהפיק את לקחי הפרויקט. מבוא בטוח להפיכתו לפרויקט לאומי, ומיד.

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *