אלי מירון: יקיצה מתרדמת

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

ד"ר אלי מירון (ראו תמונה משמאל) הוא מרצה לניהול ידע במחלקה להנדסת תעשייה וניהול, אוניברסיטת בן גוריון.

*  *  *

בשנים 2005 -2007 בדקה מערכת הביטחון מספר פתרונות לאיום של רקטות וטילים. הפתרון שנבחר היה מערך הגנה המבוסס על סוגים שונים של טילי יירוט כמתואר בתרשים למטה.

באותו זמן הייתה בידי משרד הביטחון הצעה של חברת Northrop Grumman  לספק שלוש מערכות של לייזר רב עצמה – סקייגארד שביכולתו ליירט רקטות וטילים קצרי טווח וארוכי טווח , דהיינו מענה משולב לתחומי ההגנה של קלע דוד (שרביט קסמים) וכיפת ברזל גם יחד, אבל הצעה זו נדחתה.

בשנת  2007  פרסם עוזי רובין מאמר בו דיווח על כ 14,000 רקטות שהיו כבר אז בידי חיזבאללה. מגמות ההתעצמות של החיזבאללה היו ידועות ומערכות הגנה חדשות מתכננים לעמידה בפני איומים עתידיים! האם כך נעשה במקרה הזה?

[ מקור התרשים:  http://bit.ly/2JxTw9c]

במשך 12 השנים שחלפו מאז חיזבאללה המשיך לפעול במרץ רב והצליח להגדיל את ארסנל הרקטות והטילים שלו בצורה משמעותית ביותר אבל מדינת ישראל עדיין ממשיכה להיות "מוגנת" באמצעות טילי יירוט בלבד.

מכון המחקר הבריטי BICOM פרסם בפברואר 2019 דו"ח בשם Hezbollah’s Precision Missile Project   בו מצוין שיש לחיזבאללה כ- 130,000 רקטות מתוכן כ 14,000 כבדות וארוכות טווח המהוות איום קיומי למדינת ישראל כפי שניתן לראות בתרשים המצורף (מתוך הדו"ח):

בדו"ח מתוארת גם הדרך הפשוטה והזולה להפוך רקטה טיפשה לטיל מדויק.

למרות הנתונים הידועים לכל מי שצריך לדעת, הייתה במערכת הביטחון תחושה שהכול בסדר ואין סיבה לדאגה משמעותית כפי שאפשר להתרשם מדברי האלוף במיל' עמוס ידלין (ראו תמונה משמאל), ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ואוטוריטה בתחום הביטחון שאמר בראיון ב 18/01/2019 את הדברים הבאים:

[מקור תמונתו של האלוף עמוס ידלין משמאל: דובר צה"ל]

  • לחיזבאללה יש כוח אש גדול מאד והוא ינסה לפגוע בכל מרכיבי הכוח של מדינת ישראל.
  • מזל אם כן שמדינת ישראל לא עומדת בחיבוק ידיים ולא נותרת חסרת אונים.
  • הודות למודיעין וחיל האוויר המצוינים של מדינת ישראל ניתן לעצור חלק ניכר מהטילים עוד לפני שיפגעו.
  • אנחנו המדינה היחידה שיש לה הגנה מבצעית כנגד טילים משלושה סוגים שונים.

שלושת הסוגים השונים אליהם התכוון האלוף ידלין הם שלושת סוגי טילי היירוט.

ב- 14 לספטמבר צלצל הגונג, הגיעה תרועת ההשכמה. איראן תקפה את מתקני הנפט בסעודיה ומערך ההגנה כשל לחלוטין. מערכת הביטחון התעוררה! יש איום קיומי אמר ראש הממשלה בנאום משכנע. עלינו להשקיע מיד מיליארדים בשדרוג ההגנה. יש אפילו חשש שאיראן יכולה לתת לח'ותים בתימן טילי שיוט. המרחק מאיזור החו'תים לישראל הוא כ 2,000 ק"מ והטווח הידוע של טילי סומאר הוא 1,350 ק"מ בלבד, אבל ייתכן שהטווח שודרג. יש גם אפוציות אחרות: טילי סומאר אפשר לירות גם מעיראק וגם מתוך גבולות איראן. אלון בן דוד בראיון בערוץ 13 ב 29/10/2019 הסביר שמענה לטילי השיוט מורכב משני אלמנטים: שדרוג המכ"ם ושדרוג טילי קלע דוד ועובדים על זה במרץ. האם עכשיו אנחנו רגועים  - לא ולא.

[בתמונה: צלצול הגונג - התקיפה בסעודיה... תמונה זו סופקה ב- 15 בספטמבר 2019, על ידי ממשלת ארה"ב ו- DigitalGlobe]

חשוב להבין, שהסכנה מטילי השיוט קטנה משמעותית מהסכנה מהארסנל העצום של חיזבאללה כפי שתואר בדו"ח של BICOM. טילי שיוט יקרים מאד ולא סביר שיהיו מהם כמויות גדולות. הנזק מטיל שיוט שפוגע בדיוק במטרה קטן מהנזק של טיל פאתח 110 או זלזאל 2 שפוגעים באותה מטרה כי ראש הנפץ שלו קטן יותר.

המענה הנוכחי לאיום הקיומי מצד חיזבאללה: לפי האיור למעלה, השכבה האמצעית, קלע דוד, אמורה ליירט את הרקטות והטילים הכבדים ארוכי הטווח. יירוט טיל בודד עם קלע דוד (שני מיירטים) עולה כ 2,000,000 דולר. אם החיזבאללה יורים רק 1000 טילים מתוך 14,000 שברשותם העלות הנדרשת למיירטים בלבד היא 2,000,000,000 דולר. האם מדינת ישראל רכשה מיירטים בסכום כזה? ומה יקרה אם החיזבאללה ישגרו יותר מ 1,000 רקטות כבדות וטילים? האם חיל האוויר יכול באמת להפחית משמעותית את השיגורים? הניסיון בעימותים מול עזה הוכיח שלא!

הפתרון האופטימלי לתרחיש זה הוא שילוב לייזר רב עוצמה סקייגארד במערך הגנה. כן, הלייזר שמערכת הביטחון דחתה לפני 12 שנים:

רון בן ישי התראיין לערוץ 13 ביום 30/10/2019 בבוקר. הוא נשאל על פתרון של לייזר ואמר שאכן יש פתרון בדרך אבל הוא לא יכול לפרט.  יש מצב שהוא התכוון לשילוב לייזר מסוג סקייגארד במערך ההגנה? האם צלצול ההשכמה קידם את הפתרון הזה? למיטב ידיעתי, הנסמכת על שמועות בלבד, ממש לא!

חובה על מדינת ישראל לקדם הקמה של "מגן זהב" מערך הגנה המבוסס על שילוב של מספר טכנולוגיות ואשר הסקייגארד מהווה את הרכיב העיקרי שלו.

תודה לדן רוגל על אישורו להשתמש באיור דומה שלו כבסיס לאיור זה!

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

2 thoughts on “אלי מירון: יקיצה מתרדמת

  1. קיימת ההצעה של יצחק בן ישראל האומרת שיש לישראל פיתוח המאפשר תוך שנה הצבת ליזרים על כלי רכב מתנעים. לא היה תקציב בגלל כל ארועי הבחירות אז לא עשו כלום בנידון וזו חוסר אחריות. לזה לדעתי רון בן ישי מתיחס

    • הלייזרים על כלי רכב לא יירטו ולו גם רקטה אחת.
      מטרתם יירוט של מזל"טים ובלונים.
      הם חלשים מאוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *