מאיר שמגר, יאיר לפיד ומה שביניהם

[בתמונה: פסל של מאיר שמגר בכניסה לבית המשפט העליון. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Avi1111 dr. avishai teicher. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

[לקובץ המאמרים על המושג: 'ממלכתיות', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בשרשרת ההספדים הבלתי נגמרת שלוותה את הפרידה של עם ישראל ממאיר שמגר, בלט - לשלילה; וגם בלי דעת, הרבה לחיוב - ההספד יאיר לפיד.

עם קבלת ההודעה על הפטירה, צייץ לפיד בטוויטר את ההספד הבא:

"מאיר שמגר, לוחם פלמ"ח (ההדגשה שלי, פ"י),  לוחם צדק, חתן פרס ישראל. נקיים את צוואתו לסובלנות, חופש הפרט וכבוד לשלטון החוק" (ראו צילום של הציוץ למטה).

יאיר לפיד - או זה שהוא משלם לו שיתחזק אותו ברשתות החברתיות, מיהר לנכס את שמגר למילייה שממנו מגיע קהל בוחריו.

.

והוא לפחות חצי צודק: בשנת 1943 אכן התגייס שמגר לפלמ"ח, ושירת בפלוגה ד', מחלקת רמת הכובש/מעוז חיים. אבל, שנה לאחר מכן, בשנת 1944 - כשהבין 'מי נגד מי' - הצטרף לאצ"ל, השתתף בפעולותיו, נלכד והוגלה עם יתר גולי אצ"ל ולח"י למחנות המעצר באפריקה. במהלך שהותו באפריקה אף השתתף באחד מניסיונות הבריחה. עם קום המדינה ב־1948 חזר לישראל.

בין אם עשו זאת לפיד ו/או העובד שלו במתכוון או בטעות, הייתה זו לטעמי המחמאה הגדולה ביותר שקיבל שמגר. אם אחרי 20 שנותיו בבית המשפט העליון עדיין ניתן לטעות במחנה הפוליטי שממנו יצא, אזי מדובר בשופט שהאג'נדה היחידה שהובילה אותו הייתה ממלכתיות ומשפט צדק.

[לקובץ המאמרים על המושג: 'ממלכתיות', לחצו כאן]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *