עופר בורין: הניסוי הגדול נכשל…

[בתמונה: זהו – הניסוי הגדול של הוצאת עם ישראל ממצרים והפיכתו לעם מיוחד וקדוש ליהוה נכשל. פעם אחת הוא נכשל בדור המדבר שהוחלט להשמיד אותו במשך 40 שנה במדבר, ובפעם השנייה הוא עומד להיכשל עם הדור הבא ואלה שיבואו אחריו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי typographyimages לאתר Pixabay][בתמונה: זהו – הניסוי הגדול של הוצאת עם ישראל ממצרים והפיכתו לעם מיוחד וקדוש ליהוה נכשל. פעם אחת הוא נכשל בדור המדבר שהוחלט להשמיד אותו במשך 40 שנה במדבר, ובפעם השנייה הוא עומד להיכשל עם הדור הבא ואלה שיבואו אחריו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי typographyimages לאתר Pixabay]

הניסוי הגדול של הוצאת עם ישראל ממצרים והפיכתו לעם מיוחד וקדוש ליהוה נכשל. פעם אחת הוא נכשל בדור המדבר שהוחלט להשמיד אותו במשך 40 שנה במדבר, ובפעם השנייה הוא עומד להיכשל עם הדור הבא ואלה שיבואו אחריו...

[לקובץ המאמרים על פרשת וילך, לחצו כאן]

עודכן ב- 7 בספטמבר 2023

אלוף משנה במילואים עופר בוריןאלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

פָּרָשַׁת וַיֵּלֶךְ היא פרשת השבוע התשיעית בספר דברים. היא מתחילה בפרק ל"א, פסוק א' ומסתיימת באותו פרק בפסוק ל'. פרשת וילך היא הקצרה שבפרשות השבוע, ויש בה שלושים פסוקים בלבד (ויקיפדיה: פרשת וילך).

בשנים שבהן אין שבת בין יום הכיפורים לסוכות, קוראים את פרשת וילך ביחד עם פרשת ניצבים בשבת שלפני ראש השנה. בשאר השנים קוראים אותה בשבת שבין ראש השנה ליום הכיפורים, היא שבת שובה (ויקיפדיה: פרשת וילך).

דברים, פרק לא' - למען הילדים. בשם התקווה "וילך משה". כך מתחילה הפרשה שבה מעביר משה את מקל ההנהגה ליהושע. כל כך הרבה עצב יש בהליכה הזו של משה. "לא אוכל עוד לצאת ולבוא" אומר משה. זה נשמע כמו זעקת כאב עצומה. כמו מנחם בגין שאמר "איני יכול עוד".

[לקובץ המאמרים על פרשת וילך, לחצו כאן]

[בתמונה: ראש הממשלה מנחם בגין - על כסא הגלגלים שלו - בכנסת, 14.12.1981. "איני יכול עוד..."... צלם חנניה הרמן, לע"מ]

[בתמונה: ראש הממשלה מנחם בגין - על כסא הגלגלים שלו - בכנסת, 14.12.1981. "איני יכול עוד..."... צלם חנניה הרמן, לע"מ]

משה אולי האמין שהוא עוד יכול, אבל לא כך סבר יהוה. "וה' אמר אלי, לא תעבור את הירדן הזה": א וַיֵּ֖לֶךְ מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֛ר אֶת־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה אֶל־כָּל־יִשְׂרָאֵֽל ׃ ב וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֗ם בֶּן־מֵאָה֩ וְעֶשְׂרִ֨ים שָׁנָ֤ה אָנֹכִי֙ הַיּ֔וֹם לֹא־אוּכַ֥ל ע֖וֹד לָצֵ֣את וְלָב֑וֹא וַֽיהוָה֙ אָמַ֣ר אֵלַ֔י לֹ֥א תַעֲבֹ֖ר אֶת־הַיַּרְדֵּ֥ן הַזֶּֽה.

קרוב מאוד למותו, ממש בשארית כוחותיו, מעבירים יהוה ומשה את שרביט ההנהגה ליהושע בין נון.

עם העברת ההנהגה נותן משה את נבואתו האחרונה, הנבואה שגם יהוה שותף לה: ס טז וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה הִנְּךָ֥ שֹׁכֵ֖ב עִם־אֲבֹתֶ֑יךָ וְקָם֩ הָעָ֨ם הַזֶּ֜ה וְזָנָ֣ה׀ אַחֲרֵ֣י׀ אֱלֹהֵ֣י נֵֽכַר־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר ה֤וּא בָא־שָׁ֨מָּה֙ בְּקִרְבּ֔וֹ וַעֲזָבַ֕נִי וְהֵפֵר֙ אֶת־בְּרִיתִ֔י אֲשֶׁ֥ר כָּרַ֖תִּי אִתּֽוֹ ׃ יז וְחָרָ֣ה אַפִּ֣י ב֣וֹ בַיּוֹם־הַהוּא וַעֲזַבְתִּ֞ים וְהִסְתַּרְתִּ֨י פָנַ֤י מֵהֶם֙ וְהָיָ֣ה לֶֽאֱכֹ֔ל וּמְצָאֻ֛הוּ רָע֥וֹת רַבּ֖וֹת וְצָר֑וֹת וְאָמַר֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא הֲלֹ֗א עַ֣ל כִּֽי־אֵ֤ין אֱלֹהַי֙ בְּקִרְבִּ֔י מְצָא֖וּנִי הָרָע֥וֹת הָאֵֽלֶּה;  כט כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי אַחֲרֵ֤י מוֹתִי֙ כִּֽי־הַשְׁחֵ֣ת תַּשְׁחִת֔וּן וְסַרְתֶּ֣ם מִן־הַדֶּ֔רֶךְ אֲשֶׁ֥ר צִוִּ֖יתִי אֶתְכֶ֑ם וְקָרָ֨את אֶתְכֶ֤ם הָֽרָעָה֙ בְּאַחֲרִ֣ית הַיָּמִ֔ים כִּֽי־תַעֲשׂ֤וּ אֶת־הָרַע֙ בְּעֵינֵ֣י יְהוָ֔ה לְהַכְעִיס֖וֹ בְּמַעֲשֵׂ֥ה יְדֵיכֶֽם ׃ ל וַיְדַבֵּ֣ר מֹשֶׁ֗ה בְּאָזְנֵי֙ כָּל־קְהַ֣ל יִשְׂרָאֵ֔ל אֶת־דִּבְרֵ֥י הַשִּׁירָ֖ה הַזֹּ֑את עַ֖ד תֻּמָּֽם.

אני יודע אומר משה, כי לאחר מותי אתם לא תשמרו את התורה שנתתי לכם, תלכו אחרי אלוהים אחרים ויבואו עליכם צרות רבות, עד כדי כך שיהוה "יסתיר פניו מכם". כלומר – לא יהיה אכפת לו מכם. שירה קשה שר משה...

זהו – הניסוי הגדול של הוצאת עם ישראל ממצרים והפיכתו לעם מיוחד וקדוש ליהוה נכשל. פעם אחת הוא נכשל בדור המדבר שהוחלט להשמיד אותו במשך 40 שנה במדבר, ובפעם השנייה הוא עומד להיכשל עם הדור הבא ואלה שיבואו אחריו.

אז לשם מה כל זה?

התשובה היא, שיש תמיד תקווה. גלגל החיים טבעו להסתובב.

משה מצווה שדברי התורה יישמרו כתובים ליד ארון הברית, ואחת לשבע שנים, בסוף שנת שמיטה, יתקהל כל העם, כולל הילדים, לקרוא את התורה. הבחירה בשנת השמיטה היא יפהפייה. שנת השמיטה היא כולה שנה של קשר בין האדם לאדמה ושנת הענקת שוויון הזדמנויות בחברה. גם אחת לחמישים שנה זו שנת חלוקת העושר. ראויה השמיטה, שניתנה בהר סיני, לאפשר לעם לחזור לדרך הטוב.

אולי כך, ע"י קריאה חוזרת, יחד עם הילדים, יש סיכוי שהעם ישמור את גחלת התורה הטובה ויחזור למוטב.

דרך הילדים ודרך התורה הכתובה מנסה משה להסביר לעם שהעולם הוא כמו גלגל שמסתובב – לפעמים אתה למעלה ולפעמים אתה למטה. אם תהייה למעלה או למטה ולמשך כמה זמן – חלק מזה תלוי במעשים שלך עצמך.

נזכרתי בשיר של יענקלה רוטבליט (ראו תמונה משמאל למטה) שהלחין שמוליק קראוס ואני מביא אותו כאן. ממליץ לקרוא לאט ועד הסוף:

[תמונתו של יענקלה רוטבליט נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי יעקב סודרי. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[תמונתו של יענקלה רוטבליט משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי יעקב סודרי. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

או או; איך שגלגל מסתובב לו; איך הגלגל מסתובב

למעלה הוא עלה; למטה היא נפלה; ושוב להתחלה והלאה;

כי גבוה זה עמוק; קרוב אולי רחוק; הבכי והצחוק והלאה;

לבן נשאר לבן; שחור נשאר שחור; היה שוב לא יחזור;

רק הלאה

לכל דבר יש עת למצוא ולאבד; יש עת לתת ועת לקחת;

כולם היו בני; כולם יצאו על תנאי; כולם כעת שרים ביחד;

הצדק והחטא, השקר האמת; שמחה שמהולה בעצב;

חזק הוא גם חלש; ישן טוב כמו חדש; נדמה הוא גם ממש בעצם.

מזרח ומערב; הארץ היא כוכב; השיר תמיד שומר על קצב לכל דבר יש עת... כן בנשף מסכות; בין אדם להיפוכו; אשה את הגורל הפילה; לוליין על חבל דק; ליצן בכה צחק; מתי ההצגה התחילה;

זאת קומדיה אלוהית; ולאן שלא תביט; אותו סיפור חוזר חלילה

לכל דבר יש עת...

 זהו – משה הולך לסיים את הופעתו על במת ההיסטוריה והוא משאיר אחריו תורה כתובה ותובנה מאוד עמוקה (אם כי עצובה) על גורל בני האדם.

רוטבליט נתן לזה ביטוי קולע – "קומדיה אלוהית":

ואני מוסיף – עמוד על האמת שלך וכתוב אותה. לפחות תשאיר אותה לילדיך!

[לקובץ המאמרים על פרשת וילך, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות

4 thoughts on “עופר בורין: הניסוי הגדול נכשל…

  1. לא סתם קוראים לך בורין כי ביהדות אתה בור ועם הארץ הספרות היהודית מלאה וגד ו שהבגדלותו של עם ישראל פשוט לפתוח את הספרים הנכונים כיתבי הרמבן ואברבנאל ויהודה החביד ואין בפור ראשונים אחרונים גמרא ומדרשים חבל שאתם חושבים שאתם מייצגים משהו ועוד יותר חהל שאתם מנהיגים חיילים

    • תודה לך מר אנונימי על תגובתך למאמר.
      אין ספק שהרמב"ן, אברבנאל, יהודה החביד, המשנה, הגמרא והמדרשים של גדולי היהדות הם נר לרגליך ולכן מצאת לנכון לצאת עלי בהשמצות.
      כל טוב לך מר אנונימי ושתהייה לך חתימה טובה שנה טובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *