פנחס יחזקאלי: צה"ל מתחיל להכין אותנו למלחמה, שאותה לא יוכל לנצח

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TheDigitalArtist לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

קשה שלא להבחין בהבדלים בין המסרים שיצאו מצה"ל בעידן גדי אייזנקוט למסריו של צה"ל לציבור בעידן אביב כוכבי:

דברי הרהב וזחיחות הדעת שאפיינו את עידן אייזנקוט אינם נשמעים עוד. נראה שכוכבי - שמעולם לא היה שייך לקבוצה שהובילה את פרדיגמת אייזנקוט - והוא מבין את עומק ה'ברוך' שירש מקודמיו.

יתרה מכך. הוא גם מבין שהשעון המתקתק - לקראת המלחמה הקשה בתולדות ישראל מאז מלחמת העצמאות - ייעצר ויביא אותה - כפי הנראה - אל מפתננו, דווקא בקדנציה שלו...

אם בתקופת אייזנקוט נחשב האלוף במיל' יצחק בריק (ראו תמונה למטה משמאל) - הקורא מעל כל במה להתחיל להיערך למלחמה שבפתח - לדינוזאור מיושן שחרג מסמכותו; ושאיננו יודע על מה הוא מדבר; הרי שכיום, קשה למצוא נקודות מחלוקת רבות בין כוכבי לבריק.

רק שכוכבי מבין, שסיכוייו לצמצם את פער חוסר המוכנות מוגבלים מאוד; הן בגלל הזמן הקצר שנותר עד למועד שיתאים לאיראנים להתקיף; הן בגלל הקונספציות שבהן נאחז עדיין בנימין נתניהו, בנוגע לאופי המעורבות הרוסית באזור; והן בשל הגירעון העצום בתקציב המדינה; שאלא יאפשר הוצאה כספית מסיבית.

[בתמונה משמאל: האלוף יצחק בריק: קשה למצוא נקודות מחלוקת רבות בינו לבין הרמטכ"ל כוכבי. מקור התמונה: פייסבוק]

לכן, חלק ממה שנשאר הוא להכין את האזרחים, בהדרגה, למכה הכואבת שתנחת עליהם במהלך השנתיים הקרובות, כנראה עם תום ההכנות האיראניות, שכוללות בעיקר את פרויקט הדיוק של הטילים והרקטות; ובחירת העיתוי המתאים להם. הדבר נעשה במסרים מדודים ובלי לעורר פניקה.

ראשון האלופים שיצא לתקשורת וסיפר לציבור את האמת היה אלוף פיקוד העורף, ביולי 2019; שניצל, לצורך כך, את כתב העת הצבאי 'בין הקטבים' (המופץ לכתבים הצבאיים), לבשר לנו שבמלחמה הקרובה, כל העורף - חזית; וכי ההפרדה המסורתית בין החזית לעורף אינה תקפה עוד... (קובוביץ', 2019):

[לכתבה המלאה של יניב קובוביץ ב'הארץ', לחצו כאן]  [לפרסום נוסף של הכתבה באתר רוטר, לחצו כאן]

היו כאלה שחשבו שמדובר בפליטת קולמוס, שהרי האלוף ידעי כבר הסתבך בעבר באמירה 'מיותרת' לכאורה - שחוללה מהומה תקשורתית - כשנשא דברים, באותו הקשר ממש, במסגרת כנס ראשי הראשויות החדשים באשקלון, ואמר כי במלחמה הבאה "לא יהיה מצב שבו נלחמים בצפון או בעזה ובתל אביב ישתו קפה"... (רוטמן, 2018). אבל ראיונות ראש השנה 2019 היו הזדמנות לשגר אלינו אמירות דומות מאגף המודיעין בצה"ל.

די לקרוא את כותרת הראיון של עוזר ראש אמ"ן למחקר, תת אלוף דרור שלום, ב'ישראל היום', כדי להבין: "אנחנו מתחילים לגעת ברף המלחמה", קבע שלום... הנה מקבץ של שאלות-תשובות מתוך הראיון, להתרשמות (לימור, 2019).

  • אתה רואה בשלב הבא אפשרות שהוא (קסאם סולימני, פ"י) יורה לעברנו מעיראק כדי להקשות עלינו? "אני רואה את זה כאופציה סבירה מאוד".
  • מה הוא יירה? "זה יכול להיות טילי קרקע־קרקע, טילי שיוט או כטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) ארוכי טווח. יש לו כטב"מים של 1,200-1,000 ק"מ שהוא כבר עשה בהם שימוש במפרץ".
  • מה יוביל אותו להחלטה לירות על ישראל?: "... הנחת העבודה שלי היא שזה רק עניין של זמן עד שהוא ינסה".
  • הוא לא ממש הצליח בכל הפעמים שהוא ניסה לפגוע בישראל מסוריה: "הוא משדרג יכולות, ומה שלא הצליח לו בפעם הקודמת עשוי להצליח לו בפעם הבאה".

ראיון שני היה עם סא"ל ש' - רע"נ איראן באמ"ן. בשל דרגתו הנמוכה יחסית, התרחק ש' ממסרים גלויים, אבל למי שיודע לקרוא בין השורות, המסר ברור: שעון החול למלחמה ביוזמה איראנית, כבר עובד במלוא המרץ...

כך למשל, לשאלה: האם "יכולת טילי הקרקע-קרקע מאיימת על ישראל?" ענה: "אני מעדיף לא לענות על זה. אנחנו מתי שהוא צריכים להכין ערכה (הסברתית) על הדבר הזה"... (בוחבוט, 2019).

[לראיון המלא עם סא"ל ש' בוואלה, לחצו כאן]

הכנת ערכת הסברה כזו תהיה שונה מאוד מההכנות למלחמות קודמות, כיוון שחדרי הממ"ד - ששרתו אותנו מאז מלמת המפרץ - הפכו בעידן הטילים המדויקים לבלתי רלוונטיים; רוב הבתים שנבנו מאז חסרים מיגון מתאים.

מה שרלוונטי הם רק המקלטים בנוסח הישן, שהזקנים שבינינו ישבו בהם במלחמת ששת הימים.

די בכך כדי לשער את גודל הפניקה שהנחיות כגון אלה תיצורנה; ולכן, סביר להניח שצה"ל יימנע מהם עד לרגע האחרון ממש... 

[בתמונה: מקלט ציבורי... רק זה יעבוד... התמונה באדיבות דוברות עיריית מודיעין]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: צה"ל מתחיל להכין אותנו למלחמה, שאותה לא יוכל לנצח

  1. הדרך היחידה ליצור מלחמה היא לירות כנראה על אזרחים שהם לא יהודים. כשיורים על אזרחים ישראלים העולם שותק, אבל תפגע בטעות באזרח לבנוני והעולם כולו יצעק עצור עצור בואו נחליט 1701.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *